Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya rádiójátékot készített az üldözött marosvásárhelyi színésznő, Illyés Kinga életéről

  • - cd -
  • 2018. április 29.

Interaktív

Két évtized története öt részben.

20 évig hallgatta le Illyés Kinga színésznő marosvásárhelyi lakását a Securitate. Az így szerzett információkkal megfélemlíteni, zsarolni és beszervezni próbálták az erdélyi magyar értelmiség meghatározó alakját.

Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya (Illyés Kinga lánya) kikérte a román kommunista diktatúra titkosszolgálatának iratait, s rádiójátékot írt és rendezett a 3000 oldalnyi lehallgatási jelentésből. (Korábbi közlésük szerint ez Hajduék egyik következő filmterve is.)

false

A Magyar Média Mecenatúra támogatásával készült hangjáték azt mutatja be, hogyan állt ellen Illyés Kinga a nyomásnak, a szakmai és magánéleti kompromittálásnak, a nyilvános megszégyenítésnek. A történet április 30-tól május 4-ig, minden nap 19 órától hallható a Karc FM-en, a szereplőket megszólaltatja többek között: Fodor Tamás, Hajdu Lujza, Hajdu Szabolcs, Hegedűs D. Géza, Katona László, Máté Gábor, Sárosdi Lilla, Trokán Nóra, Török-Illyés Orsolya, Zsótér Sándor.

„Theodora”, aki a megfigyelés kezdetén a harmincas éveiben jár, kortárs erdélyi magyar költők verseiből összeállított műsorral készül az országos előadó-művészeti versenyre. A munkafolyamatot nehezíti, hogy az előadás neves, idős rendezője a szerelmével üldözi.

Ráadásul "Theodorának" otthon is nehézségekkel kell szembenéznie férjével, Attilával, az antiszociális íróval nagyon megromlott a viszonya, de képtelen megszakítani a kapcsolatot. A férfi öngyilkossággal fenyegetőzik. Válásra egyiküknek sincs pénze.

Különböző futó kapcsolatok után "Theodora" összejön a nála tíz évvel fiatalabb Andrással, aki tanítványa a Színművészeti Egyetemen. Viszonyukat titkolniuk kell, mert mindkettejüket kirúghatják az egyetemről.

"Theodora" terhes lesz. A titkosszolgálat elérkezettnek látja az időt, hogy lecsapjon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.