Tévé

Halálkomolyan

Egyenesen

Interaktív

„Óriási bukás… mondhatni iszonyatos bukás” – így írt a múlt héten a pártatlan tájékoztatással mostanság ritkán megvádolható Origo Kálmán Olga új műsoráról, amely némi címmódosítással az ATV helyett immár a Hír Tv főműsoridejét tölti ki hétköznap esténként.

A számokkal merészen bűvészkedő netes cikknek, ha igaz, jogi következményei lesznek, ám egyvalamit azért bizonyosan híven jelez az Origo írása: a Kálmán Olga Hír Tv-s debütálása körüli várakozások és indulatok emelt fokát. Pedig a célratörő keménységéről, vendégidomítói ambíciójáról és imponáló képernyős strapabírásáról ismert tévés személyiség igazán nem bújt ki a bőréből új szolgálati helyén. Most is csak azt teszi ugyanis, amihez a legjobban ért: kérdez, hol makacs kitartással, hol teátrális értetlenkedéssel, hol meg cinkosan összejátszva interjúalannyal és nézővel egyaránt.

Így dolgozta végig Kálmán Olga az Egyenesen múlt csütörtöki adását is, mely adás akarva-akaratlanul érzékletesen illusztrálta azt is, voltaképp miért fölösleges kormányközelből acsarkodni e műsor létezése ellen. Merthogy Kálmán Olgáék régi interjúalanyokkal, régi körökbe beleragadva és alkalmasint leginkább csak a régi nézők rokonszenvét őrizve teszik a dolgukat, s az ilyesmi talán csak a legaggodalmaskodóbb Fidesz-aktivisták számára szerezhet álmatlan éjszakákat. Pedig Lendvai Ildikó változatlanul szavakész és jól poentírozó közszereplő, aki láthatóan képes hit nélkül is bizakodni: Botka László felívelő népszerűségében, az ellenzéki összefogás esélyében és így tovább. Bokros Lajos sem okoz csalódást, mi több, Kálmán Olgát még meghökkentenie is sikerül, amikor áperté Putyin Orbánnak előadott panaszát-tanácsát jelöli meg a CEU-vegzálás indítóoka gyanánt. (A forráshivatkozás hiánya picit mintha aggasztaná is a műsorvezetőnőt, és Bokros utóbb partner is a már kimondott szavak elkenésében.) „Bokros bajszot akaszt” – ezt a nyilvánvalóan szellemesnek szánt címet viseli a műsor e szegmense, de ha a politikus bajusz helyett tengelyt akasztana, az se hangozna éppenséggel fenyegetően, még ha a bokrosi indulat és a határozottság rokonszenvesnek tűnik is számunkra.

A múlt csütörtöki adás mélypontját mindazonáltal Farkasházy Tivadar és Para-Kovács Imre párosa jelentette, rávilágítva egyszersmind az Egyenesen és általa az ellenzéki véleményformálás szervi bajainak egyik legsúlyosabbikára is. „Segítünk némi humorral vegyítve megemészteni a hét legfelzaklatóbb közéleti eseményeit” – ezt ígérte a beharangozó a műsor e szakaszára, de Farkasházyék végül alig adtak többet fontoskodó-vicceskedő és szószátyár önfelmutatásnál. Igaz, Para-Kovácsnak legalább volt egy-két érdemi poénja, például arra a kérdésre válaszolva, hogyan fogjuk megállítani Brüsszelt: „majd elé toljuk Fehérgyarmatot”. Csakhogy az ezúttal is számos kéretlen és „spontán” lexikon­adattal szolgáló Teddy őszinte fordulata mégis találóbban jellemezte ezt a majd’ félórát: „én nem viccelődök, én ezt halálkomolyan gondolom”. Így aztán jöttek szép sorban a kormányzati akciók unásig csócsált értelmezései (a figyelemtereléstől az „ő szavazóiknak ez kell” sokszor ellőtt patronjáig), az enyhén paranoid fordulatok („a mi kis fasiszta kuckónk”), és túl minden kisebb-nagyobb fenntartáson: jött Farkasházy Tivadar háromszereplős jelenete a szombathelyi szín­ház témájában. (Részlet: „Igazgató: A hölgyet az önkormányzat fizeti, mondhatni külön dramaturg, igen magas posztja volt. Főrendező: Magas posztja? Micsoda? Igazgató: Ablakot pucolt.”) A jelenetke hevenyészett fölolvasásában Kálmán Olgának is jutott szerep, aki így utóbb némi érthető elfogultsággal mondhatta: „Teddy, ez nagyon jó volt.” Hát nem volt az. Nagyon nem.

Hír Tv, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.