Tévé

Égnek a kalóriák

TV-torna Norbival és Rékával

Interaktív

„Egy, kettő, három, négy, mély lélegzetet végy, rajta, pajtás, ter­pesz­állás, törzsfordítás, térdhajlítás, helyben jársz és karlendítés”

Hajdan ez a pattogós nóta serkentett reggeli tornára megannyi kisdobost és úttörő kispajtást szép hazánkban, jeléül annak, hogy a testmozgás egészségmeg­őrző szerepét még akkor is fontosnak ítélte hangsúlyozni a szocialista állam, amikor már régen lemondott a Munkára, Harcra Kész (MHK) mozgalomról. A torna, az esti műsorsávba igazítva, természetesen a televízió programján is ott szerepelt: ez volt az ugyancsak dallal (és mókás animációval) induló Idősebbek is elkezdhetik. Idővel azután a tévétorna sorsa is a privatizálás lett, hiszen az állami megbízásból terpeszt álló és törzsfordító Schmitt család meg a többiek helyét vállalkozó szellemű magánosok vették át: Fehér Anettkától kezdve egészen korunk hőséig, Schobert Norbertig meg az ő hitestársáig, Rubint Rékáig.

A Schobert–Rubint házaspár persze ma már jószerint csak mellékállásban tornázik, elvégre az állandó bulvárjelenlét és vállalatbirodalmuk irányítása egész embert követel. No és persze az internetes közösségi oldalakon kifejtett „tudományos ismeretterjesztés” ugyancsak roppant időigényes tevékenység! E tájakon Norbi hol a kokain meg a répacukor egymáshoz olyannyira hasonló „vegyjelére” (!) irányítja rá követőinek közfigyelmét, hol meg a citromlé és a szódabikarbóna elegyének rákellenes csodaszer voltát hirdeti nagy garral. Valamint időről időre belebonyolódik a dagicikizés óvodás műfajába is, ami még akkor is méltatlan lenne a részéről, ha sosem adott volna ki könyvet e cím alatt: A kövér ember nem bűnös.

Nos, a múlt héten is épp tekintélyes túlsúllyal rendelkező, illetve tekintélyes túlsúlytól megszabadult társakkal tornázott együtt Norbi egy wellness-szálló medencepartján, jeléül annak, hogy az e téren is ovis lelkületű tréner igazából csakis azt bántja, akit szeret. „Köszönöm (!) az ATV kedves nézőit” – hangzott Schobert pénteki nyitómondata, de utóbb aztán ő is megfogadta saját műsorának vezérigéjét, mely szerint „ne te égjél, hanem a zsír”. A Norbi-féle torna amúgy inkább csak az alibi szintjét közelítette: a kis lépések történelem-, azazhogy alakformáló hatására alapozva, Várkonyi Attila (DJ Dominique) által feldolgozott sátoraljaújhelyi csujogatós muzsika kíséretében.

A torna alig néhány kurta perce egyebekben is szinte csak garnírungnak hat Schoberték mélyen önzetlen étrendváltoztató küldetése mellett, melyet a műsor animációs felvezetése (Norbi rajzfilmfigurája mindent kidobál a delikvensek hűtőszekrényéből) éppúgy nyomatékkal hangsúlyoz, akárcsak a műsort záró önhirdetések sora. Merthogy itt is megáll a minden bizonnyal Norbiék által is elfogadott népi bölcsesség igazsága: az vagy, amit megeszel. Vagy ahogyan azt a keresetlenül őszinte életmódguru egy korábbi internetes kifakadásában oly ékesszólóan megfogalmazta: „…támad a nyami-nyami, vagy végre felébredünk? Inkább leszek köcsög egy jó célért, mint simogató nyaligép. Nyami-nyami…”

ATV, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.