Egy hét kultúra 2022/22.

  • Narancs
  • 2022. június 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

JARVIS, A KURÁTOR Május 26-án megnyitott a kortárs művészeteknek szentelt Bucharest Biennale (BB10), amelynek érdekessége, hogy a kurátora egy Jarvis névre keresztelt mesterséges intelligencián alapuló program. Az Everybody Deserves to Challenge Pop Culture eseménysorozat kurátori bemutatkozója azzal kezdődik, hogy az osztrák fejlesztésű program közli magáról, mindenre képes, amire egy emberi kurátor: tud kutatni, szövegeket írni és művészeket kiválasztani. Utóbbihoz az internet mellett elsősorban az egyetemek, galériák, biennálék és múzeumok adatbázisait használja. „Az emberi kreativitást, a technológia precizitását és a matematikai szervezést használom, hogy olyan projekteket állítsak össze, amelyek a jövő kultúrájának részét képezik. Együtt a legelképesztőbb ötleteket indíthatjuk el” – hirdeti a program, amely hologramként fizikai megjelenéssel is rendelkezik a BB10 honlapja szerint. A tucatnyi művésszel, négy helyszínen megvalósuló, szolid méretű, de annál izgalmasabb alapötletű programsorozat július 3-ig tart.

 

PÁLMA Május 28-án megtartották a 75. Festival de Cannes díjátadó gáláját, s az idén egy svéd vígjátéknak ítélték oda az abszolút fődíjat, az Arany Pálmát. A szomorúság háromszöge című filmet Ruben Östlund rendezte, aki már az előző filmjével is elnyerte ezt az elismerést. Mostani alkotásában egy influenszer és néhány modell utazgat együtt egy luxusjachton dúsgazdag utasokkal, orosz oligarchákkal, brit nyugdíjasokkal, amikor is egy vihar és egy hajótörés társadalmi szatírába fordítja az eseményeket. A fesztivál második legjelentősebb elismerésének számító nagydíjat megosztva egy belga és egy francia filmnek, Lukas Dhont Close című drámájának, illetve Claire Denis Stars at Noon című romantikus thrillerének ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Vok filmje, a Decision to Leave kapta. A fesztivál elindításának 75. évfordulójára különdíjat is létrehoztak, ezt a Dardenne fivérek Tori és Lokita című, bevándorló gyerekről szóló filmje érdemelte ki. A zsűri díját megosztva Charlotte Vandermeersch – Felix van Groeningen rendezőpáros, illetve Jerzy Skolimowski kapta. A legjobb forgatókönyv díja Tarik Saleh-t (Boy from Heaven) illette, a színészi játékért pedig a dél-koreai Szong Kang Hót (Broker) és az iráni származású Zar Amir Ebrahimit (Holy Spider) díjazták. Az elsőfilmesek legjobbjának járó Arany Kamera díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmjének ítélték. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége (FIPRESCI) az iráni Szaíd Rusztae Leila és fivérei című filmjét választotta a legjobbnak.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.