Rádió

Félkész világ

A hely

Interaktív

Nagyon összetett kérdés, hogy miért olyan iszonyatosan nehéz az 1956-os forradalomra „jól” emlékezni. Mi most nem is kísérelnénk meg válaszolni rá, helyette inkább csak szimplán örülünk, hogy A helyben, a Kossuth október 23-i adásában minden nehezítő körülmény és negatív előjel ellenére mintha mégiscsak sikerült volna valami fontosat mondani, ráadásul úgy, hogy a műsor konkrétan nem is a forradalomról szólt. Vagy talán épp ezért.

Eddigi tapasztalataink szerint az ünnepi műsorokban nem a gondolkodásmód, hanem pusztán a reprezentáció profizmusában szokott eltérés lenni akármelyik gimnázium meg az állami média programjai között. Az elmúlt huszonöt évben meglett a recept: egyharmad nemzeti büszkeség, egyharmad önsajnálat, egyharmad önfelmentés. És úgy tűnik, ezt senki, vagy legalábbis csak nagyon kevesen kísérlik megbolygatni, ők pedig nemigen jutnak ezekkel a kísérletekkel országos szórású média közelébe mostanság. A megbolygatás mellett azonban van egy másik lehetséges út is: egyszerűen úgy tenni, mintha normálisan is lehetne ezekről a dolgokról beszélni, mintha lenne egy közös nyelv és közös akarat a nemzeti traumák és katarzisok kitárgyalására.

Míg az ünnepi műsornap programjainak jó része vagy a szokásos közhelyek újrarágcsálásával, vagy a kötelező hazafias sztorik sokadszori felmondásával bíbelődött hol jobb, hol rosszabb (néha amúgy egészen kiugró) színvonalon, A hely stábja inkább a jelenről akart beszélni, és végül nekik lett igazuk.

Persze Farkas Erikáéknak megvan az a nagy helyzeti előnye, hogy elhagyhatják a Bródy Sándor utcai akolt, szó szerinti és talán átvitt értelemben is egyaránt. Ezen a héten a budatétényi – újabban Memento Park néven futó – szoborparkba látogattak ki, hogy egy pillantásnyi időre szemrevételezzék, hol kötött ki az előző rendszer bronzba öntött és kőbe faragott önképe. Hát, a süllyesztőben tulajdonképpen, és ezzel akkor le is lőttük a műsor egyik ki nem mondott poénját. Mert hát a park, eredeti koncepciója szerint, amely végül soha nem valósult meg a maga egészében, kifejezetten összetett képet szeretett volna felmutatni, ráadásul a lehető legkevesebb démonizálással és gúnnyal a mögöttünk hagyott rendszerről. A mostani műsor ehhez hasonlóan igyekezett a maga rövidségében is kellőképpen összetett képet felmutatni arról a kudarcról, amelyet az előbb említett kísérlet elakadása testesít meg.

Az Előd Ákos (a parkot tervező) építész és Pótó János történész által felvezetett sztori igen jól kezdődött: 1991-ben a Fővárosi Önkormányzat kezdeményezésére az egyes kerületek felírhattak egy listára olyan köztéri alkotásokat, amelyek szerintük ideológiai szempontból nem szerencsések. Ezt a listát aztán vita követte, majd a kiválasztott negyvenkét szobor elhelyezésére tervpályázatot hirdettek; 1993-ban el is kezdődtek a munkálatok. Eddig tartott a jó. Utána félbeszakadt a projekt, félkész állapotban adták át a parkot (félkész ma is) – ami nemcsak annyit tesz, hogy nem néz ki jól, hanem azt is jelenti, hogy nem érvényesülhet az eredeti építészeti elképzelés, ahogy az állagmegóvás is csak éppen hogy.

Ma mintha arról lenne politikai konszenzus, hogy nem kell törődni sem a szobrokkal, sem azzal, amit a szobrok társadalmi értelemben a mai napig reprezentálnak. Jó, hogy ott vannak a város háta mögött, jó, hogy lassan mállanak, és jó, hogy még ki lehet őket nagyképűen röhögni.

Előd, aki felemlegeti, hogy már a múltban is voltak úgynevezett bosszúálló hangok (akadt, aki azt vetette fel, hogy vastraverzekből álljon a park, amelyekre a szobrokat rituálisan felakasztanák), finoman megjegyzi, hogy az a demokrácia, amit mi elképzeltünk, azért okosabb, mint egy diktatúra, mert nem kiradírozni akarja a múltat, hanem megmutatni és feldolgozni. A viszony, amelyben ez a jó szándékú mondat áll a mai magyar valósággal, egyben történelmi érzékünk kudarcára is vet némi fényt.

A hely; MR1-Kossuth rádió, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.