Rádió

Fáradt nyugalom

Hangjáték a Klubrádión

Interaktív

Ha meg kellene mondanunk, hogy mi lesz a hangjáték jövője, bajban lennénk.

Az bizonyosnak látszik, hogy nem az aranykorát éli épp, sőt, itthon mintha a saját vaskorába lépett volna vissza a műfaj, egykor virágzó infrastruktúrája és rajongótábora oda, nimbusza kirojtosodott. Mégis, ha az online platformok lassú, de biztos előretörését nézzük (gondolok itt például a podcastokra), lehet mozgástere a műfajnak. Nem pont azokon a helyeken fog fölbukkanni, ahol megszoktuk a jelenlétét, és az is bizonyos, hogy az új hallgatóságot új módszerekkel kell megszólítania, de azért valahol az analóg rádió, az online platformok és a hangoskönyvek közötti háromszögben talán akad számára belakható hely.

Arról többször megemlékeztünk már, hogy a Magyar Rádiónál milyen laza mozdulattal sikerült szétkapni egy sok évtizedes múltra (1951–2011) visszatekintő, ráadásul igencsak termékeny és megbízhatóan magas színvonalon dolgozó műhelyt. Az egykori Rádiószínház helyett ma Rádiószínház van a Kossuthon. Csak míg az egyik név egy alkotó közösséget takart, a másik pusztán egy műsor, melyben kiszervezve készült anyagok és archív felvételek futnak meglehetős következetlenséggel.

Más csatornák csak nagyon óvatosan mernek a műfajhoz nyúlni, tudván, hogy a hangjátékok közönsége egy szűk, de annál igényesebb réteg. Az olcsó stúdióműsorok korában a rádiójáték a maga munka- és költségvetésigényeivel nem versenyezhet piaci alapon. Kétesélyes az is, hogy a járványhelyzet segít-e új hallgatókat szerezni a műfajnak, pusztán azzal, hogy a régi darabokkal esetleg többeket érnek el, vagy most nyíródik ki végleg az egész, hiszen jelenleg új rádiójáték sem készülhet. Nem egyszerű a helyzet, és a kockázatvállalás hiányát sem feltétlenül időszerű számon kérni a műsorszolgáltatókon.

A Klubrádió mindenesetre gondolt egy merészet, és ilyen körülmények között tűzte műsorra Papp Gábor Zsigmond hangjátékát Tóth Krisztina Pixel című novelláskötetéből. A nagy sikerű 2011-es kötet regényszerű novellafűzés, de mint a cím is mutatja, apró kockákból épül fel, mozaikos, talányos szerkezete van, előre- és visszautalásokkal, távoli motivikus összekapcsolásokkal és egyéb, mondjuk úgy, posztmodern narrációs megoldásokkal operál. Ezeken felül pedig olvasmányos és gondolati-hangulati összetettségében épp annyira aktuális és friss ma, mint volt a kilenc évvel ezelőtti megjelenésekor. Egyébként meg van benne valami nagyon jellegzetes mai kelet-európai íz is, egyfajta fáradt nyugalom, mintha már minden lezajlott volna, minden a feje tetejére állt (többször is) és vissza (szintén többször). Van, amikor mindez monotonná válik, van, amikor az ismétlődő hangulatok nem csak a lokális klausztrofóbiát, de egy túl hamar kiismerhető hangulati elemet is előhívnak, ami akár lehet szándékos is: modellezi a káeurópai lét önismétlődő természetét.

Papp Gábor Zsigmond sokféle munkájával bizonyította már, hogy ezt az édesbús monotóniát nagyon érti. Hangulatfestésként minimális hangzó díszletet húz fel a színészi megszólalások mögé-köré, nem nehezíti el a történetmesélést felesleges effektekkel. Beszűrődő apró zajok, televízióműsor-foszlányok, járműcsörömpölés és ajtócsapódás közben kontrasztosan szólalnak meg a kristálytiszta színészi hangok, a zeneszerző Darvas Benedek lassú, kellemesen enervált dallamokkal festi alá mindezt. Tulajdonképpen nem is rádiójáték ez, hanem dramatizált felolvasás, de hát maga a Pixel sem egy színpadra, pláne nem rádiós előadásra készült mű. Az egymást követő monológok mégis elkezdenek párbeszédszerűen összefonódni. A színészek – többek között: Györgyi Anna, Létay Dóra, Epres Attila, Fesztbaum Béla, Friedenthal Zoltán, Lux Ádám, Rujder Vivien és Zsurzs Kati – figurái olykor összemosódnak, de egy ilyen sok hangra írt rádiójáték esetében ez tulajdonképpen elkerülhetetlen.

A Magyar Média Mecenatúra program keretében készült, tíz darab huszonöt perces részből álló sorozat valószínűleg az egyik legizgalmasabb most a Klubrádión. Talán, ha nem éjfél előtt kerülne adásba, még hallgatottsága is lenne.

Pixel, Klubrádió, március 20-tól péntekenként

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.