GRAMMY-DÍJ Február 2-án tartották a 67. Grammy-gálát Los Angelesben, ahol a díjak átadása mellett a Kaliforniában pusztító tűzvész áldozatairól is megemlékeztek. Az este legfontosabb elismerését, az év albuma díjat Cowboy Carter című lemezéért Beyoncé (képünkön) kapta, akit a korábbi években négyszer is jelöltek már a kategóriában, de eddig egyszer sem győzedelmeskedett. A trófeát helyi tűzoltók adták át az énekesnőnek, akinek Miley Cyrus közreműködésével készített dalát is díjazták, emellett pedig első afroamerikai nőként vehette át a legjobb countrylemezért járó elismerést. Az idén Kendrick Lamar kapta a legtöbb díjat, összesen ötöt, a rapper Not Like Us című száma lett az év dala és az év felvétele is. A legjobb új előadónak járó aranygramofont Chappell Roan vihette haza, az idén nyáron a Sziget Fesztiválon szintén fellépő Charli XCX pedig három díjat is elnyert a pop kategóriában. A legjobb popalbumért járó trófeát viszont nem neki, hanem Sabrina Carpenternek (Short n’ Sweet) ítélték oda, míg az év raplemezéért Doechiit díjazták (Alligator Bites Never Heal).
BETÖRÉS Robbantásos betörés történt január 25-én hajnalban a hollandiai Assen városában található Drents Museumban. A tolvajok az értékes dák műkincseket bemutató időszaki kiállítást vették célba, amelyet a bukaresti román nemzeti történeti múzeummal közreműködve rendeztek meg a holland intézményben. A tárlat több tárgyát is ellopták, egyebek mellett a közel 2500 éves és 770 grammos coțofenești aranysisakot is, a Romániában előkerült egyik legrégebbi dák kori leletet. A tárlat anyagát, összesen 673 darab dák arany- és ezüsttárgyat 18 romániai múzeumból szállították Hollandiába. Az eset után néhány nappal menesztették a bukaresti nemzeti múzeum igazgatóját, noha még vizsgálják, hogy voltak-e hiányosságok a Drents Museummal kötött szerződésekben. A holland rendőrség napokig tartó hajtóvadászat után múlt szerdán azt közölte, három embert tartóztattak le a betöréssel összefüggésben.
LÁTVÁNY-TÁR Január 29-én, Kemény Henrik bábművész születésének 100. évfordulóján adták át a csaknem két évtizeden át tartó előkészületek után elkészült Vitéz László Interaktív BábTér Látvány-Tárat a debreceni Vojtina Bábszínház Kálvin téri épületének első emeletén, ahol szakszerű tárolási körülmények közé került a Korngut-Kemény család hagyatéka. Kemény Henrik 2006-ban hagyta a maga által alapított Korngut-Kemény Alapítványra három generáció bábművészetének szellemi és tárgyi emlékeit. A Látvány-Tárnak helyet adó lakás 2020-ban került a bábszínház tulajdonába, a műtárgyvédelmi előírásoknak megfelelően felújított helyiségekben az elmúlt fél évben helyezték el a Korngut-Kemény-hagyaték kiállításon nem szereplő bábjait, bábos kellékeit és dokumentációit. A gyűjtemény darabjai közt százéves, fából faragott báb, mini Vitéz László, filmfelvevő kamera, csokidobozból készült makettek és eredeti bábrajzok is megtalálhatók.
BIDF Rekordnézőszámmal zárult a január 25. és február 2. között megrendezett 11. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF). A fesztivál keretében Budapesten és tizenegy vidéki városban összesen hatvan filmmel és több mint kétszáz vetítéssel várták az érdeklődőket. A szemle díjait február 1-jén adták át, az elismerésekről nyolc versenykategóriában több mint negyven zsűritag döntött, akik hat kategóriában egy fődíjat és egy különdíjat is kiosztottak. A külföldi alkotások mellett a szombati díjátadón három magyar alkotás is elismerésben részesült. A magyar versenyprogram fődíját Csáki László Kék Pelikanja, a különdíjat pedig Varga Ágota Láthatatlan kötelek című filmje kapta, míg Zurbó Dorottya (képünkön) Arun Bhattaraijal közösen készített, A boldogság ügynöke című dokumentumfilmje a Hétköznapi vágyak szekcióban nyerte el a fődíjat.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!