Egy hét kultúra 2022/22.

  • Narancs
  • 2022. június 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

JARVIS, A KURÁTOR Május 26-án megnyitott a kortárs művészeteknek szentelt Bucharest Biennale (BB10), amelynek érdekessége, hogy a kurátora egy Jarvis névre keresztelt mesterséges intelligencián alapuló program. Az Everybody Deserves to Challenge Pop Culture eseménysorozat kurátori bemutatkozója azzal kezdődik, hogy az osztrák fejlesztésű program közli magáról, mindenre képes, amire egy emberi kurátor: tud kutatni, szövegeket írni és művészeket kiválasztani. Utóbbihoz az internet mellett elsősorban az egyetemek, galériák, biennálék és múzeumok adatbázisait használja. „Az emberi kreativitást, a technológia precizitását és a matematikai szervezést használom, hogy olyan projekteket állítsak össze, amelyek a jövő kultúrájának részét képezik. Együtt a legelképesztőbb ötleteket indíthatjuk el” – hirdeti a program, amely hologramként fizikai megjelenéssel is rendelkezik a BB10 honlapja szerint. A tucatnyi művésszel, négy helyszínen megvalósuló, szolid méretű, de annál izgalmasabb alapötletű programsorozat július 3-ig tart.

 

PÁLMA Május 28-án megtartották a 75. Festival de Cannes díjátadó gáláját, s az idén egy svéd vígjátéknak ítélték oda az abszolút fődíjat, az Arany Pálmát. A szomorúság háromszöge című filmet Ruben Östlund rendezte, aki már az előző filmjével is elnyerte ezt az elismerést. Mostani alkotásában egy influenszer és néhány modell utazgat együtt egy luxusjachton dúsgazdag utasokkal, orosz oligarchákkal, brit nyugdíjasokkal, amikor is egy vihar és egy hajótörés társadalmi szatírába fordítja az eseményeket. A fesztivál második legjelentősebb elismerésének számító nagydíjat megosztva egy belga és egy francia filmnek, Lukas Dhont Close című drámájának, illetve Claire Denis Stars at Noon című romantikus thrillerének ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Vok filmje, a Decision to Leave kapta. A fesztivál elindításának 75. évfordulójára különdíjat is létrehoztak, ezt a Dardenne fivérek Tori és Lokita című, bevándorló gyerekről szóló filmje érdemelte ki. A zsűri díját megosztva Charlotte Vandermeersch – Felix van Groeningen rendezőpáros, illetve Jerzy Skolimowski kapta. A legjobb forgatókönyv díja Tarik Saleh-t (Boy from Heaven) illette, a színészi játékért pedig a dél-koreai Szong Kang Hót (Broker) és az iráni származású Zar Amir Ebrahimit (Holy Spider) díjazták. Az elsőfilmesek legjobbjának járó Arany Kamera díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmjének ítélték. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége (FIPRESCI) az iráni Szaíd Rusztae Leila és fivérei című filmjét választotta a legjobbnak.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.