Egy hét kultúra 2022/8.

  • Narancs
  • 2022. február 23.

Interaktív

Rövid hírek: Hundertwasser, Man Ray, Carmen Herrera 

NYITÁS Friedensreich Hundertwasser – teljes művésznevén: Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser – különleges egyénisége és alkotásai máig magával ragadó erővel bírnak. A természetközeliséget éltető, vidám színeket használó és az egyenes vonalakat szinte megtagadó festő és építész alkotásait eddig elsősorban Bécsben tekinthettük meg, február 20-án azonban megnyílt a világ második Hundertwasser-múzeuma, méghozzá Új-Zélandon. Az osztrák művésznek Whangārei városa volt második otthona, 1976-ban költözött ugyanis a várostól nem messze található Bay of Islands vidékére. Hundertwasser még életében megtervezte a város folyópartjára építendő létesítményt, ennek megvalósítására azonban életében már nem kerülhetett sor. Whangārei lakói a 2000-ben elhunyt művész halálakor összefogtak, hogy megnyílhasson a régen megálmodott galéria. Huszonkét évre volt szükség ahhoz, hogy a Hundertwasser Art Centre elkészüljön, amely a Bécsben működtetett Kunsthaus Wien után a világ második legnagyobb Hundertwasser-gyűjteményével büszkélkedhet. A bécsihez hasonlóan az intézmény nemcsak Hundertwasser alkotásait, életét és filozófiáját mutatja be, hanem a helyi kortárs művészetek kiállítási platformja is lesz.

 

NŐK Velence női művészeiből készít adatbázist a Save Venice új projektje. A 70-es évek óta működő, Olaszország művészettörténeti emlékeinek védelmére hivatott egyesületnek hivatalosan tavaly nyáron indult el legújabb, Women Artist of Venice (WAV) elnevezésű programja, amelynek célja, hogy azonosítsa és összegyűjtse a 16. és 18. század között Velence környékén alkotó női művészeket és azok munkáit. A kutatások során mostanáig több mint 30 nevet azonosítottak, többek közt olyan művészeket, mint a Tiziano mellett tanuló Irene di Spilimbergo vagy éppen Tintoretto lánya és asszisztense, Marietta Robusti és Rosalba Carriera. A program tervei szerint a következő szakaszban a kutatók adatbázisban is összegyűjtik, hogy az említett korszakban kik voltak a Velence környékén dolgozó női festők, majd további tanulmányokban vizsgálják, hogyan illeszkedtek a város akkori művészeti közegébe és társadalmi struktúrájába. A projekt célja továbbá az is, hogy elősegítsék a feltárt műalkotások méltó megőrzését, és szükség esetén elvégezzék restaurálásukat is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.