KERTÉSZ UTCAI FESZTIVÁL

  • - urfi -
  • 2011. szeptember 15.

Interaktív

A VII. kerület Körúton belüli része ősztől tavaszig amolyan fékezett habzású bohémnegyeddé változik, borsos árú romkocsmákkal és kulturális befogadóhelyekkel.

A tény, hogy nem véletlenül nagy számban egymás mellé került vendéglátó-ipari egységekről, hanem egy jó hangulatú, erős atmoszférájú közegről van szó, a környéket mára Budapest egyik legfontosabb turisztikai tényezőjévé tette. A felhőtlen szórakozáshoz az önkormányzat eddig főleg csendrendeletekkel és az erős kulturális profilú helyek zaklatásával járult hozzá - pedig nem kéne sok: ha néhány kis forgalmú szakaszt sétálóutcává alakítanának, azzal jól járnának az őslakosok és a bevándorlók is.

Hogy mennyire, abból kaphatott némi ízelítőt szombaton a Kertész utca Dob és Király közötti szakaszára tévedt látogató. A kétszáz méteres szakaszon romos házakat, bezárt vámhivatalt és üresen álló írógépjavítót ugyanúgy találunk, mint fancy pubokat, humuszfalót, hobbiboltot, tetoválószalont, lemezkuckót és kifőzdét. Most tulajdonképpen annyi történt, hogy az üzletek kiköltöztek az utcára. A programok inkább aláfestésként szolgáltak az önfeledt fogyasztáshoz. De nem csak az obligát kürtőskalács és bogrács ("ticketre 500") előtt álltak sorba: árultak itt zokniszörnyet, japán ernyőfenyõt és sütődiszkoszt is. Volt buborékfújás, látványkovács, fado és néptánc, dedikáló Dobó Kata és pelenkázó az utca közepén. No meg installáció: tonettszékek és hulladékok, meg amit az arra járók rádobáltak. A kedélyes családi délután és belvárosi búcsú estére élőzenés sörözésbe fordult, aztán tizenegykor szépen betereltek mindenkit a kocsmákba.

Szeptember 10.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.