Egy hét tudomány 2021/23.

  • Narancs
  • 2021. június 9.

Interaktív

Rövid hírek: vírus, vulkánkitörés, hurrikán és mindenféle istencsapása. Plusz izgalmas tudományos felfedezések.

TAVASZ Az Országos Meteorológiai Szolgálat mérései alapján 1,9 Celsius-fokkal volt hidegebb az idei (2021-es), átlagosan 9,3 Celsius-fokos hőmérsékletű tavasz a sokéves átlagnál (11,2 °C). Ezzel ez lett a tizenhetedik leghűvösebb tavasz 1901 óta – legutóbb 1987-ben volt még ennél is hidegebb ilyenkor. Csak néhány rövid, viszonylag melegebb időszak fordult elő az évszak során, ráadásul mindhárom tavaszi hónap negatív anomáliával zárt. A március 0,6 fokkal, az április 2,9, a május 2,1 fokkal maradt el az átlagtól. Az április a 15., a május a 14. leghidegebb volt 1901 óta. Utoljára 15 évvel ezelőtt, 2006 február–márciusában fordult elő, hogy két egymást követő hónap is több mint 2 fokkal az átlag alatt legyen, míg április–májusra vonatkozóan hasonlót legutóbb 1991-ben tapasztaltunk. 2019 és 2020 után a 2021-es sorozatban a harmadik 14,5 fok alatti középhőmérsékletű május országosan, amihez hasonló eddig nem volt 1901 óta. A 2021-es tavasz országos átlagban mért csapadékösszege (130,3 milliméter) előzetes adatok alapján csak kevéssel marad el az 1991–2020-as átlagtól (139,4 mm). Márciusban az átlagos mennyiség alig egyharmada esett, majd az április már átlagosan alakult, a május pedig mintegy 22 százalékkal csapadékosabb volt a megszokottnál.

TANKER Srí Lanka történetének legszörnyűbb tengeri ökológiai katasztrófáját okozta, amikor június 2-án elsüllyedt az X-Press Pearl szingapúri zászló alatt hajózó konténerhajó, és ennek során nagy mennyiségű üzemanyag és salétromsav, továbbá többféle egyéb szennyező anyag ömlött az óceánba. A Super Eco 2700 osztályú hajót mindössze négy hónapja helyezték forgalomba, azonban május 20-án tűz ütött ki rajta a Colombo előtti vizeken. Miután napokon át nem voltak képesek eloltani a tüzet, május 27-re a lángok elborították a teljes hajót, s az a 12 napig tomboló tűzvész után végül elsüllyedt. Addigra legalább sikerült elvontatni a part közeléből a távolabbi vizekre. Ennek dacára a katasztrófa nyomán apró szemcsés műanyag (kis sűrűségű polietilén, illetve műgyanta) pellet sodródik partra, miután a hajó három teli tartály (egyenként 26 tonna tömegben) műanyag szemcsét szállított. Rakományában továbbá egy konténernyi, már a tűzvész során is szivárgó salétromsav mellett még nátrium-hidroxid is volt.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk