Egy hét kultúra 2023/17.

  • Narancs
  • 2023. április 26.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VILÁGÖRÖKSÉG A 2021-es tálib hatalomátvételt követő leállás után az UNESCO folytatja az afganisztáni Bámiján kulturális örökségeinek megőrzésére irányuló kezdeményezését. Az Olaszország által finanszírozott projekt a Bámiján-völgy értékeinek megőrzésére összpontosít, e kultúrtájat és régészeti leleteit a szervezet 2003-ban vette fel a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára. A program céljai között szerepel a helyszín infrastruktúrájának fejlesztése és egy hosszú távú természetvédelmi terv kidolgozása, különös figyelmet szentelve a Bámiján-szikláknak, amelyekbe számos buddhista alkotást véstek. Ezek közül a leghíresebb a két hatalmas Buddha-szobor volt, amelyeket a tálibok 2001-ben elpusztítottak. Az újabb, 2021-es tálib hatalomátvételt követően a nemzetközi közösség minden Afganisztánnak nyújtott pénzügyi és humanitárius segítségnyújtást leállított, ennek következtében az ország kulturális öröksége is védtelen maradt. Az UNESCO jelenleg az ENSZ által 2022-ben elindított átmeneti finanszírozás keretei között működik az országban, ez a támogatási forma a humanitárius segítség mellett a helyi kulturális örökség megőrzését is prioritásként kezeli, de nem szolgálja a tálib rezsim legitimációját.

KÖZTÉR Május 4-ig láthatók a IX. kerület különböző közterületein a 2022-ben harmadik alkalommal meghirdetett ferencvárosi public art pályázat nyertes alkotásai. A kerület önkormányzata, mint a pályázat kiírója a társadalmi nyilvánosság tereihez és azok problémáihoz kapcsolódó, kötetlen műfajú, interaktív, az adott közösséget vagy a társadalom egészét érintő kérdéseket tematizáló műveket várt. A szakmai zsűri Kiss Gabriella, Kertész Fanni, Sánta Balázs és Sereglei András FerencvárosLiget interaktív köztéri installációját (Haller park), Cseh Lili és Kun Éva Vendégség (Haller park), Somló Dávid A lassú lépteknek fülük van projektjét (Kerekerdő park), valamint Keserue Zsolt Lovasszobor ló nélkül (Ferenc tér) című alkotását találta díjazásra és megvalósításra érdemesnek. Utóbbi a historizáló és heroizáló magyarországi köztéri szobrászati gyakorlat paródiája. Előzménye egy 2020-ban készült kisplasztika, amely ma a Kiscelli Múzeum gyűjteményében található.

EGYENLŐSÉG Története során először nyitja és zárja női karmesterekkel szezonját a Londonban 1895 óta minden évben megrendezett komolyzenei fesztivál, a Proms (hivatalos nevén Henry Wood Promenade Concerts). Az idén összesen tíz nő vezényel majd a koncerteken, közülük hárman ebben az évben debütálnak a fesztiválon. A nyitó- és záróestet Dalia Stasevska és Marin Alsop vezeti majd. David Pickard, a fesztivál igazgatója szerint bár ez egy lassú folyamat, a Proms jó irányba halad a nemek egyenlő képviselete felé. A fesztivál 84 koncertjének harmadában szerepelnek női művek, az idei 21 ősbemutatóból pedig 11 női szerző alkotása. Közöttük van az ukrán Bohdana Frolyak és a brit uralkodó udvari zenésze, Judith Weir műve is. A fesztivál idén július 15-től szeptember 9-ig tart, a koncertek nagy részét – összesen 72 előadást – a Royal Albert Hallban rendezik, de több angliai városban is lesznek kamarazenekari koncertek. A nagyszabású program részeként egyébként Kurtág György Fin de partie (Endgame) című operájának angliai premierjére is sor kerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."