Egy hét kultúra 2022/8.

  • Narancs
  • 2022. február 23.

Interaktív

Rövid hírek: Hundertwasser, Man Ray, Carmen Herrera 

NYITÁS Friedensreich Hundertwasser – teljes művésznevén: Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser – különleges egyénisége és alkotásai máig magával ragadó erővel bírnak. A természetközeliséget éltető, vidám színeket használó és az egyenes vonalakat szinte megtagadó festő és építész alkotásait eddig elsősorban Bécsben tekinthettük meg, február 20-án azonban megnyílt a világ második Hundertwasser-múzeuma, méghozzá Új-Zélandon. Az osztrák művésznek Whangārei városa volt második otthona, 1976-ban költözött ugyanis a várostól nem messze található Bay of Islands vidékére. Hundertwasser még életében megtervezte a város folyópartjára építendő létesítményt, ennek megvalósítására azonban életében már nem kerülhetett sor. Whangārei lakói a 2000-ben elhunyt művész halálakor összefogtak, hogy megnyílhasson a régen megálmodott galéria. Huszonkét évre volt szükség ahhoz, hogy a Hundertwasser Art Centre elkészüljön, amely a Bécsben működtetett Kunsthaus Wien után a világ második legnagyobb Hundertwasser-gyűjteményével büszkélkedhet. A bécsihez hasonlóan az intézmény nemcsak Hundertwasser alkotásait, életét és filozófiáját mutatja be, hanem a helyi kortárs művészetek kiállítási platformja is lesz.

 

NŐK Velence női művészeiből készít adatbázist a Save Venice új projektje. A 70-es évek óta működő, Olaszország művészettörténeti emlékeinek védelmére hivatott egyesületnek hivatalosan tavaly nyáron indult el legújabb, Women Artist of Venice (WAV) elnevezésű programja, amelynek célja, hogy azonosítsa és összegyűjtse a 16. és 18. század között Velence környékén alkotó női művészeket és azok munkáit. A kutatások során mostanáig több mint 30 nevet azonosítottak, többek közt olyan művészeket, mint a Tiziano mellett tanuló Irene di Spilimbergo vagy éppen Tintoretto lánya és asszisztense, Marietta Robusti és Rosalba Carriera. A program tervei szerint a következő szakaszban a kutatók adatbázisban is összegyűjtik, hogy az említett korszakban kik voltak a Velence környékén dolgozó női festők, majd további tanulmányokban vizsgálják, hogyan illeszkedtek a város akkori művészeti közegébe és társadalmi struktúrájába. A projekt célja továbbá az is, hogy elősegítsék a feltárt műalkotások méltó megőrzését, és szükség esetén elvégezzék restaurálásukat is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.