Egy hét kultúra 2022/22.

  • Narancs
  • 2022. június 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

JARVIS, A KURÁTOR Május 26-án megnyitott a kortárs művészeteknek szentelt Bucharest Biennale (BB10), amelynek érdekessége, hogy a kurátora egy Jarvis névre keresztelt mesterséges intelligencián alapuló program. Az Everybody Deserves to Challenge Pop Culture eseménysorozat kurátori bemutatkozója azzal kezdődik, hogy az osztrák fejlesztésű program közli magáról, mindenre képes, amire egy emberi kurátor: tud kutatni, szövegeket írni és művészeket kiválasztani. Utóbbihoz az internet mellett elsősorban az egyetemek, galériák, biennálék és múzeumok adatbázisait használja. „Az emberi kreativitást, a technológia precizitását és a matematikai szervezést használom, hogy olyan projekteket állítsak össze, amelyek a jövő kultúrájának részét képezik. Együtt a legelképesztőbb ötleteket indíthatjuk el” – hirdeti a program, amely hologramként fizikai megjelenéssel is rendelkezik a BB10 honlapja szerint. A tucatnyi művésszel, négy helyszínen megvalósuló, szolid méretű, de annál izgalmasabb alapötletű programsorozat július 3-ig tart.

 

PÁLMA Május 28-án megtartották a 75. Festival de Cannes díjátadó gáláját, s az idén egy svéd vígjátéknak ítélték oda az abszolút fődíjat, az Arany Pálmát. A szomorúság háromszöge című filmet Ruben Östlund rendezte, aki már az előző filmjével is elnyerte ezt az elismerést. Mostani alkotásában egy influenszer és néhány modell utazgat együtt egy luxusjachton dúsgazdag utasokkal, orosz oligarchákkal, brit nyugdíjasokkal, amikor is egy vihar és egy hajótörés társadalmi szatírába fordítja az eseményeket. A fesztivál második legjelentősebb elismerésének számító nagydíjat megosztva egy belga és egy francia filmnek, Lukas Dhont Close című drámájának, illetve Claire Denis Stars at Noon című romantikus thrillerének ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Vok filmje, a Decision to Leave kapta. A fesztivál elindításának 75. évfordulójára különdíjat is létrehoztak, ezt a Dardenne fivérek Tori és Lokita című, bevándorló gyerekről szóló filmje érdemelte ki. A zsűri díját megosztva Charlotte Vandermeersch – Felix van Groeningen rendezőpáros, illetve Jerzy Skolimowski kapta. A legjobb forgatókönyv díja Tarik Saleh-t (Boy from Heaven) illette, a színészi játékért pedig a dél-koreai Szong Kang Hót (Broker) és az iráni származású Zar Amir Ebrahimit (Holy Spider) díjazták. Az elsőfilmesek legjobbjának járó Arany Kamera díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmjének ítélték. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége (FIPRESCI) az iráni Szaíd Rusztae Leila és fivérei című filmjét választotta a legjobbnak.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.