POWER100 Mi sem jelezhetné jobban, hogy közeledünk az év végéhez, mint az, hogy egymást érik az év legeinek listái. Ebbe a sorba illeszkedik az ArtReview Power100 gyűjteménye, amely a nemzetközi művészeti élet legnagyobb hatású szereplőit sorakoztatja fel. Ezúttal egészen újszerű eredmény született, nem egy művész, kurátor vagy csoport került az első helyre, hanem az NFT (nem helyettesíthető token). Izgalmas a döntés, ugyanis elismeri azt a jelenséget, amelyről az idén már nem lehetett nem tudomást venni a művészeti piacon. Az adatok szerint augusztusig 3,5 milliárd dollár folyt be NFT-k eladásából, a nem helyettesíthető token alapú alkotások értékesítését egyre többen fedezték fel maguknak. Például NFT-ként adták el a Beeple művésznéven alkotó Mike Winkelmann Everydays: the First 5000 Days című digitális kollázsát is, amely 69,3 millió dolláros leütési árával tavasszal nemcsak az NFT-k, hanem az élő kortárs művészek alkotásai között is rekordot döntött. A lista összeállítói emellett kiemelték, hogy az NFT-nek köszönhetően a műkereskedelem szokványos rendszereit megkerülő alkotók is értékesítési lehetőséghez jutottak, és a gyűjtőknek egy egészen új generációja jelent meg a művészeti piacon.
SIKER Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám nyerte el a kétévente átadott Esterházy Art Awardot és a díjjal járó 5000 eurót. A döntés indoklásaként Rózsa Luca Sára (1990) esetében az alkotások erős, szinte pszichoanalitikus áthallásait és rendhagyó testábrázolását emelték ki. Tranker Kata (1989) eddig háromszor szerepelt az esélyesek közt, az idén ezt azzal váltotta díjra, hogy merész léptékváltással nagyobb méretű szobrokká és installációkká alakultak át antropomorf, képzeletbeli teremtményeket idéző művei. Ulbert Ádám (1984) esetében az egyéni, kiforrott, minden ízében nemzetközi hangot dicsérték, kiemelve természettudományos tételeket és mitológiai toposzokat vegyítő expresszív festészetét. A jelölteket, majd a díjazottakat a szakmai zsűri 282 pályázatból választotta ki, a rövid listára kerülő alkotók műveinek kiállítása december 1-jétől február 13-ig látogatható a Ludwig Múzeumban.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!