Egy hét tudomány 2024/11.

  • Narancs
  • 2024. március 13.

Interaktív

Rövid hírek: köd, tűz, ion...

KÖD A Covid-19-et okozó SARS-CoV-2 vírussal fertőzött emberek mérhető kognitív károsodást mutattak azokhoz képest, akiket elkerült a koronavírus – derül ki az Imperial College of London kutatóinak a The New England Journal of Medicine-ben megjelent tanulmányából. Míg a kognitív és memóriazavarok csekélyek voltak azoknál, akik enyhe fertőzésben szenvedtek, vagy akiknél nem alakult ki hosszú Covid, addig a súlyosabb fertőzések, amelyek nyomán az intenzív osztályra kerültek a betegek, erőteljesebben rontották a kognitív funkciókat. A kutatók, akik a vizsgált mintegy 113 ezer angliai felnőtt eredményeit elemezve többszörös regressziós elemzést használtak, igazolták az oltás preventív hatását az agyi köd kialakulásával szemben. Egy korábbi, az eClinicalMedicine-ben közölt tanulmány szerint a válaszadók 85,1 százalékánál észleltek agyi ködöt, azaz a gondolkodással és megértéssel kapcsolatos problémákat, kognitív diszfunkciót és memóriazavart, az érintett munkavégzők csaknem 90 százaléka arról számolt be, hogy az agyköd bizonyos mértékig rontotta a munkaképességüket. A kutatók többsége szerint az agyi köd kialakulásával járó hosszú Covid több tényezőre vezethető vissza: a vírus tartós jelenléte a szervezetben krónikus és szisztémás gyulladásos állapotot idéz elő, és ez hozzájárulhat több szerv működési zavarához, a gyakorta előforduló agyköd pedig az immunrendszer működési zavaraiból és gyulladásából eredhet.

DONGÓ A földi poszméhek (Bombus terrestris) képesek komplex feladatokat eltanulni társas interakció révén – állítja egy Nature-ben megjelent kutatási beszámoló. Lars Chittka professzor, a londoni Queen Mary University kutatója és munkatársai egy kétlépcsős rejtvénydobozt terveztek, amelyben a poszméheknek két különböző műveletet kell végrehajtaniuk egymás után, hogy a végén édes jutalomhoz jussanak. A méhek erre való betanítása nem volt könnyű, és eleinte egy beiktatott extra jutalommal kellett segíteni a rovarokat a feladat teljesítéséhez. Ezt az ideiglenes jutalmat aztán elvették, és a méheknek ezt követően ki kellett nyitniuk az egész dobozt, mielőtt megkapták volna a csemegét. Meglepő módon, míg egyes pél­dányok a nulláról indulva alaposan megküzdöttek a rejtvény megfejtésével, azok, amelyek megfigyelhettek egy képzett bemutató poszméhet, könnyen megtanulták a teljes sorozatot – még az első lépést is –, miközben csak a végén kaptak jutalmat. A tanulmány szerint a poszméhek olyan szintű szociális tanulási képességgel rendelkeznek, amiről korábban azt hitték, hogy kizárólag az emberekre jellemző.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk