Rádió

Északra tart

Felfedező műsor a Rádió Bézsen

Interaktív

„A Rádió Bézs tulajdonképpen egy olyan rádió, ami nem rádió. Már nem gyullad ki a varázsszem, a digitális világban a műsor készítői mégis a boldog békeidőket szeretnék idézni.”

Így hangzik a 2015 óta az interneten működő csatorna önvallomása, de hogy a rádiózás szempontjából mi számít boldog békeidőnek, az nem egészen világos. A kezdetek? A szocializmus évei? A ’90-es évek? Mellesleg egy pusztán online fogható rádiónál végképp kérdéses, hogy annak, mármint a digitális rádiózásnak, mikor volt a béke­ideje. Inkább talán a tradicionális közszolgálatiság áll a múltidézés célkeresztjében. A boldog idők tehát azok voltak, amikor a kereskedelmi rádiók még nem vették be az étert az egy kaptafára készült műsoraikkal és egyenzenéjükkel, ugyanakkor a közszolgálatiságot még nem a központi akarat politikai üzeneteinek sulykolása jelentette. De vajon volt ilyen idő egyáltalán? „A Rádió Bézsben nincs napi és pártpolitika. Még hírek sem. Szeretnénk, ha legalább a Bézsben béke lenne” – olvassuk. Pacifista program.

A nap 24 órájában műsort közlő Rádió Bézs végül is valóban egészen jól hozza a feltételezett békebeli hangzást. A hírblokkok nélküli műsorrendnek van egyfajta ráérős kisugárzása, nem kell kapkodni, lekeverni a vendéget, lecsípni a zenei betét végét, csak mert jönnek a hírek.

A békebeli hangzás másik zálogát minden bizonnyal a kipróbált régi nevek szerepeltetése jelenti. A teljesség igénye nélkül felbukkan Bánó András, Ungár Anikó, Galkó Balázs és Boros Lajos, a Poptarisznyát itt pörgeti tovább szerda délben B. Tóth László, a csatorna lelke pedig a szintén régi ismerősként üdvözölhető Fodor János. A hangütés mégsem nosztalgikus, általában nem a kiüresedett múltba révedés adja meg az alaphangot, hanem egy jó értelemben vett konzervatív műsoreszmény.

Ugyancsak régi szép emlékeket hoz elő a Hetedhét ország című műsor, a mindig kellemesen nyugodt hangfekvésben értekező Juhász Árpád geológussal. Ha jól értjük a helyzetet, ez egy egyszemélyes produkció, de a járványra való tekintettel a veterán tévés műsorvezető csak telefonon van jelen, a stúdióból Fodor János irányítja az adást. Ez a kényszerű helyzet azonban ad egy kellemesen csapongó dinamikát a műsornak. Juhász mesél, elvileg egy lineáris történetet követ, Teleki Sámuel afrikai felfedezőútját, s ebbe bele-belekérdez olykor Fodor, amitől a diskurzus hirtelen megbokrosodik, és váratlan helyekre ugrik, majd kisvártatva ismét visszatér Telekiék, illetve a 80-as években az ő nyomukba szegődő Juhászék történetéhez. Win-win helyzet alakul itt ki, mert a csapongás és az alaptörténet egyaránt roppant érdekes.

Attól kezdve, hogy Teleki idejében a Kenya-hegy jégtakarója 90 százalékkal volt nagyobb a mainál, azon át, hogy az afrikai kontinens szép lassan északra tart, és a Maldív-szigetek kormánya víz alatti ülést tartott figyelemfelhívás gyanánt, odáig, hogy Ludwig von Höhnel, illetve Bálint gazda milyen szép kort éltek meg: ez így egyetlen kanyar a műsorban. Juhász pont olyan érdekesen beszél az utazásról és a földrajzi távolságok megszelídítéséről, mint húsz vagy negyven évvel ezelőtt, és a humora sem sokat kopott. Telekiék nagy menetelésének olyan sötétebb epizódjait sem hallgatja el, mint amilyen a szerencsétlen helyi marhapásztortörzs kirablása volt a Stefánia-tóra keresztelt Basso Naibor partjainál. De ehhez a témához (éhség) kapcsolja a saját anekdotáját is a 80-as évekbeli expedíció jellegzetesen szocialista ételcsömöréről, amikor is a Globus Konzervgyár valamilyen okból csak székelykáposzta-konzervekkel támogatta az utazókat.

A Hetedhét ország egy kifejezetten élvezhető rádióműsor, olykor kicsit fapados ugyan, mint a Bézs maga, de így is simán a leghallgathatóbb hazai produkciók közé tartozik. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a csatorna összes munkatársa önkéntesként tevékenykedik. Ki tudja, mire lennének képesek, ha még pénz is lenne rá.

 

Rádió Bézs, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”