Egy hét kultúra 2024/8.

  • Narancs
  • 2024. február 21.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

PUSZTÍTÁS Már összesen 341 kulturális helyszín rongálódott meg Ukrajnában az ország elleni frontális orosz támadás két évvel ezelőtti kezdete óta – áll az UNESCO friss jelentésében. Az ENSZ kulturális szervezete közölte, az Ukrajna-szerte sérülést szenvedett helyszínek között van 126 vallási építmény, 150 művészeti vagy történeti jelentőségű épület, 31 múzeum, 19 műemlék, 14 könyvtár és egy archívum. Ezenkívül 2022. február 24. óta már több mint 15 ezer ukrán képzőművészeti alkotás és műtárgy eltűnését jelentették, de napvilágot láttak olyan beszámolók is, amelyek szerint az orosz erők szisztematikusan fosztanak ki ukrán múzeumokat, ami háborús bűnnek számít. Az UNESCO jelenleg 9 milliárd dollárra becsüli azt az összeget, amelyre Ukrajnának a következő évtizedben szüksége lesz a kulturális és turisztikai szektor helyreállításához.

BASSZUSGITÁR Paul McCartney visszakapta több mint ötven évvel ezelőtt ellopott első basszusgitárját, amelyet még a Beatles befutása előtt vásárolt Hamburgban, mai értéken mintegy 14 ezer forintnak megfelelő német márkáért. A német Höfner hangszergyártó vállalat The Lost Bass Project címmel tavaly indított globális közösségi kutatást, hogy megtalálják a Höfner Violin Bass típusú legendás darabot, amelyet McCartney a zenekar koncertjei mellett olyan dalok felvételein is használt, mint a Love Me Do vagy a She Loves You. A keresés sikerrel zárult, a felhívás nyomán egy sussexi család is megkereste a Höfner csapatát, így kiderült, a hangszer évtizedeken át hevert a házuk padlásán. A kutatás során arra is fény derült, hogy a basszusgitár nem 1969-ben tűnt el, ahogy azt korábban gondolták, hanem 1972 októberében, amikor Paul McCartney Wings nevű együttesének furgonjából ellopták azt. A tolvajok egy kocsma tulajdonosának adták el a lopott hangszert, s az ezt követően került Sussexbe. A hangszergyár szakértői azonosították a basszusgitárt, amely azóta vissza is került eredeti tulajdonosához.

POMPIDOU Konok Tamás három festménye bekerült a párizsi Centre Pompidou gyűjteményébe. A 2020-ban elhunyt művész képei ezzel olyan alkotók munkái mellett kapnak helyet Európa legnagyobb és egyik legértékesebb kortárs képzőművészeti gyűjteményében, mint Piet Mondrian, Marcel Duchamp vagy Victor Vasarely. A hírrel kapcsolatban a Molnár Ani Galéria felidézte, ez a megtiszteltetés már csak azért is különösen fontos a művész életművének utóéletében, mert Konok több mint harminc évet töltött Párizsban, így az ottani művészeti miliő nagymértékben meghatározta pályáját és stílusát. Konok Tamás 1959-ben ösztöndíjasként érkezett a francia fővárosba, ahol egészen a kilencvenes évek elejéig élt, mielőtt visszaköltözött Budapestre. A gyűjteménybe kerülő művek így bizonyos értelemben most hazatérhetnek, a Centre Pompidou ugyanis három hetvenes évekbeli alkotást választott ki: a Graphidion vert (1976), az Extension (1975) és az Espace descriptif (1975) című műveket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.