Egy hét kultúra 2021/49.

  • Narancs
  • 2021. december 8.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

POWER100 Mi sem jelezhetné jobban, hogy közeledünk az év végéhez, mint az, hogy egymást érik az év legeinek listái. Ebbe a sorba illeszkedik az ArtReview Power100 gyűjteménye, amely a nemzetközi művészeti élet legnagyobb hatású szereplőit sorakoztatja fel. Ezúttal egészen újszerű eredmény született, nem egy művész, kurátor vagy csoport került az első helyre, hanem az NFT (nem helyettesíthető token). Izgalmas a döntés, ugyanis elismeri azt a jelenséget, amelyről az idén már nem lehetett nem tudomást venni a művészeti piacon. Az adatok szerint augusztusig 3,5 milliárd dollár folyt be NFT-k eladásából, a nem helyettesíthető token alapú alkotások értékesítését egyre többen fedezték fel maguknak. Például NFT-ként adták el a Beeple művésznéven alkotó Mike Winkelmann Everydays: the First 5000 Days című digitális kollázsát is, amely 69,3 millió dolláros leütési árával tavasszal nemcsak az NFT-k, hanem az élő kortárs művészek alkotásai között is rekordot döntött. A lista összeállítói emellett kiemelték, hogy az NFT-nek köszönhetően a műkereskedelem szokványos rendszereit megkerülő alkotók is értékesítési lehetőséghez jutottak, és a gyűjtőknek egy egészen új generációja jelent meg a művészeti piacon.

 

SIKER Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám nyerte el a kétévente átadott Esterházy Art Awardot és a díjjal járó 5000 eurót. A döntés indoklásaként Rózsa Luca Sára (1990) esetében az alkotások erős, szinte pszichoanalitikus áthallásait és rendhagyó testábrázolását emelték ki. Tranker Kata (1989) eddig háromszor szerepelt az esélyesek közt, az idén ezt azzal váltotta díjra, hogy merész léptékváltással nagyobb méretű szobrokká és installációkká alakultak át antropomorf, képzeletbeli teremtményeket idéző művei. Ulbert Ádám (1984) esetében az egyéni, kiforrott, minden ízében nemzetközi hangot dicsérték, kiemelve természettudományos tételeket és mitológiai toposzokat vegyítő expresszív festészetét. A jelölteket, majd a díjazottakat a szakmai zsűri 282 pályázatból választotta ki, a rövid listára kerülő alkotók műveinek kiállítása december 1-jétől február 13-ig látogatható a Ludwig Múzeumban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.