Egy hét kultúra 2024/17.

  • Narancs
  • 2024. április 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

TŰZVÉSZ Április 16-án kigyulladt és jelentős részben leégett a Koppenhága belvárosában található egykori tőzsde felújítás alatt álló ikonikus épülete, amely mindeddig Dánia egyik leg­értékesebb művészeti gyűjteményének is otthont adott. A lángok a 17. század első feléből származó, holland reneszánsz stílusú épület tetőszerkezetét és tornyát is elérték. A tető egy része beszakadt, a négy egymásba fonódó sárkánnyal, valamint három koronával díszített 56 méter magas torony pedig ledőlt. Jakob Engel-Schmidt dán kulturális miniszter közösségi oldalán arról írt, hogy bár a tűzvészben az ország kulturális örökségének számos értékes darabja megsemmisült, megrendítő volt látni, ahogy a Børsen dolgozói, a katasztrófavédelem és a civilek együtt mentették a műkincseket, a többi közt például Peder Severin Krøyer dán-norvég festőművész 1895-ben készült, a tőzsde tranzakciós csarnokát ábrázoló, nagy méretű képét. A kimenekített alkotásokat ideiglenesen a parlament és a levéltár közeli épületeiben helyezték el.

A TERMÉSZET HANGJA Egy friss kezdeményezés hatására immár hivatalos előadóként ismerik el a természetet az olyan nagy zenei streaming platformok, mint a Spotify vagy az Apple Music. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azok a zenészek, akik dalaikban valamilyen környezeti hanghatást, például esőkopogást vagy szélzúgást használnak, mostantól dönthetnek úgy, hogy az adott szerzemény társelőadójaként tüntetik fel a „NATURE”-t, a közreműködőt megillető jogdíjbevételeket pedig környezetvédelmi célokra fordítják. A Museum for the United Nations – UN Live által elindított, Sounds Right elnevezésű projekt népszerűsítéséhez mások mellett a London Grammar, MØ, valamint az alt-pop énekesnő, Aurora is csatlakozott, akinek A Soul With No King című új számában egy norvég erdő hangjai hallhatók. A természettel ilyen módon kollaboráló alkotók dalait egy hivatalos lejátszási listán lehet megtalálni, a NATURE előadói profilon pedig hamarosan természeti hangokat rögzítő ambient felvételek is megjelennek majd.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.