Egy hét kultúra 2025/6.

  • Narancs
  • 2025. február 5.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

GRAMMY-DÍJ Február 2-án tartották a 67. Grammy-gálát Los Angelesben, ahol a díjak átadása mellett a Kaliforniában pusztító tűzvész áldozatairól is megemlékeztek. Az este legfontosabb elismerését, az év albuma díjat Cowboy Carter című lemezéért Beyoncé (képünkön) kapta, akit a korábbi években négyszer is jelöltek már a kategóriában, de eddig egyszer sem győzedelmeskedett. A trófeát helyi tűzoltók adták át az énekesnőnek, akinek Miley Cyrus közreműködésével készített dalát is díjazták, emellett pedig első afroamerikai nőként vehette át a legjobb countrylemezért járó elismerést. Az idén Kendrick Lamar kapta a legtöbb díjat, összesen ötöt, a rapper Not Like Us című száma lett az év dala és az év felvétele is. A legjobb új előadónak járó aranygramofont Chappell Roan vihette haza, az idén nyáron a Sziget Fesztiválon szintén fellépő Charli XCX pedig három díjat is elnyert a pop kategóriában. A legjobb popalbumért járó trófeát viszont nem neki, hanem Sabrina Carpenternek (Short n’ Sweet) ítélték oda, míg az év raplemezéért Doechiit díjazták (Alligator Bites Never Heal).

BETÖRÉS Robbantásos betörés történt január 25-én hajnalban a hollandiai Assen városában található Drents Museumban. A tolvajok az értékes dák műkincseket bemutató időszaki kiállítást vették célba, amelyet a bukaresti román nemzeti történeti múzeummal közreműködve rendeztek meg a holland intézményben. A tárlat több tárgyát is ellopták, egyebek mellett a közel 2500 éves és 770 grammos coțofenești aranysisakot is, a Romániában előkerült egyik leg­régebbi dák kori leletet. A tárlat anyagát, összesen 673 darab dák arany- és ezüsttárgyat 18 romániai múzeumból szállították Hollandiába. Az eset után néhány nappal menesztették a bukaresti nemzeti múzeum igazgatóját, noha még vizsgálják, hogy voltak-e hiányosságok a Drents Museummal kötött szerződésekben. A holland rendőrség napokig tartó hajtóvadászat után múlt szerdán azt közölte, három embert tartóztattak le a betöréssel összefüggésben.

LÁTVÁNY-TÁR Január 29-én, Kemény Henrik bábművész születésének 100. évfordulóján adták át a csaknem két évtizeden át tartó elő­készületek után elkészült Vitéz László Interaktív BábTér Látvány-Tárat a debreceni Vojtina Bábszínház Kálvin téri épületének első emeletén, ahol szakszerű tárolási körülmények közé került a Korngut-Kemény család hagyatéka. Kemény Henrik 2006-ban hagyta a maga által alapított Korngut-Kemény Alapítványra három generáció bábművészetének szellemi és tárgyi emlékeit. A Látvány-Tárnak helyet adó lakás 2020-ban került a bábszínház tulajdonába, a műtárgyvédelmi előírásoknak megfelelően felújított helyiségekben az elmúlt fél évben helyezték el a Korngut-Kemény-hagyaték kiállításon nem szereplő bábjait, bábos kellékeit és dokumentációit. A gyűjtemény darabjai közt százéves, fából faragott báb, mini Vitéz László, filmfelvevő kamera, csokidobozból készült makettek és eredeti bábrajzok is megtalálhatók.

BIDF Rekordnézőszámmal zárult a január 25. és február 2. között megrendezett 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF). A fesztivál keretében Budapesten és tizenegy vidéki városban összesen hatvan filmmel és több mint kétszáz vetítéssel várták az érdeklődőket. A szemle díjait február 1-jén adták át, az elismerésekről nyolc versenykategóriában több mint negyven zsűritag döntött, akik hat kategóriában egy fődíjat és egy különdíjat is kiosztottak. A külföldi alkotások mellett a szombati díjátadón három magyar alkotás is elismerésben részesült. A magyar versenyprogram fődíját Csáki László Kék Pelikanja, a különdíjat pedig Varga Ágota Láthatatlan kötelek című filmje kapta, míg Zurbó Dorottya (képünkön) Arun Bhattaraijal közösen készített, A boldogság ügynöke című dokumentumfilmje a Hétköznapi vágyak szekcióban nyerte el a fődíjat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.