Egy hét kultúra 2021/45.

  • Narancs
  • 2021. november 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

LÉGHAJÓ November 12. és február 13. között Szinyei Merse Pál alkotásaiban gyönyörködhetünk a Magyar Nemzeti Galéria Kép és kultusz. Szinyei Merse Pál (1845–1920) művészete című kiállításán. A 19. századi magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának pályáját bemutató tárlat nemcsak a legismertebb műveket – a Majálist, a Lilaruhás nőt, a Pacsirtát vagy a Léghajót – vonultatja fel, de rengeteg kuriózummal is szolgál. Például nyolcvanévnyi távollét után újra a magyar közönség elé kerülhet a sokáig elveszettnek hitt Vitorlás a Starnbergi-tavon című festmény, és bemutatják képeinek magyar és nemzetközi kontextusát is: láthatjuk Monet, Sisley, Corot, Courbet, Gainsborough remekműveit, illetve Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József vagy épp Bernáth Aurél egy-egy ritkán kiállított alkotását is.

 

RAKTÁR Nehéz eldönteni, hogy raktárként vagy múzeumként jellemezzük Rotterdam legutóbb megnyílt művészeti intézményét. A Museum Boijmans Van Beuningen új raktárépülete, a röviden csak Depot néven emlegetett létesítmény november 5-én nyitotta meg kapuit, és érdekessége, hogy nemcsak műtárgyak tárolására alkalmas, hanem azonnali bemutatásukra is. A tükörpanelekkel borított, kör alakú, 94 millió euróból felhúzott épületre azért volt szükség, mert a korábbi, föld alatti raktárt többször is elöntés fenyegette. Így viszont mostantól az új intézményben a holland képzőművészetnek a középkortól a 20. századig tartó történetét átfogó hatalmas gyűjtemény egészében áttekinthető lett, pontosabban a szokásos kiállítások egy-egy szempontra koncentrálódó bemutatási módja helyett a látogatók különféle applikációk segítségével, saját kíváncsiságuktól vezetve fedezhetik fel az alkotásokat és a korszakokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.