Egy hét kultúra 2025/36.

  • Narancs
  • 2025. szeptember 3.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

BUJKÁLÓ FESTMÉNY Egy nácik által elrabolt barokk festmény bukkant fel egy argentínai ingatlanhirdetésben. Az Algemeen Dagblad (AD) holland napilap cikke szerint a női portré a Fra Galgario néven is ismert itáliai festőművész, Giuseppe Ghislandi alkotása, amely a holland kormány elveszett műalkotásokat listázó adatbázisában „vissza nem szolgáltatott” státusban szerepel. Az adatbázis alapján a kép egy zsidó kereskedő, Jacques Goudstikker tulajdonában volt, aki a nácik hatalomra kerülése előtt Amszterdamban élt, az üldöztetés veszélye miatt azonban elhagyta az országot, 1940-ben pedig egy hajóbalesetben vesztette életét. Goudstikker jelentős gyűjteményt épített fel régi mesterek festményeiből, amelynek darabjait kényszer hatására eladta. A gyűjtemény része volt a Ghislandi-portré is, amely a háború alatt egy később Argentínában letelepült SS-tiszt birtokába került. Az AD riportjának megjelenése után a La Nación arról írt, hogy a festményt eltávolították az eladásra kínált Buenos Aires közeli ingatlan nappalijából, és egy tájképet ábrázoló faliszőnyeget akasztottak a helyére. Az argentin rendőrség az Interpol bevonásával nyomoz az ügyben.

ABC + AI Augusztus 27-én nyílt meg a Kieselbach Galéria új, Fortepan ABC + AI című kiállítása. A tárlat Tamási Miklós Fortepan ABC című könyvén alapul, amelyet a galéria jelentet meg, így ünnepelve a Fortepan közösségi fotóarchívum 15. születésnapját. A kiállítás az AI-korszak kapujában arra a kérdésre is keresi a választ, hogy mennyiben fogjuk másként látni a múltunkat az új technológiának, elsősorban a mesterséges intelligenciának köszönhetően: átélhetőbbé, vagy inkább hamisabbá válik a történelem? A Fortepan alapító szerkesztőjének első kötetében szereplő csaknem hatszáz felvétel közül kilencvenöt látható a tárlaton, s egy részük „megmozdul” a mesterséges intelligencia segítségével. A kiválasztott fényképek a 20. század lencsevégre kapott betűin vezetnek végig. Neonfeliratok és plakátok, falfirkák és címtáblák, horogkeresztes propaganda és vörös csillagos agitáció, reklámhirdetések és szubkulturális üzenetek jelennek meg a fotókon: olyan rég eltűnt betűk, amelyeket csak a Fortepan képei őriztek meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.