Tévé

Hajós csöngettyűje

Készhelyzet

Interaktív

Jellegzetesen magyaros tévés pályafutás a Hajós Andrásé: úgy vált észrevétlenül a televíziós szórakoztatás nagy öregjévé, hogy senki sem tudná megnevezni azt az egyetlen műsort a múltból, amely igazán beütött, s melyet az ő személye vitt sikerre.

Ám ez mit se számít, Hajós most épp a Comedy Centralon vezethet egy vadonatúj műsort, hozva szokott és picit már unt modorát, fizikailag okvetlenül kimagasló személyiségével hitelesítendő a nagyközönség elé bocsátott blöfföt.

false

Merthogy a Készhelyzet című műsor az első adásán voltaképp még nem is létezett, s ránézésre bizony nem is nagyon kecsegtetett azzal, hogy később majdcsak összeáll belőle valami jóféle mulatság. A mostanában oly sokfelé használt, sőt enyhén már le is használt improvizációs forma ugyanis önmagában nem elegendő: ahhoz jól kitalált alaphelyzetek, erős figurák, valamint – még kimondani is borzasztó! – írók és próbák is szükségesek. (Paradoxnak tűnhet, de így van: még a rögtönzést is próbálni kell.) Mert ha Scherer Péterre ráadnak egy lerongyolt jelmezt, s belökik néhány amatőrnek ható színjátszó közé s egyszersmind egy zagyva szituációba, akkor abból legfeljebb annyi jó sülhet ki, hogy újólag rácsodálkozhatunk Scherer emberi-színészi bájára. Ezen túl azonban mindössze annak lehetett szemtanúja a néző, hogy némi sliccgombolás és szemmeregetés közepette a jelenet főszereplőjéről kiderül: ő valamiféle elnök, aki két napra eltűnt „egy szerelvény tankkal” és hadat üzent Lengyelországnak. S mielőtt még megenyhülne az ítéletünk: ezeket a részleteket nem Scherer rögtönözte, ezek a szituáció előre gondosan megírt mozzanatai voltak.

Ilyesformán valóságos megváltást jelentett, amikor a kaotikus téblábolásnak véget vetett a csöngettyűjét lóbáló Hajós: megváltást a szereplőknek, a nézőknek, s a konzervnevetést dúsan mérő hangtechnikusnak egyaránt. Rögtön jött azonban a második jelenet, ahol Scherer helyett Horváth Kristóf került mindannyiunk számára méltatlan helyzetbe. Ráadásul Horváth – nevezzék bár mégannyira Színész Bobnak – szembeötlően kevesebb színészi rutint és rokonszenvtőkét volt képes mozgósítani, mint a Kapa és Pepe páros gyermeki mosolyú beltagja. Amúgy Horváth még az első improvizációs szegmensnél is ötlettelenebb-erőltetettebb jelenetbe csöppent bele, ahol játszótársai a legrosszabb dalizó ripacskodásokkal próbálták elfedni tanácstalanságukat. „Idenézzenek, még a szemem is milyen hülyén áll!” – talán ez lehetne e színpadi eljárás jelmondata, melynek je­gyé­ben a Grund Színház nevű improvizá­ciós társulat érdemes tagjai közül az egyik hölgy orrhangú kántálással, a másik idegrángásokkal, míg a fellépő férfiak fejlóbálással és grimaszokkal vették ki a részüket a mókából. Mely móka, szolid alapok híján, ismét csak az iránytalan kutyakomédia szintjén mozgott, kiszámíthatatlanságában is alig pár perc alatt bombabiztosan eljutva a nyílt színi lefulladás állapotába.

Elsőre ennyi volt a Készhelyzet, pontosabban ennyi plusz az extra álinterjú-jelenetek, melyek tán még a műsor főrészénél is kevesebb szellemességet jeleztek. „István Kovács”, a német akcentust erőltető, sértődékeny riporter kínos látványa akarva-akaratlanul is inkább az alsó csíkon futó stáblista felé terelte a figyelmünket. Jól sejtettük: producere, menedzsere, szerkesztője és főszerkesztője, de természetesen még stylistja is van a műsornak, éppen csak írója nincs. Pedig higgyék el, az is kéne.

Comedy Central, október 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.