Rádió

Félkész világ

A hely

Interaktív

Nagyon összetett kérdés, hogy miért olyan iszonyatosan nehéz az 1956-os forradalomra „jól” emlékezni. Mi most nem is kísérelnénk meg válaszolni rá, helyette inkább csak szimplán örülünk, hogy A helyben, a Kossuth október 23-i adásában minden nehezítő körülmény és negatív előjel ellenére mintha mégiscsak sikerült volna valami fontosat mondani, ráadásul úgy, hogy a műsor konkrétan nem is a forradalomról szólt. Vagy talán épp ezért.

Eddigi tapasztalataink szerint az ünnepi műsorokban nem a gondolkodásmód, hanem pusztán a reprezentáció profizmusában szokott eltérés lenni akármelyik gimnázium meg az állami média programjai között. Az elmúlt huszonöt évben meglett a recept: egyharmad nemzeti büszkeség, egyharmad önsajnálat, egyharmad önfelmentés. És úgy tűnik, ezt senki, vagy legalábbis csak nagyon kevesen kísérlik megbolygatni, ők pedig nemigen jutnak ezekkel a kísérletekkel országos szórású média közelébe mostanság. A megbolygatás mellett azonban van egy másik lehetséges út is: egyszerűen úgy tenni, mintha normálisan is lehetne ezekről a dolgokról beszélni, mintha lenne egy közös nyelv és közös akarat a nemzeti traumák és katarzisok kitárgyalására.

Míg az ünnepi műsornap programjainak jó része vagy a szokásos közhelyek újrarágcsálásával, vagy a kötelező hazafias sztorik sokadszori felmondásával bíbelődött hol jobb, hol rosszabb (néha amúgy egészen kiugró) színvonalon, A hely stábja inkább a jelenről akart beszélni, és végül nekik lett igazuk.

Persze Farkas Erikáéknak megvan az a nagy helyzeti előnye, hogy elhagyhatják a Bródy Sándor utcai akolt, szó szerinti és talán átvitt értelemben is egyaránt. Ezen a héten a budatétényi – újabban Memento Park néven futó – szoborparkba látogattak ki, hogy egy pillantásnyi időre szemrevételezzék, hol kötött ki az előző rendszer bronzba öntött és kőbe faragott önképe. Hát, a süllyesztőben tulajdonképpen, és ezzel akkor le is lőttük a műsor egyik ki nem mondott poénját. Mert hát a park, eredeti koncepciója szerint, amely végül soha nem valósult meg a maga egészében, kifejezetten összetett képet szeretett volna felmutatni, ráadásul a lehető legkevesebb démonizálással és gúnnyal a mögöttünk hagyott rendszerről. A mostani műsor ehhez hasonlóan igyekezett a maga rövidségében is kellőképpen összetett képet felmutatni arról a kudarcról, amelyet az előbb említett kísérlet elakadása testesít meg.

Az Előd Ákos (a parkot tervező) építész és Pótó János történész által felvezetett sztori igen jól kezdődött: 1991-ben a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezésére az egyes kerületek felírhattak egy listára olyan köztéri alkotásokat, amelyek szerintük ideológiai szempontból nem szerencsések. Ezt a listát aztán vita követte, majd a kiválasztott negyvenkét szobor elhelyezésére tervpályázatot hirdettek; 1993-ban el is kezdődtek a munkálatok. Eddig tartott a jó. Utána félbeszakadt a projekt, félkész állapotban adták át a parkot (félkész ma is) – ami nemcsak annyit tesz, hogy nem néz ki jól, hanem azt is jelenti, hogy nem érvényesülhet az eredeti építészeti elképzelés, ahogy az állagmegóvás is csak éppen hogy.

Ma mintha arról lenne politikai konszenzus, hogy nem kell törődni sem a szobrokkal, sem azzal, amit a szobrok társadalmi értelemben a mai napig reprezentálnak. Jó, hogy ott vannak a város háta mögött, jó, hogy lassan mállanak, és jó, hogy még ki lehet őket nagyképűen röhögni.

Előd, aki felemlegeti, hogy már a múltban is voltak úgynevezett bosszúálló hangok (akadt, aki azt vetette fel, hogy vastraverzekből álljon a park, amelyekre a szobrokat rituálisan felakasztanák), finoman megjegyzi, hogy az a demokrácia, amit mi elképzeltünk, azért okosabb, mint egy diktatúra, mert nem kiradírozni akarja a múltat, hanem megmutatni és feldolgozni. A viszony, amelyben ez a jó szándékú mondat áll a mai magyar valósággal, egyben történelmi érzékünk kudarcára is vet némi fényt.

A hely; MR1-Kossuth rádió, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.