Egy hét kultúra 2023/41.

  • Narancs
  • 2023. október 11.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

PRIMANIMA Október 11-én kezdődött a 11. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál ­Budaörsön, ahol szombatig a Berlinalét, Cannes-t és Annecyt megjárt animációké, illetve a fiatal alkotóké a főszerep. A fesztivál fő programja a Fiatal rendezők versenye, amelynek keretében számos magyar alkotással is találkozhatnak a nézők. Látható lesz egyebek közt Erhardt Domonkos Berlinalén díjazott diplomafilmje, a Szemem sarka, Buda Flóra Anna „szociopornója”, az Arany Pálma-díjas és a Szarajevóban is ­díjazott 27, valamint Hegyi Olivér legújabb alkotása, a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon a legjobb rövidfilm díjával elismert A szív kertje című animáció. A Mesterek elnevezésű versenyprogramban olyan rövidfilmes rendezők legújabb alkotásait mutatják be, akik már túl vannak első – vagy sokadik – rendezésükön, és természetesen az idén sem maradhat el a gyerekfilmes szekció. Ráadásul ezúttal egy új versenyprogram, a Sziluettek is bemutatkozik a fesztiválon, ebben kísérleti, provokatív és rendhagyó animációs rövidfilmeket vetítenek.

AZONOSÍTOTT REMBRANDT A Sotheby’s aukciósház londoni árverésén kerül kalapács alá az a festmény, amelyről csak egy korábbi tulajdonosváltást követően derült ki, hogy nem pusztán a Rembrandt körül csoportosuló alkotók egyike, hanem maga a németalföldi mester festette. Ez a felfedezés természetesen jelentősen megemelte a kép becsült árát: míg egy 2021-es amszterdami aukción A királyok imádása című képet 10–15 ezer ­euróra (3,8–5,8 millió forint) taksálták, a december 6-ra meghirdetett árverés tételei között már 10–15 millió font (4,5–6,7 milliárd forint) közötti értékkel szerepel. A festmény néhány évvel ezelőtt egy németországi magángyűjteményből került a Christie’s aukciósházhoz, majd a hollandiai árverésre, ahol ugyan mint Rembrandt köréhez köthető festményként hivatkoztak csak rá, végül mégis az előzetesen becsült ár többszöröséért kelt el. A Sotheby’s szakértője, George Gordon ezek után kereste meg a győztes ajánlattevőt, majd 18 hónapig tartó vizsgálat során, többek között infravörös képalkotási technika segítségével mutatta ki, hogy a festmény Rembrandt alkotása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.