Tévé

Halálkomolyan

Egyenesen

Interaktív

„Óriási bukás… mondhatni iszonyatos bukás” – így írt a múlt héten a pártatlan tájékoztatással mostanság ritkán megvádolható Origo Kálmán Olga új műsoráról, amely némi címmódosítással az ATV helyett immár a Hír Tv főműsoridejét tölti ki hétköznap esténként.

A számokkal merészen bűvészkedő netes cikknek, ha igaz, jogi következményei lesznek, ám egyvalamit azért bizonyosan híven jelez az Origo írása: a Kálmán Olga Hír Tv-s debütálása körüli várakozások és indulatok emelt fokát. Pedig a célratörő keménységéről, vendégidomítói ambíciójáról és imponáló képernyős strapabírásáról ismert tévés személyiség igazán nem bújt ki a bőréből új szolgálati helyén. Most is csak azt teszi ugyanis, amihez a legjobban ért: kérdez, hol makacs kitartással, hol teátrális értetlenkedéssel, hol meg cinkosan összejátszva interjúalannyal és nézővel egyaránt.

Így dolgozta végig Kálmán Olga az Egyenesen múlt csütörtöki adását is, mely adás akarva-akaratlanul érzékletesen illusztrálta azt is, voltaképp miért fölösleges kormányközelből acsarkodni e műsor létezése ellen. Merthogy Kálmán Olgáék régi interjúalanyokkal, régi körökbe beleragadva és alkalmasint leginkább csak a régi nézők rokonszenvét őrizve teszik a dolgukat, s az ilyesmi talán csak a legaggodalmaskodóbb Fidesz-aktivisták számára szerezhet álmatlan éjszakákat. Pedig Lendvai Ildikó változatlanul szavakész és jól poentírozó közszereplő, aki láthatóan képes hit nélkül is bizakodni: Botka László felívelő népszerűségében, az ellenzéki összefogás esélyében és így tovább. Bokros Lajos sem okoz csalódást, mi több, Kálmán Olgát még meghökkentenie is sikerül, amikor áperté Putyin Orbánnak előadott panaszát-tanácsát jelöli meg a CEU-vegzálás indítóoka gyanánt. (A forráshivatkozás hiánya picit mintha aggasztaná is a műsorvezetőnőt, és Bokros utóbb partner is a már kimondott szavak elkenésében.) „Bokros bajszot akaszt” – ezt a nyilvánvalóan szellemesnek szánt címet viseli a műsor e szegmense, de ha a politikus bajusz helyett tengelyt akasztana, az se hangozna éppenséggel fenyegetően, még ha a bokrosi indulat és a határozottság rokonszenvesnek tűnik is számunkra.

A múlt csütörtöki adás mélypontját mindazonáltal Farkasházy Tivadar és Para-Kovács Imre párosa jelentette, rávilágítva egyszersmind az Egyenesen és általa az ellenzéki véleményformálás szervi bajainak egyik legsúlyosabbikára is. „Segítünk némi humorral vegyítve megemészteni a hét legfelzaklatóbb közéleti eseményeit” – ezt ígérte a beharangozó a műsor e szakaszára, de Farkasházyék végül alig adtak többet fontoskodó-vicceskedő és szószátyár önfelmutatásnál. Igaz, Para-Kovácsnak legalább volt egy-két érdemi poénja, például arra a kérdésre válaszolva, hogyan fogjuk megállítani Brüsszelt: „majd elé toljuk Fehérgyarmatot”. Csakhogy az ezúttal is számos kéretlen és „spontán” lexikon­adattal szolgáló Teddy őszinte fordulata mégis találóbban jellemezte ezt a majd’ félórát: „én nem viccelődök, én ezt halálkomolyan gondolom”. Így aztán jöttek szép sorban a kormányzati akciók unásig csócsált értelmezései (a figyelemtereléstől az „ő szavazóiknak ez kell” sokszor ellőtt patronjáig), az enyhén paranoid fordulatok („a mi kis fasiszta kuckónk”), és túl minden kisebb-nagyobb fenntartáson: jött Farkasházy Tivadar háromszereplős jelenete a szombathelyi szín­ház témájában. (Részlet: „Igazgató: A hölgyet az önkormányzat fizeti, mondhatni külön dramaturg, igen magas posztja volt. Főrendező: Magas posztja? Micsoda? Igazgató: Ablakot pucolt.”) A jelenetke hevenyészett fölolvasásában Kálmán Olgának is jutott szerep, aki így utóbb némi érthető elfogultsággal mondhatta: „Teddy, ez nagyon jó volt.” Hát nem volt az. Nagyon nem.

Hír Tv, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.