Egy hét kultúra 2021/49.

  • Narancs
  • 2021. december 8.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

POWER100 Mi sem jelezhetné jobban, hogy közeledünk az év végéhez, mint az, hogy egymást érik az év legeinek listái. Ebbe a sorba illeszkedik az ArtReview Power100 gyűjteménye, amely a nemzetközi művészeti élet legnagyobb hatású szereplőit sorakoztatja fel. Ezúttal egészen újszerű eredmény született, nem egy művész, kurátor vagy csoport került az első helyre, hanem az NFT (nem helyettesíthető token). Izgalmas a döntés, ugyanis elismeri azt a jelenséget, amelyről az idén már nem lehetett nem tudomást venni a művészeti piacon. Az adatok szerint augusztusig 3,5 milliárd dollár folyt be NFT-k eladásából, a nem helyettesíthető token alapú alkotások értékesítését egyre többen fedezték fel maguknak. Például NFT-ként adták el a Beeple művésznéven alkotó Mike Winkelmann Everydays: the First 5000 Days című digitális kollázsát is, amely 69,3 millió dolláros leütési árával tavasszal nemcsak az NFT-k, hanem az élő kortárs művészek alkotásai között is rekordot döntött. A lista összeállítói emellett kiemelték, hogy az NFT-nek köszönhetően a műkereskedelem szokványos rendszereit megkerülő alkotók is értékesítési lehetőséghez jutottak, és a gyűjtőknek egy egészen új generációja jelent meg a művészeti piacon.

 

SIKER Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám nyerte el a kétévente átadott Esterházy Art Awardot és a díjjal járó 5000 eurót. A döntés indoklásaként Rózsa Luca Sára (1990) esetében az alkotások erős, szinte pszichoanalitikus áthallásait és rendhagyó testábrázolását emelték ki. Tranker Kata (1989) eddig háromszor szerepelt az esélyesek közt, az idén ezt azzal váltotta díjra, hogy merész léptékváltással nagyobb méretű szobrokká és installációkká alakultak át antropomorf, képzeletbeli teremtményeket idéző művei. Ulbert Ádám (1984) esetében az egyéni, kiforrott, minden ízében nemzetközi hangot dicsérték, kiemelve természettudományos tételeket és mitológiai toposzokat vegyítő expresszív festészetét. A jelölteket, majd a díjazottakat a szakmai zsűri 282 pályázatból választotta ki, a rövid listára kerülő alkotók műveinek kiállítása december 1-jétől február 13-ig látogatható a Ludwig Múzeumban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.