Egy hét kultúra 2022/22.

  • Narancs
  • 2022. június 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

JARVIS, A KURÁTOR Május 26-án megnyitott a kortárs művészeteknek szentelt Bucharest Biennale (BB10), amelynek érdekessége, hogy a kurátora egy Jarvis névre keresztelt mesterséges intelligencián alapuló program. Az Everybody Deserves to Challenge Pop Culture eseménysorozat kurátori bemutatkozója azzal kezdődik, hogy az osztrák fejlesztésű program közli magáról, mindenre képes, amire egy emberi kurátor: tud kutatni, szövegeket írni és művészeket kiválasztani. Utóbbihoz az internet mellett elsősorban az egyetemek, galériák, biennálék és múzeumok adatbázisait használja. „Az emberi kreativitást, a technológia precizitását és a matematikai szervezést használom, hogy olyan projekteket állítsak össze, amelyek a jövő kultúrájának részét képezik. Együtt a legelképesztőbb ötleteket indíthatjuk el” – hirdeti a program, amely hologramként fizikai megjelenéssel is rendelkezik a BB10 honlapja szerint. A tucatnyi művésszel, négy helyszínen megvalósuló, szolid méretű, de annál izgalmasabb alapötletű programsorozat július 3-ig tart.

 

PÁLMA Május 28-án megtartották a 75. Festival de Cannes díjátadó gáláját, s az idén egy svéd vígjátéknak ítélték oda az abszolút fődíjat, az Arany Pálmát. A szomorúság háromszöge című filmet Ruben Östlund rendezte, aki már az előző filmjével is elnyerte ezt az elismerést. Mostani alkotásában egy influenszer és néhány modell utazgat együtt egy luxusjachton dúsgazdag utasokkal, orosz oligarchákkal, brit nyugdíjasokkal, amikor is egy vihar és egy hajótörés társadalmi szatírába fordítja az eseményeket. A fesztivál második legjelentősebb elismerésének számító nagydíjat megosztva egy belga és egy francia filmnek, Lukas Dhont Close című drámájának, illetve Claire Denis Stars at Noon című romantikus thrillerének ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Vok filmje, a Decision to Leave kapta. A fesztivál elindításának 75. évfordulójára különdíjat is létrehoztak, ezt a Dardenne fivérek Tori és Lokita című, bevándorló gyerekről szóló filmje érdemelte ki. A zsűri díját megosztva Charlotte Vandermeersch – Felix van Groeningen rendezőpáros, illetve Jerzy Skolimowski kapta. A legjobb forgatókönyv díja Tarik Saleh-t (Boy from Heaven) illette, a színészi játékért pedig a dél-koreai Szong Kang Hót (Broker) és az iráni származású Zar Amir Ebrahimit (Holy Spider) díjazták. Az elsőfilmesek legjobbjának járó Arany Kamera díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmjének ítélték. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége (FIPRESCI) az iráni Szaíd Rusztae Leila és fivérei című filmjét választotta a legjobbnak.

 

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Grandiózus pamparamm

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Vivát!

Ha azt mondjuk, hogy augusztus 20. Magyarországon immár hagyományosan a nagy fővárosi falunap izzadmányos ünnepe, a színes, szagos, hangos talmi kunsztstüklik, égbe lőtt hamburgerek rajongóinak nagy találkozója, amikor megnyílnak a főváros csak erre az alkalomra tartogatott csodái az egymás sarkára hágni, falkában élvezkedni imádó tömegek előtt, akkor nyilvánvalóan lenézzük a vidéket, a vidékieket, a városi alacsonyabb néposztá­lyo­kat, mindenkit, aki úgymond felutazott, aki szembejön, s nincs kalap a fején.