VILÁGÖRÖKSÉG A 2021-es tálib hatalomátvételt követő leállás után az UNESCO folytatja az afganisztáni Bámiján kulturális örökségeinek megőrzésére irányuló kezdeményezését. Az Olaszország által finanszírozott projekt a Bámiján-völgy értékeinek megőrzésére összpontosít, e kultúrtájat és régészeti leleteit a szervezet 2003-ban vette fel a veszélyeztetett világörökségi helyszínek listájára. A program céljai között szerepel a helyszín infrastruktúrájának fejlesztése és egy hosszú távú természetvédelmi terv kidolgozása, különös figyelmet szentelve a Bámiján-szikláknak, amelyekbe számos buddhista alkotást véstek. Ezek közül a leghíresebb a két hatalmas Buddha-szobor volt, amelyeket a tálibok 2001-ben elpusztítottak. Az újabb, 2021-es tálib hatalomátvételt követően a nemzetközi közösség minden Afganisztánnak nyújtott pénzügyi és humanitárius segítségnyújtást leállított, ennek következtében az ország kulturális öröksége is védtelen maradt. Az UNESCO jelenleg az ENSZ által 2022-ben elindított átmeneti finanszírozás keretei között működik az országban, ez a támogatási forma a humanitárius segítség mellett a helyi kulturális örökség megőrzését is prioritásként kezeli, de nem szolgálja a tálib rezsim legitimációját.
KÖZTÉR Május 4-ig láthatók a IX. kerület különböző közterületein a 2022-ben harmadik alkalommal meghirdetett ferencvárosi public art pályázat nyertes alkotásai. A kerület önkormányzata, mint a pályázat kiírója a társadalmi nyilvánosság tereihez és azok problémáihoz kapcsolódó, kötetlen műfajú, interaktív, az adott közösséget vagy a társadalom egészét érintő kérdéseket tematizáló műveket várt. A szakmai zsűri Kiss Gabriella, Kertész Fanni, Sánta Balázs és Sereglei András FerencvárosLiget interaktív köztéri installációját (Haller park), Cseh Lili és Kun Éva Vendégség (Haller park), Somló Dávid A lassú lépteknek fülük van projektjét (Kerekerdő park), valamint Keserue Zsolt Lovasszobor ló nélkül (Ferenc tér) című alkotását találta díjazásra és megvalósításra érdemesnek. Utóbbi a historizáló és heroizáló magyarországi köztéri szobrászati gyakorlat paródiája. Előzménye egy 2020-ban készült kisplasztika, amely ma a Kiscelli Múzeum gyűjteményében található.
EGYENLŐSÉG Története során először nyitja és zárja női karmesterekkel szezonját a Londonban 1895 óta minden évben megrendezett komolyzenei fesztivál, a Proms (hivatalos nevén Henry Wood Promenade Concerts). Az idén összesen tíz nő vezényel majd a koncerteken, közülük hárman ebben az évben debütálnak a fesztiválon. A nyitó- és záróestet Dalia Stasevska és Marin Alsop vezeti majd. David Pickard, a fesztivál igazgatója szerint bár ez egy lassú folyamat, a Proms jó irányba halad a nemek egyenlő képviselete felé. A fesztivál 84 koncertjének harmadában szerepelnek női művek, az idei 21 ősbemutatóból pedig 11 női szerző alkotása. Közöttük van az ukrán Bohdana Frolyak és a brit uralkodó udvari zenésze, Judith Weir műve is. A fesztivál idén július 15-től szeptember 9-ig tart, a koncertek nagy részét – összesen 72 előadást – a Royal Albert Hallban rendezik, de több angliai városban is lesznek kamarazenekari koncertek. A nagyszabású program részeként egyébként Kurtág György Fin de partie (Endgame) című operájának angliai premierjére is sor kerül.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!