BUJKÁLÓ FESTMÉNY Egy nácik által elrabolt barokk festmény bukkant fel egy argentínai ingatlanhirdetésben. Az Algemeen Dagblad (AD) holland napilap cikke szerint a női portré a Fra Galgario néven is ismert itáliai festőművész, Giuseppe Ghislandi alkotása, amely a holland kormány elveszett műalkotásokat listázó adatbázisában „vissza nem szolgáltatott” státusban szerepel. Az adatbázis alapján a kép egy zsidó kereskedő, Jacques Goudstikker tulajdonában volt, aki a nácik hatalomra kerülése előtt Amszterdamban élt, az üldöztetés veszélye miatt azonban elhagyta az országot, 1940-ben pedig egy hajóbalesetben vesztette életét. Goudstikker jelentős gyűjteményt épített fel régi mesterek festményeiből, amelynek darabjait kényszer hatására eladta. A gyűjtemény része volt a Ghislandi-portré is, amely a háború alatt egy később Argentínában letelepült SS-tiszt birtokába került. Az AD riportjának megjelenése után a La Nación arról írt, hogy a festményt eltávolították az eladásra kínált Buenos Aires közeli ingatlan nappalijából, és egy tájképet ábrázoló faliszőnyeget akasztottak a helyére. Az argentin rendőrség az Interpol bevonásával nyomoz az ügyben.
ABC + AI Augusztus 27-én nyílt meg a Kieselbach Galéria új, Fortepan ABC + AI című kiállítása. A tárlat Tamási Miklós Fortepan ABC című könyvén alapul, amelyet a galéria jelentet meg, így ünnepelve a Fortepan közösségi fotóarchívum 15. születésnapját. A kiállítás az AI-korszak kapujában arra a kérdésre is keresi a választ, hogy mennyiben fogjuk másként látni a múltunkat az új technológiának, elsősorban a mesterséges intelligenciának köszönhetően: átélhetőbbé, vagy inkább hamisabbá válik a történelem? A Fortepan alapító szerkesztőjének első kötetében szereplő csaknem hatszáz felvétel közül kilencvenöt látható a tárlaton, s egy részük „megmozdul” a mesterséges intelligencia segítségével. A kiválasztott fényképek a 20. század lencsevégre kapott betűin vezetnek végig. Neonfeliratok és plakátok, falfirkák és címtáblák, horogkeresztes propaganda és vörös csillagos agitáció, reklámhirdetések és szubkulturális üzenetek jelennek meg a fotókon: olyan rég eltűnt betűk, amelyeket csak a Fortepan képei őriztek meg.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!