Rádió

Félkész világ

A hely

Interaktív

Nagyon összetett kérdés, hogy miért olyan iszonyatosan nehéz az 1956-os forradalomra „jól” emlékezni. Mi most nem is kísérelnénk meg válaszolni rá, helyette inkább csak szimplán örülünk, hogy A helyben, a Kossuth október 23-i adásában minden nehezítő körülmény és negatív előjel ellenére mintha mégiscsak sikerült volna valami fontosat mondani, ráadásul úgy, hogy a műsor konkrétan nem is a forradalomról szólt. Vagy talán épp ezért.

Eddigi tapasztalataink szerint az ünnepi műsorokban nem a gondolkodásmód, hanem pusztán a reprezentáció profizmusában szokott eltérés lenni akármelyik gimnázium meg az állami média programjai között. Az elmúlt huszonöt évben meglett a recept: egyharmad nemzeti büszkeség, egyharmad önsajnálat, egyharmad önfelmentés. És úgy tűnik, ezt senki, vagy legalábbis csak nagyon kevesen kísérlik megbolygatni, ők pedig nemigen jutnak ezekkel a kísérletekkel országos szórású média közelébe mostanság. A megbolygatás mellett azonban van egy másik lehetséges út is: egyszerűen úgy tenni, mintha normálisan is lehetne ezekről a dolgokról beszélni, mintha lenne egy közös nyelv és közös akarat a nemzeti traumák és katarzisok kitárgyalására.

Míg az ünnepi műsornap programjainak jó része vagy a szokásos közhelyek újrarágcsálásával, vagy a kötelező hazafias sztorik sokadszori felmondásával bíbelődött hol jobb, hol rosszabb (néha amúgy egészen kiugró) színvonalon, A hely stábja inkább a jelenről akart beszélni, és végül nekik lett igazuk.

Persze Farkas Erikáéknak megvan az a nagy helyzeti előnye, hogy elhagyhatják a Bródy Sándor utcai akolt, szó szerinti és talán átvitt értelemben is egyaránt. Ezen a héten a budatétényi – újabban Memento Park néven futó – szoborparkba látogattak ki, hogy egy pillantásnyi időre szemrevételezzék, hol kötött ki az előző rendszer bronzba öntött és kőbe faragott önképe. Hát, a süllyesztőben tulajdonképpen, és ezzel akkor le is lőttük a műsor egyik ki nem mondott poénját. Mert hát a park, eredeti koncepciója szerint, amely végül soha nem valósult meg a maga egészében, kifejezetten összetett képet szeretett volna felmutatni, ráadásul a lehető legkevesebb démonizálással és gúnnyal a mögöttünk hagyott rendszerről. A mostani műsor ehhez hasonlóan igyekezett a maga rövidségében is kellőképpen összetett képet felmutatni arról a kudarcról, amelyet az előbb említett kísérlet elakadása testesít meg.

Az Előd Ákos (a parkot tervező) építész és Pótó János történész által felvezetett sztori igen jól kezdődött: 1991-ben a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezésére az egyes kerületek felírhattak egy listára olyan köztéri alkotásokat, amelyek szerintük ideológiai szempontból nem szerencsések. Ezt a listát aztán vita követte, majd a kiválasztott negyvenkét szobor elhelyezésére tervpályázatot hirdettek; 1993-ban el is kezdődtek a munkálatok. Eddig tartott a jó. Utána félbeszakadt a projekt, félkész állapotban adták át a parkot (félkész ma is) – ami nemcsak annyit tesz, hogy nem néz ki jól, hanem azt is jelenti, hogy nem érvényesülhet az eredeti építészeti elképzelés, ahogy az állagmegóvás is csak éppen hogy.

Ma mintha arról lenne politikai konszenzus, hogy nem kell törődni sem a szobrokkal, sem azzal, amit a szobrok társadalmi értelemben a mai napig reprezentálnak. Jó, hogy ott vannak a város háta mögött, jó, hogy lassan mállanak, és jó, hogy még ki lehet őket nagyképűen röhögni.

Előd, aki felemlegeti, hogy már a múltban is voltak úgynevezett bosszúálló hangok (akadt, aki azt vetette fel, hogy vastraverzekből álljon a park, amelyekre a szobrokat rituálisan felakasztanák), finoman megjegyzi, hogy az a demokrácia, amit mi elképzeltünk, azért okosabb, mint egy diktatúra, mert nem kiradírozni akarja a múltat, hanem megmutatni és feldolgozni. A viszony, amelyben ez a jó szándékú mondat áll a mai magyar valósággal, egyben történelmi érzékünk kudarcára is vet némi fényt.

A hely; MR1-Kossuth rádió, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)