Egy hét kultúra 2022/11.

  • Narancs
  • 2022. március 16.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BÉCS Az Albertina Modern tavaszi nagy dobása, hogy retrospektív tárlaton mutatja be Aj Vej-vej négy évtizednyi pályáját és művészetét. Az Ai Weiwei. In Search of Humanity címen, március 16-án megnyitott kiállításon láthatjuk a művész legfontosabb műveit: readymade-jeit, falfestményeit, szobrait, installációit, fényképeit és filmjeit is. Mindemellett (a lapunk megjelenésekor már múltbéli) nyitónapon különleges akcióval is megörvendeztette Aj Vej-vej a közönséget: átvette a múzeum hivatalos Instagram-fiókjának szerkesztését. A kiállítás részeként megvalósult Insta-projektről a művész előzetesen azt nyilatkozta: „Az internet végső soron ellenőrizhetetlen. És ha az internet ellenőrizhetetlen, a szabadság győzni fog. Ennyire egyszerű.” Nem ez lesz azonban az egyetlen, szeptember 4-ig tartó kiállítás ideje alatt megvalósuló akció, ugyanis Aj Vej-vej a tárlat ideje alatt is folytatja a sajtószabadságot védelmező #RunForOurRights kampányát, május 13-án pedig flashmobot szervez a múzeum Karlsplatzon lévő épülete elé.

 

SIKER Március 13-án a londoni Royal Albert Hallban megtartották a brit filmakadémia, a BAFTA idei díjkiosztóját. A legtöbb elismerést a Dűne című sci-fi söpörte be, Frank Herbert 1965-ös kultregényének adaptációja 11 jelölésből 5-öt váltott díjra. A legjobb hang, a legjobb különleges látványeffektusok, a legjobb eredeti filmzene és a legjobb fényképezés díja mellett a film a legjobb produkciós tervezésnek járó trófeát is bezsebelte. Így magyar alkotó is került a díjazottak közé, méghozzá Sipos Zsuzsanna díszletberendező személyében, aki Patrice Vermette látványtervezővel közösen vehette át az elismerést. A legjobb filmnek A kutya karmai közt című westernt választották, rendezője, Jane Campion pedig szintén megkapta a legjobbnak járó elismerést. A férfi főszereplők kategóriájában Will Smith-t (King Richard), a női főszereplőkében Joanna Scanlant (After Love) díjazták. Magyar siker született a New York Film Awards éves gáláján is, amelyen a Most van most című magyar vígjátékban való alakításáért az év legjobb filmszínésznőjének járó díjat Tompos Kátya vehette át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.