Rádió

Szilénoszi reggelek

Bochkor Gábor visszatért

Interaktív

A kedves magyar rádióhallgató elég könnyen abban a helyzetben találhatja magát, amiben Bill Murray a sajnos felejthetetlen címfordítással megvert Idétlen időkig (leánykori nevén Groundhog Day) című filmben. Elég csak reggelente bekapcsolódnia valamelyik kereskedelminek hívott rádió úgynevezett show-műsorába, hogy akárcsak Phil Connors, ő is úgy érezze, már megint és mindörökké ugyanarra a február másodikára ébredt. Csak éppen itt nem Sonny & Cher énekli az I Got You Babe-et, hanem egy uniformizált hang szellemeskedik, hadar és röhög szünet nélkül.

Számunkra legutóbb október 9-e volt az a bizonyos február 2. Ekkor hallgattuk meg nem Sebestyén Balázs és nem is Jáksó László, hanem a harmadik reggelispecialista, Bochkor Gábor műsorát. Ez nemes egyszerűséggel Bochkor névre hallgat (ami lejegyezve olykor Bchkr írásmóddal szerepel), és állítólag egy visszatérés.

Lehet, hogy amit hallunk, az valóban valami nagy comeback gyümölcse, hiszen augusztus 31-én kapott ismét reggeli sávot a műsorvezető, ki tudja (és kit érdekel), mennyi kihagyás után, de ebből nem sokat érzékelhetünk. A hangja semmit sem változott, és a jópofaságok sem, amit a Danubius rádiós őskortól kezdve darál újra és újra, mintha sohasem hagyta volna egy percig sem abba, és soha nem is akarná.

Néhány hónapja egyébiránt még úgy volt, hogy egy másik óriási visszatérővel, Jáksó Lászlóval fognak egy dinamitduóba egyesülni az ősz folyamán, ám valami homokszem kerülhetett a gépezetbe: míg Bochkor végül a KESMA-tag Retro rádióhoz írt alá, Jáksó műsorát a Sláger FM-en átvette Pordán Petra és az újonc Viktorin Tamás.

Bochkor tehát nagyjából másfél hónapja nyomja a Bochkorban, nem egyedül, hanem Lovász Lászlóval kiegészülve, de ahogy előre jelezték, Lovász csak másodhegedűs lesz a produkcióban, és tényleg az. Ám vannak itt még mások is, akik szót kapnak, őket azonban az egyszeri Bochkor-hallgató csak keresztnévről ismerheti meg (Attila, Judit, Anett), és ennek megfelelő az adásbéli súlyuk is. Az idő ellenben tényleg önmaga körül forog, hiszen a műsor egy adott pontján bekapcsolódik „Voga processzor úr” is, és hirtelen újra 1995-ben érezzük magunkat.

„Hölgyeim és uraim, ez itt a rádióshow, ami utat mutat, hogy milyen legyen egy igazi reggel” – halljuk az adást felvezető spotban, később pedig többször is elhangzik, hogy „ez az ország új ébresztő műsora”, és könnyen lehet, hogy tényleg az. Az elmúlt hónapok mérései alapján ugyanis országosan 1,3 millióan hallgatták napi szinten a Retro rádiót, amivel a csatorna a dobogó élén áll, jóval a Petőfi rádió és a Kossuth, illetve a Balázsékat is foglalkoztató volt Andy Vajna-féle Rádió 1 előtt. A Jáksó-féle Sláger FM hallgatottságának négyszeresét tudja, a Bartók rádióhoz képest pedig egyenesen tizennégyszer nagyobb a rá irányuló figyelem. Nem indokolatlan tehát, ha Bochkor a Bochkor című műsorban, a leghallgatottabb rádió legfontosabb műsorsávjában a magyar éter királyának érzi magát. És hogy valóban úgy érzi, azt jelzi is minden megszólalásával.

Tematikáról nemigen érdemes beszélni, a négyórányi adásidőből a beszélgetésre jutó szűk két órát gyakorlatilag mindegy, mivel töltik ki. Bochkorék a reggeli műsor műfajától nem idegenül a legvadabb szócséplést választják. Elvileg beszélnek dolgokról, de hogy mi a kiindulópont, az tulajdonképpen lényegtelen: a sztorizás, poénkodás, szurkálódás, szóviccfabrikálás, és néhány totál értelmetlen játék viszi el az időt. Ebben egyébként van valami metafizikus is, hiszen az élet alapvető hiábavalóságára hívhatja fel a figyelmünket, a nietzschei-szilénoszi bölcsességre, a maga tragikus derűjével együtt, vagyis, hogy „a legjobb nem lenni, a második legjobb hamar meghalni”. De idáig azért csak kellő óvatossággal merészkedjünk el.

Mindenesetre végül megoldódik a Bochkor kertjében garázdálkodó nyest ügye, kiderül, hogy nálunk nem olyan könnyű felszívódni, mint Japánban, és még a családon belüli erőszak apropóján is sikerül néhány szexista-macsó poént elsütni. Ennyi fért az adásidőbe, de nem baj, mert holnap úgyis kezdődik minden elölről, ugyanígy.

Retro rádió, október 9.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.