Rádió

Fáradt nyugalom

Hangjáték a Klubrádión

Interaktív

Ha meg kellene mondanunk, hogy mi lesz a hangjáték jövője, bajban lennénk.

Az bizonyosnak látszik, hogy nem az aranykorát éli épp, sőt, itthon mintha a saját vaskorába lépett volna vissza a műfaj, egykor virágzó infrastruktúrája és rajongótábora oda, nimbusza kirojtosodott. Mégis, ha az online platformok lassú, de biztos előretörését nézzük (gondolok itt például a podcastokra), lehet mozgástere a műfajnak. Nem pont azokon a helyeken fog fölbukkanni, ahol megszoktuk a jelenlétét, és az is bizonyos, hogy az új hallgatóságot új módszerekkel kell megszólítania, de azért valahol az analóg rádió, az online platformok és a hangoskönyvek közötti háromszögben talán akad számára belakható hely.

Arról többször megemlékeztünk már, hogy a Magyar Rádiónál milyen laza mozdulattal sikerült szétkapni egy sok évtizedes múltra (1951–2011) visszatekintő, ráadásul igencsak termékeny és megbízhatóan magas színvonalon dolgozó műhelyt. Az egykori Rádiószínház helyett ma Rádiószínház van a Kossuthon. Csak míg az egyik név egy alkotó közösséget takart, a másik pusztán egy műsor, melyben kiszervezve készült anyagok és archív felvételek futnak meglehetős következetlenséggel.

Más csatornák csak nagyon óvatosan mernek a műfajhoz nyúlni, tudván, hogy a hangjátékok közönsége egy szűk, de annál igényesebb réteg. Az olcsó stúdióműsorok korában a rádiójáték a maga munka- és költségvetésigényeivel nem versenyezhet piaci alapon. Kétesélyes az is, hogy a járványhelyzet segít-e új hallgatókat szerezni a műfajnak, pusztán azzal, hogy a régi darabokkal esetleg többeket érnek el, vagy most nyíródik ki végleg az egész, hiszen jelenleg új rádiójáték sem készülhet. Nem egyszerű a helyzet, és a kockázatvállalás hiányát sem feltétlenül időszerű számon kérni a műsorszolgáltatókon.

A Klubrádió mindenesetre gondolt egy merészet, és ilyen körülmények között tűzte műsorra Papp Gábor Zsigmond hangjátékát Tóth Krisztina Pixel című novelláskötetéből. A nagy sikerű 2011-es kötet regényszerű novellafűzés, de mint a cím is mutatja, apró kockákból épül fel, mozaikos, talányos szerkezete van, előre- és visszautalásokkal, távoli motivikus összekapcsolásokkal és egyéb, mondjuk úgy, posztmodern narrációs megoldásokkal operál. Ezeken felül pedig olvasmányos és gondolati-hangulati összetettségében épp annyira aktuális és friss ma, mint volt a kilenc évvel ezelőtti megjelenésekor. Egyébként meg van benne valami nagyon jellegzetes mai kelet-európai íz is, egyfajta fáradt nyugalom, mintha már minden lezajlott volna, minden a feje tetejére állt (többször is) és vissza (szintén többször). Van, amikor mindez monotonná válik, van, amikor az ismétlődő hangulatok nem csak a lokális klausztrofóbiát, de egy túl hamar kiismerhető hangulati elemet is előhívnak, ami akár lehet szándékos is: modellezi a káeurópai lét önismétlődő természetét.

Papp Gábor Zsigmond sokféle munkájával bizonyította már, hogy ezt az édesbús monotóniát nagyon érti. Hangulatfestésként minimális hangzó díszletet húz fel a színészi megszólalások mögé-köré, nem nehezíti el a történetmesélést felesleges effektekkel. Beszűrődő apró zajok, televízióműsor-foszlányok, járműcsörömpölés és ajtócsapódás közben kontrasztosan szólalnak meg a kristálytiszta színészi hangok, a zeneszerző Darvas Benedek lassú, kellemesen enervált dallamokkal festi alá mindezt. Tulajdonképpen nem is rádiójáték ez, hanem dramatizált felolvasás, de hát maga a Pixel sem egy színpadra, pláne nem rádiós előadásra készült mű. Az egymást követő monológok mégis elkezdenek párbeszédszerűen összefonódni. A színészek – többek között: Györgyi Anna, Létay Dóra, Epres Attila, Fesztbaum Béla, Friedenthal Zoltán, Lux Ádám, Rujder Vivien és Zsurzs Kati – figurái olykor összemosódnak, de egy ilyen sok hangra írt rádiójáték esetében ez tulajdonképpen elkerülhetetlen.

A Magyar Média Mecenatúra program keretében készült, tíz darab huszonöt perces részből álló sorozat valószínűleg az egyik legizgalmasabb most a Klubrádión. Talán, ha nem éjfél előtt kerülne adásba, még hallgatottsága is lenne.

Pixel, Klubrádió, március 20-tól péntekenként

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.