Egy hét kultúra 2024/29.

  • Narancs
  • 2024. július 17.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

TEMPLOMTŰZ Tűz ütött ki július 11-én a roueni székesegyház felújítás alatt álló huszártornyában. A normandiai város polgármestere nem sokkal a tűz kitörése után feltöltött egy képet az X közösségi oldalra, amelyen jól láthatóan füst szállt fel a torony köré épített állványzatból. A helyi katasztrófavédelem vezetője később elmondta, a tűz elsősorban a munkálatokhoz használt műanyagot érintette, helyi híradások szerint a székesegyházat nem érte komoly károsodás. A tűzoltósághoz délben érkezett riasztás, kora délutánra pedig sikerült is megállítani a tűz terjedését. A 12. században épült gótikus katedrális Rouen legismertebb műemléke, Claude Monet francia impresszionista festőművész több képén is megörökítette. A 16. század elején a templomot megmagasították, 1544-ben egy fából és ólomból készült huszártornyot építettek rá, ám azt 1822-ben villámcsapás érte, ezért egy 151 méter magas, öntöttvasból készült új huszártoronnyal helyettesítették, amivel Franciaország legmagasabb templomtornya lett, rövid ideig pedig a világ legmagasabb épülete is volt.

 

ÍTÉLET Az orosz katonai bíróság július 8-án hat év börtönre ítélte Szvetlana Petrijcsuk drámaírót és Jevgenyija Berkovics színházrendezőt Finyiszt, a fénylő sólyom című darabjuk miatt, amely a vád szerint „romantikus színben tüntette fel a terrorizmust”. A két színházi alkotót még tavaly májusban tartóztatták le a 2020-ban bemutatott előadás miatt, amely olyan orosz nőkről szól, akik szíriai dzsihadistákhoz mentek feleségül. A Human Rights Watch európai és közép-ázsiai igazgatóhelyettese az ítélethirdetés után az X-en azt írta, a két nőt „teljesen abszurd vádak alapján ítélték el egy tisztességtelen eljárás során, amely nyilvánvaló megtorlás Berkovics ellen, amiért felszólalt Oroszország ukrajnai háborúja ellen”. A Könyves Magazin cikke szerint Berkovics 2022-ben több olyan verset is írt, amelyek az ukrajnai orosz inváziót kritizálták, a költemények megjelenéséig pedig semmilyen retorziót nem vont maga után, hogy a vád alapját jelentő drámából már 2019-ben felolvasást rendeztek. A darabot ráadásul 2022-ben kétszeresen is díjazták az oroszországi Arany Maszk színházi fesztiválon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.