A Nintendo-sztori

Garniszállótól a családi nappaliig

  • Gera Márton
  • 2017. május 27.

Interaktív

Nemrég jelent meg a Nintendo legújabb konzolja, a Switch, ami talán kihúzhatja a japán cégóriást a gödörből. A világ leghíresebb videojáték-gyártó vállalatának történetét óriási sikerek és méretes kudarcok szegélyezik.

A gamerek körében közismert aranyköpés szerint a Nintendónak tíz rossz ötletére jut egy jó. Az utóbbi évek ékesen bizonyítják ezt: az egykor meghatározó vállalat sorra hozta a rosszabbnál rosszabb döntéseket az immár 83 milliárd dollárosra duzzadt videojáték-piacon. Korábbi konzoljuk, a Wii U méretes bukásnak bizonyult: eleve megkésve érkezett a piacra – 2012-ben –, akkor, amikor a Microsoft és a Sony már az újabb generációs konzolok kiadására készült. Ráadásul felszereltségében sem nyújtott többet, mint a versenytársak.

Legfrissebb pénzügyi jelentése szerint a Nintendo tavalyi első negyedéves vesztesége közel járt a 400 millió dollárhoz, valamit tehát elő kellett rántani a kalapból, ha nem akartak a szintén japán SEGA sorsára jutni: az egykori nagy rivális rövidke vergődés után 2001-ben kiszállt a konzolbizniszből, azóta csak játékokat készít, természetesen az egykori versenytársak konzoljaira.

A Nintendo tavaly októberben jelentette be legújabb játékkonzolját, a nagy visszatérésnek szánt Switchet. A bejelentés körülbelül olyan hatással volt a fogyasztói körre, mint egy parlamenti választás egy kisebb kelet-európai országra. Indulatos megjegyzésekkel lettek tele a fórumok, sokan a cég végét jósolták, amiért olyan konzolt ad ki, amely hardverben elmarad a versenytársaktól: tudható volt, hogy a Switch teljesítménye nem éri el a piacot uraló két rivális, a Sony és a Microsoft gépeinek erejét. A hátrány leginkább a grafikán érezhető, azaz kisebb méretű textúrákat láthatunk csak a képernyőn. A Nintendo semmit sem árult el a gép belsejéről, s ezért okkal gondolhatták sokan, hogy nem túl büszkék az új fejlesztésre.

Mario veri Mészárost

De hogyan küzdötte le magát idáig a Nintendo?

A 70-es években még sehol sem volt az otthoni, asztali konzolok divatja: aki játszani vágyott, a sarki játékteremben talált otthonra. Játékgépet gyártott ekkoriban boldog-boldogtalan. Az évtized közepén erre a piacra lépett be az 1889 óta üzemelő cég, amely korábban főleg japán kártyák (például Hanafudák) gyártásában, love hotelek, vagyis garniszállók üzemeltetésében, személyfuvarozásban és rizsértékesítésben utazott. A Nintendo kezdeti játékgépei – a Radar Scope vagy az EVR Race nem hozták lázba a tömegeket. Ám 1981-ben jött a Donkey Kong, amely a Nintendo első Amerikában is gyorsan befutó játéktermi automatája lett. A gépből egyetlen év leforgása alatt 60 ezer darabot adtak el, és ezzel 180 millió dollárt kaszáltak.

A Donkey Kong Mijamoto Sigeru nagy dobása; a ma már nagypapakorú játékfejlesztő volt az első igazi sztár a videojátékok világában. 1977-ben kezdett a Nintendónál, eleinte nem sok vizet zavart, aztán előállt a ma már világhíres gorillával. És nem csak vele: a Donkey Kong a videojáték-aréna talán leghíresebb figurájával, Marióval is megismertette a globális közönséget. Lehet, hogy manapság Mészáros Lőrincet tartják a világ legjobban teljesítő csőszerelőjének, pedig a nyomába sem ér Mariónak, a kis piros sapkás, bajszos vízvezeték-szerelőnek, aki immár évtizedek óta uralja gamerek millióinak életét. 1981 óta több mint 150 olyan játék látott napvilágot, amiben Mario is felbukkant. De a piacra leselkedő válsággal még ő sem tudott mit kezdeni.

Be az otthonokba

A 70-es évek végétől egyre több asztali konzol jelent meg; immár nem kellett a játéktermekig elzarándokolni, elég volt ellátogatni a nappaliba. Olyannyira, hogy a ’83-as már a fekete év volt a videojáték-történelemben: a brutális túltermelés éve, amikor hirtelen tucatnál is több asztali konzol lepte el a piacot (ma háromféle kapható). Egymás sarkára hágtak a játékok is, de a kutya sem akarta megvásárolni őket. Az amerikai játékipar bevételei egyik évről a másikra 3,2 milliárd dollárról 950 millióra csökkentek. Divatba jöttek a személyi számítógépek, melyekkel – s ez igazán nem kis előny – nem csak játszani lehetett. Ekkortájt jelentek meg az olyan típusok, mint a Commodore VIC-20 vagy a késő Kádár-kori kiskamaszoknak is oly kedves Commodore 64 és a Spectrum – ezekből havonta több százezer darabot adtak el.

A válságból az iparágat a Nintendo húzta ki. Az 1983-as Nintendo Entertainment Systemet (NES) olyan játékkonzolként reklámozták, melyen csakis minőségi játékok jelennek meg. A NES-ből majdnem 62 millió darabot sikerült a vásárlókra sózni, a 200 dolláros ár kifejezetten alacsony volt a konkurensek 600 dolláros konzoljaihoz képest.

Ám senkinek sincs bérelt helye a csúcson. Rövidesen új versenytársak tűntek fel: betört az asztali konzolok piacára a SEGA, és feltűntek a kizárólag játékkiadással foglalkozó vállalatok is, mint például a Konami, a Capcom vagy a Namco. A Nintendo az egyre erősödő SEGA legyőzésébe fektette energiáit, s bár új termékükből, az 1990-ben kiadott Super Nintendo Entertainment Systemből 49 millió darab fogyott, a válságból kivezető NES sikerét nem sikerült megismételni. A ’90-es évek közepén pedig megérkezett a piacra a Sony, rá­adásul rögtön olyan konzollal, ami elsőként volt képes háromdimenziós grafika megjelenítésére. Sőt, erre az új konzolra az addig használatos kazetták helyett a jóval nagyobb adatmennyiséget bíró CD-n jelentek meg a játékok. A Nintendo nem tudott mit lépni az alig négy hónap alatt 800 ezer játékost meghódító PlayStationre. 1996-ban kiadták ugyan a Nintendo 64-et, Mijamoto azonban – ő ekkor már a hardverrészleget vezette – ragaszkodott a kazettás rendszerhez. Bár ne tette volna! A PlayStation-tábor egy emberként röhögött a markába: az elavult rendszerre lehetetlen volt korszerű játékokkal előállni, s a nintendósok el is estek a kor egyik legnépszerűbb játékától, a mai napig istenített fantasykalandtól, a Final Fantasy VII-től. A játék fejlesztői ki sem adták Nintendo 64-re, a kazetták tárolókapacitása nem is lett volna elegendő hozzá. A bukás persze viszonyítás kérdése: a Nintendo 64-ből így is sikerült 33 milliót eladni, de jóval kevesebb ezen is futtatható játék jelent meg, mint amennyi a rivális PlayStationön játszható. A Nintendónak lépnie kellett.

 

Hadonászós forradalom

A 2000-es évek közepe maga volt a videojátékos mennyország: a két nagy rivális, a Sony és a Microsoft új konzollal jelentkezett, ám a Nintendo feltámadt, s visszaszerezte a piacvezető pozíciót. A cég 2006-os konzolja, a Wii nem a gamer keménymagot, hanem az alkalmi elhajlókat vette célba, a mozgásérzékelést használva csalinak. Bár korábban mások is próbálkoztak ezzel, a Wii olyan egyszerűen emelte a játékélmény részévé a mozgásérzékelést, hogy még a nagypapák is odaálltak a tévék elé versenyezni. Az új élményt agresszív, grandiózus reklámhadjárat adta el, potom 200 millió dollárból. A Wii végül 49 százalékot hasított ki a háromosztatú konzolpiacról. Ám a nagy siker hatására a Nintendo – ismét – elkényelmesedett: 2012-es termékük, a Wii U ötletszegény fejlesztés volt, a korábbi modell szimplán felturbózott változata: alig több mint 10 millió ilyen gép kelt el. A Nintendo csődközelbe jutott, a Wii nyeresége révén felhalmozott tartalékokból vegetált tovább. Mijamoto is kudarcról beszélt, igaz, szerinte csak az volt a baj, hogy rosszul pozicionálták a Wii U-t. A valóság ezzel szemben az, hogy a magas induló ár és a kevés újítás hajtotta a versenytársakhoz a gamereket. A Nintendo részesedése 19 százalékra csökkent az asztali konzolok piacán.

Az új csodafegyver, a Nintendo Pokémon GO mobilos játéka azért is számított unikumnak, mert a cég korábban hanyagolta az okostelefonos piacot, holott a Sony és a Microsoft is nyitott a mobilos játékosok felé. Tavaly nyáron viszont a Pokémon GO tarolt: szerte a világban milliók kószáltak az utcákon a virtuális szörnyecskéket kutatva. S bár a Pokémon egynyári kalandnak bizonyult, idén februárig egymilliárd dolláros bevételt termelt a Nintendónak, s megduplázta a cégrészvények árát – miközben magát a fejlesztést külsős cég, az amerikai Niantic stúdió végezte, és az ötlet sem házon belülről származott. Az amerikai játékfejlesztő cég vezetője kereste meg a japánokat azzal, hogy csináljanak egy kiterjesztett valóságon alapuló játékot a híres, nintendós pokémonokkal.

De Pokémon GO-őrület ide vagy oda, az asztali konzolok piacán nem ért véget a Nintendo vergődése, így a Switchre tettek fel szinte mindent. Az új eszközt nemcsak a tévéhez tudjuk csatlakoztatni, de tabletként, egyfajta kézikonzolként is hordozhatjuk magunkkal. Ez persze az iPadek korában nem nagy újdonság – s egy konzol esetében különben is az a döntő, hogy miféle játékok jelennek meg rá. A gamernek semmi más nem számít. A Switchre jelenleg úgy húsz cím érhető el, és közülük csak Mijamoto 1986 óta futó játéksorozata, a Zelda legújabb epizódja (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) ért el kimagasló kritikai sikereket. Nem túl biztató az a felmérés sem, amely szerint 4500 játékfejlesztő közül mindössze 3 százalékuk tervez a Switchre is játékot fejleszteni, míg a Microsoft és a Sony gépére 22, illetve 24 százalékuk teszi ezt. Hiába ígéretes tehát az új konzol, ha a jó játékok hiányoznak majd hozzá. A kezdeti eladások biztatóak – de újabb, a Wii U-hoz mérhető bukást aligha tudna kiheverni a Nintendo.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.