Tévé

Halálkomolyan

Egyenesen

Interaktív

„Óriási bukás… mondhatni iszonyatos bukás” – így írt a múlt héten a pártatlan tájékoztatással mostanság ritkán megvádolható Origo Kálmán Olga új műsoráról, amely némi címmódosítással az ATV helyett immár a Hír Tv főműsoridejét tölti ki hétköznap esténként.

A számokkal merészen bűvészkedő netes cikknek, ha igaz, jogi következményei lesznek, ám egyvalamit azért bizonyosan híven jelez az Origo írása: a Kálmán Olga Hír Tv-s debütálása körüli várakozások és indulatok emelt fokát. Pedig a célratörő keménységéről, vendégidomítói ambíciójáról és imponáló képernyős strapabírásáról ismert tévés személyiség igazán nem bújt ki a bőréből új szolgálati helyén. Most is csak azt teszi ugyanis, amihez a legjobban ért: kérdez, hol makacs kitartással, hol teátrális értetlenkedéssel, hol meg cinkosan összejátszva interjúalannyal és nézővel egyaránt.

Így dolgozta végig Kálmán Olga az Egyenesen múlt csütörtöki adását is, mely adás akarva-akaratlanul érzékletesen illusztrálta azt is, voltaképp miért fölösleges kormányközelből acsarkodni e műsor létezése ellen. Merthogy Kálmán Olgáék régi interjúalanyokkal, régi körökbe beleragadva és alkalmasint leginkább csak a régi nézők rokonszenvét őrizve teszik a dolgukat, s az ilyesmi talán csak a legaggodalmaskodóbb Fidesz-aktivisták számára szerezhet álmatlan éjszakákat. Pedig Lendvai Ildikó változatlanul szavakész és jól poentírozó közszereplő, aki láthatóan képes hit nélkül is bizakodni: Botka László felívelő népszerűségében, az ellenzéki összefogás esélyében és így tovább. Bokros Lajos sem okoz csalódást, mi több, Kálmán Olgát még meghökkentenie is sikerül, amikor áperté Putyin Orbánnak előadott panaszát-tanácsát jelöli meg a CEU-vegzálás indítóoka gyanánt. (A forráshivatkozás hiánya picit mintha aggasztaná is a műsorvezetőnőt, és Bokros utóbb partner is a már kimondott szavak elkenésében.) „Bokros bajszot akaszt” – ezt a nyilvánvalóan szellemesnek szánt címet viseli a műsor e szegmense, de ha a politikus bajusz helyett tengelyt akasztana, az se hangozna éppenséggel fenyegetően, még ha a bokrosi indulat és a határozottság rokonszenvesnek tűnik is számunkra.

A múlt csütörtöki adás mélypontját mindazonáltal Farkasházy Tivadar és Para-Kovács Imre párosa jelentette, rávilágítva egyszersmind az Egyenesen és általa az ellenzéki véleményformálás szervi bajainak egyik legsúlyosabbikára is. „Segítünk némi humorral vegyítve megemészteni a hét legfelzaklatóbb közéleti eseményeit” – ezt ígérte a beharangozó a műsor e szakaszára, de Farkasházyék végül alig adtak többet fontoskodó-vicceskedő és szószátyár önfelmutatásnál. Igaz, Para-Kovácsnak legalább volt egy-két érdemi poénja, például arra a kérdésre válaszolva, hogyan fogjuk megállítani Brüsszelt: „majd elé toljuk Fehérgyarmatot”. Csakhogy az ezúttal is számos kéretlen és „spontán” lexikon­adattal szolgáló Teddy őszinte fordulata mégis találóbban jellemezte ezt a majd’ félórát: „én nem viccelődök, én ezt halálkomolyan gondolom”. Így aztán jöttek szép sorban a kormányzati akciók unásig csócsált értelmezései (a figyelemtereléstől az „ő szavazóiknak ez kell” sokszor ellőtt patronjáig), az enyhén paranoid fordulatok („a mi kis fasiszta kuckónk”), és túl minden kisebb-nagyobb fenntartáson: jött Farkasházy Tivadar háromszereplős jelenete a szombathelyi szín­ház témájában. (Részlet: „Igazgató: A hölgyet az önkormányzat fizeti, mondhatni külön dramaturg, igen magas posztja volt. Főrendező: Magas posztja? Micsoda? Igazgató: Ablakot pucolt.”) A jelenetke hevenyészett fölolvasásában Kálmán Olgának is jutott szerep, aki így utóbb némi érthető elfogultsággal mondhatta: „Teddy, ez nagyon jó volt.” Hát nem volt az. Nagyon nem.

Hír Tv, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.