100 ezer költő a változásért

  • - urfi -
  • 2011. szeptember 29.

Interaktív

"Ezen a napon 95 ország 700 helyszínén, a világ legnagyobb költészeti eseményén költők ezrei állnak ki a költészetért, a békéért."

A Műcsarnokban délután háromtól hajnali egyig mintegy százan léptek fel, zenével és egy indiai "stílusban" eltáncolt verssel színesítve. Az idézet Gyukics Gábor főceremóniamestertől származik, aki a megszakítás nélkül felolvasó szerzőket végig "gyerekek!" felkiáltással kommandírozta, majd az egész maratont - roppant szerényen - saját művészetének bemutatásával zárta. Sok vers, ingyen felolvasó írók, ingyen belépés, ingyenbor és -pogi - ez mind szép, és önmagában elég is. Itt viszont mintha nagyon szerettek volna állítani valamit. De vajon mit? Mi a cél? A költészet szerepének hangsúlyozása? Akkor a Nagyon sok költő a saját fontosságáért jobb cím lett volna. Vagy az, hogy legyen béke, és szeressük egymást? Persze, néha mindenki átmegy hippibe, de ez így elég lila. Az esemény főoldala szerint ez "a költészet ünnepe és demonstrációja a jelentős szociális, környezeti és politikai változásért". Ez mit jelent? Leginkább azt, hogy a változás önérték és feltétlen jó - ami csacsiság. Vagy az a tét, hogy egy fedél alá tudunk-e terelni különböző világnézetű embereket a közös ügy érdekében? De mi az ügy? Még csak azt sem sikerült elérni - és ez nem a szervezők hibája -, hogy a költők meghallgassák egymást: a poéták java főleg a véralkoholszint változásáért szállt síkra, és a felolvasókat túlkiabálva spanolt a színpad mögött.

Szkárosi Endre performansza, Bárdos Deák Ági éneke, Marno János meditatív felolvasása, Süveg Márk rapszövege vagy a századszorra is gyönyörű Egy nap élet Kemény Istvántól nagyszerű momentum volt, és ilyenből akadt bőven. Aki néhány órát végigücsörgött, és kibekkelte a gyengébb zengeményeket, azzal a bizonyossággal mehetett haza, hogy a kortárs magyar költészet elbűvölően sokszínű, és kifejezetten jó formában van. Mondanivalónak elég lett volna ennyi.

Műcsarnok, szeptember 24.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.