Rádió

Északra tart

Felfedező műsor a Rádió Bézsen

Interaktív

„A Rádió Bézs tulajdonképpen egy olyan rádió, ami nem rádió. Már nem gyullad ki a varázsszem, a digitális világban a műsor készítői mégis a boldog békeidőket szeretnék idézni.”

Így hangzik a 2015 óta az interneten működő csatorna önvallomása, de hogy a rádiózás szempontjából mi számít boldog békeidőnek, az nem egészen világos. A kezdetek? A szocializmus évei? A ’90-es évek? Mellesleg egy pusztán online fogható rádiónál végképp kérdéses, hogy annak, mármint a digitális rádiózásnak, mikor volt a béke­ideje. Inkább talán a tradicionális közszolgálatiság áll a múltidézés célkeresztjében. A boldog idők tehát azok voltak, amikor a kereskedelmi rádiók még nem vették be az étert az egy kaptafára készült műsoraikkal és egyenzenéjükkel, ugyanakkor a közszolgálatiságot még nem a központi akarat politikai üzeneteinek sulykolása jelentette. De vajon volt ilyen idő egyáltalán? „A Rádió Bézsben nincs napi és pártpolitika. Még hírek sem. Szeretnénk, ha legalább a Bézsben béke lenne” – olvassuk. Pacifista program.

A nap 24 órájában műsort közlő Rádió Bézs végül is valóban egészen jól hozza a feltételezett békebeli hangzást. A hírblokkok nélküli műsorrendnek van egyfajta ráérős kisugárzása, nem kell kapkodni, lekeverni a vendéget, lecsípni a zenei betét végét, csak mert jönnek a hírek.

A békebeli hangzás másik zálogát minden bizonnyal a kipróbált régi nevek szerepeltetése jelenti. A teljesség igénye nélkül felbukkan Bánó András, Ungár Anikó, Galkó Balázs és Boros Lajos, a Poptarisznyát itt pörgeti tovább szerda délben B. Tóth László, a csatorna lelke pedig a szintén régi ismerősként üdvözölhető Fodor János. A hangütés mégsem nosztalgikus, általában nem a kiüresedett múltba révedés adja meg az alaphangot, hanem egy jó értelemben vett konzervatív műsoreszmény.

Ugyancsak régi szép emlékeket hoz elő a Hetedhét ország című műsor, a mindig kellemesen nyugodt hangfekvésben értekező Juhász Árpád geológussal. Ha jól értjük a helyzetet, ez egy egyszemélyes produkció, de a járványra való tekintettel a veterán tévés műsorvezető csak telefonon van jelen, a stúdióból Fodor János irányítja az adást. Ez a kényszerű helyzet azonban ad egy kellemesen csapongó dinamikát a műsornak. Juhász mesél, elvileg egy lineáris történetet követ, Teleki Sámuel afrikai felfedezőútját, s ebbe bele-belekérdez olykor Fodor, amitől a diskurzus hirtelen megbokrosodik, és váratlan helyekre ugrik, majd kisvártatva ismét visszatér Telekiék, illetve a 80-as években az ő nyomukba szegődő Juhászék történetéhez. Win-win helyzet alakul itt ki, mert a csapongás és az alaptörténet egyaránt roppant érdekes.

Attól kezdve, hogy Teleki idejében a Kenya-hegy jégtakarója 90 százalékkal volt nagyobb a mainál, azon át, hogy az afrikai kontinens szép lassan északra tart, és a Maldív-szigetek kormánya víz alatti ülést tartott figyelemfelhívás gyanánt, odáig, hogy Ludwig von Höhnel, illetve Bálint gazda milyen szép kort éltek meg: ez így egyetlen kanyar a műsorban. Juhász pont olyan érdekesen beszél az utazásról és a földrajzi távolságok megszelídítéséről, mint húsz vagy negyven évvel ezelőtt, és a humora sem sokat kopott. Telekiék nagy menetelésének olyan sötétebb epizódjait sem hallgatja el, mint amilyen a szerencsétlen helyi marhapásztortörzs kirablása volt a Stefánia-tóra keresztelt Basso Naibor partjainál. De ehhez a témához (éhség) kapcsolja a saját anekdotáját is a 80-as évekbeli expedíció jellegzetesen szocialista ételcsömöréről, amikor is a Globus Konzervgyár valamilyen okból csak székelykáposzta-konzervekkel támogatta az utazókat.

A Hetedhét ország egy kifejezetten élvezhető rádióműsor, olykor kicsit fapados ugyan, mint a Bézs maga, de így is simán a leghallgathatóbb hazai produkciók közé tartozik. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a csatorna összes munkatársa önkéntesként tevékenykedik. Ki tudja, mire lennének képesek, ha még pénz is lenne rá.

 

Rádió Bézs, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.