PRIMANIMA Október 11-én kezdődött a 11. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál Budaörsön, ahol szombatig a Berlinalét, Cannes-t és Annecyt megjárt animációké, illetve a fiatal alkotóké a főszerep. A fesztivál fő programja a Fiatal rendezők versenye, amelynek keretében számos magyar alkotással is találkozhatnak a nézők. Látható lesz egyebek közt Erhardt Domonkos Berlinalén díjazott diplomafilmje, a Szemem sarka, Buda Flóra Anna „szociopornója”, az Arany Pálma-díjas és a Szarajevóban is díjazott 27, valamint Hegyi Olivér legújabb alkotása, a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon a legjobb rövidfilm díjával elismert A szív kertje című animáció. A Mesterek elnevezésű versenyprogramban olyan rövidfilmes rendezők legújabb alkotásait mutatják be, akik már túl vannak első – vagy sokadik – rendezésükön, és természetesen az idén sem maradhat el a gyerekfilmes szekció. Ráadásul ezúttal egy új versenyprogram, a Sziluettek is bemutatkozik a fesztiválon, ebben kísérleti, provokatív és rendhagyó animációs rövidfilmeket vetítenek.
AZONOSÍTOTT REMBRANDT A Sotheby’s aukciósház londoni árverésén kerül kalapács alá az a festmény, amelyről csak egy korábbi tulajdonosváltást követően derült ki, hogy nem pusztán a Rembrandt körül csoportosuló alkotók egyike, hanem maga a németalföldi mester festette. Ez a felfedezés természetesen jelentősen megemelte a kép becsült árát: míg egy 2021-es amszterdami aukción A királyok imádása című képet 10–15 ezer euróra (3,8–5,8 millió forint) taksálták, a december 6-ra meghirdetett árverés tételei között már 10–15 millió font (4,5–6,7 milliárd forint) közötti értékkel szerepel. A festmény néhány évvel ezelőtt egy németországi magángyűjteményből került a Christie’s aukciósházhoz, majd a hollandiai árverésre, ahol ugyan mint Rembrandt köréhez köthető festményként hivatkoztak csak rá, végül mégis az előzetesen becsült ár többszöröséért kelt el. A Sotheby’s szakértője, George Gordon ezek után kereste meg a győztes ajánlattevőt, majd 18 hónapig tartó vizsgálat során, többek között infravörös képalkotási technika segítségével mutatta ki, hogy a festmény Rembrandt alkotása.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!