Egy hét kultúra 2024/9.

  • Narancs
  • 2024. február 28.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

ARANY MEDVE A francia-szenegáli származású rendező, Mati Diop Dahomey című dokumentumfilmje kapta a legjobb filmnek járó Arany Medve díjat a 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) február 24-i díjkiosztóján. Az elismerést a nemzetközi zsűri elnöke, az Oscar-díjas kenyai származású színész-rendező, Lupita Nyong’o adta át Mati Diopnak, a gyarmati időkben elrabolt benini bronzkincsek visszaszolgáltatásáról szóló alkotásáért. Dokumentumfilmjében a szenegáli gyökerű rendező 26 műkincs visszatérését követte nyomon Franciaországból Beninbe. A többnyire európai múzeumokban található benini bronztárgyakat a gyarmatosítás idején rabolták el a mai Benin és Nigéria területén található egykori Dahomey királyságból, a 19. század végén. A legjobb főszereplőnek járó Ezüst Medve díjat Sebastian Stan román-amerikai színész vehette át az A Different Man című thrillerben nyújtott alakításáért, míg a legjobb mellékszereplőnek járó díjat Emily Watson brit színésznő kapta a Berlinale nyitófilmjeként vetített Small Things Like These című ír–belga drámáért. A legjobb rendező Ezüst Medvéjét Nelson Carlo de Los Santos Ariasnak ítélték oda Pepe című filmjéért.

FALFESTMÉNY Paul Cezanne egy eddig ismeretlen falfestményére bukkantak a francia impresszionista festőművész gyermekkori otthonának felújítása során, Aix-en-Provence-ban. A gipsz- és tapétarétegek alatt most felfedezett festmény immár a tizedik alkotás, amelyet a ház falán találtak. A kilenc, korábban feltárt kép mindegyike 1859 és 1869 között keletkezett, majd a ház 1899-es eladását követően vászonra került, azóta pedig a világ különböző múzeumaiban láthatók. Az újonnan felfedezett falfestmény Cezanne egyetlen alkotása, amely a Bastide du Jas de Bouffanban maradt. A kép maradványain szélben lobogó zászlók láthatók, feltehetően hajók árbócainak csúcsán, valamint a fal jobb oldalán egy épületsor. A Entrée du portnak (A kikötő bejárata) elnevezett mű a szakértők szerint 1868-ban keletkezhetett, s azután valószínűleg a ház új tulajdonosai fedték el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.