Tévésorozat

Itt és most

  • Szabó Ádám
  • 2018. április 29.

Interaktív

Mintha a Jóbarátokat áthelyezték volna New Yorkból Chicagóba: minden és mindenki egy kicsit szakadtabb és problémásabb, a figurák elvesztették all-american vibrálásukat. A fekete feketébb, a sérült sérültebb, a diszfunkcionális család meg még diszfunkcionálisabb.

Akad itt egy látványos, közhelyes kitörésekre hajlamos filozófus, róla akkor is Tim Robbinsra asszociálnánk, ha véletlenül nem ő játszaná; egy hozzá passzoló, iskolai tanács­adóként dolgozó feleség, akiről az az egyedüli említésre méltó, hogy Holly Hunter alakítja; na meg három, különböző kisebbségeket és sztereotípiákat megjelenítő, örökbe fogadott gyermekük. Van egy szem biológiai lánygyermek is a családban, aki legtöbbször maga sem tudja, mit keres ott, pedig Kevin Bacon lányára osztották a szerepet, tehát ilyen kérdéseknek fel sem kellene merülnie benne.

A nagy elődnek tekinthető Rólunk szól anno vállaltan startolt rá a legelemibb érzelmeinkre, és egy percig sem titkolta, hogy egyedül megríkatni akar, na meg megnevettetni, hogy aztán később még nagyobbat ríkathasson – és mindez sikerült is neki. Az Itt és most azonban görcsösen akar több lenni: valami titokzatos, valami misztikus, valami végzetszerű – csak már az alapoknál elvérzik, hiszen semmiféle érzelmet nem képes generálni, noha mindent a négyzetre emel. A muszlim szereplő fia meleg, a meleg srácról kiderül, hogy skizofrén, a lázadó kamasznak pedig muszáj nemi betegséget kapnia. Dráma persze egyik fordulathoz sem jár, mert egy nyitott szellemiségű családban a sorozat szerint az egyetlen bűn az átlagosság.

Az HBO műsorán

 



Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.