Egy hét kultúra 2022/22.

  • Narancs
  • 2022. június 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

JARVIS, A KURÁTOR Május 26-án megnyitott a kortárs művészeteknek szentelt Bucharest Biennale (BB10), amelynek érdekessége, hogy a kurátora egy Jarvis névre keresztelt mesterséges intelligencián alapuló program. Az Everybody Deserves to Challenge Pop Culture eseménysorozat kurátori bemutatkozója azzal kezdődik, hogy az osztrák fejlesztésű program közli magáról, mindenre képes, amire egy emberi kurátor: tud kutatni, szövegeket írni és művészeket kiválasztani. Utóbbihoz az internet mellett elsősorban az egyetemek, galériák, biennálék és múzeumok adatbázisait használja. „Az emberi kreativitást, a technológia precizitását és a matematikai szervezést használom, hogy olyan projekteket állítsak össze, amelyek a jövő kultúrájának részét képezik. Együtt a legelképesztőbb ötleteket indíthatjuk el” – hirdeti a program, amely hologramként fizikai megjelenéssel is rendelkezik a BB10 honlapja szerint. A tucatnyi művésszel, négy helyszínen megvalósuló, szolid méretű, de annál izgalmasabb alapötletű programsorozat július 3-ig tart.

 

PÁLMA Május 28-án megtartották a 75. Festival de Cannes díjátadó gáláját, s az idén egy svéd vígjátéknak ítélték oda az abszolút fődíjat, az Arany Pálmát. A szomorúság háromszöge című filmet Ruben Östlund rendezte, aki már az előző filmjével is elnyerte ezt az elismerést. Mostani alkotásában egy influenszer és néhány modell utazgat együtt egy luxusjachton dúsgazdag utasokkal, orosz oligarchákkal, brit nyugdíjasokkal, amikor is egy vihar és egy hajótörés társadalmi szatírába fordítja az eseményeket. A fesztivál második legjelentősebb elismerésének számító nagydíjat megosztva egy belga és egy francia filmnek, Lukas Dhont Close című drámájának, illetve Claire Denis Stars at Noon című romantikus thrillerének ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Vok filmje, a Decision to Leave kapta. A fesztivál elindításának 75. évfordulójára különdíjat is létrehoztak, ezt a Dardenne fivérek Tori és Lokita című, bevándorló gyerekről szóló filmje érdemelte ki. A zsűri díját megosztva Charlotte Vandermeersch – Felix van Groeningen rendezőpáros, illetve Jerzy Skolimowski kapta. A legjobb forgatókönyv díja Tarik Saleh-t (Boy from Heaven) illette, a színészi játékért pedig a dél-koreai Szong Kang Hót (Broker) és az iráni származású Zar Amir Ebrahimit (Holy Spider) díjazták. Az elsőfilmesek legjobbjának járó Arany Kamera díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmjének ítélték. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége (FIPRESCI) az iráni Szaíd Rusztae Leila és fivérei című filmjét választotta a legjobbnak.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.