Rádió

Hálás fiatalok

Születésnapi szorongás

Interaktív

„A magyar kultúra fegyvertára erős fegyverrel szaporodott. Ez a fegyver a most meginduló broadcasting, amelynek jelentőségét ismertetni nem szükséges.”

Eme ünnepi szavakkal indította el 1925. december 1-jén a magyar rádiót Vitéz leveldi Kozma Miklós miniszteri tanácsos. A militáns retorika a Trianon utáni idők velejárója, az meg már Magyarország szerencsétlensége, hogy a nagy ívű pályát befutó tanácsos érdeklődése később a hírközléstől a deportálás felé fordult.

Mégsem mondjuk, hogy nem kell ezt a születésnapot megünnepelni. Ha ilyen múlt jutott, ezt kell vállalni, csak hát persze nem mindegy, hogyan. Ez a mostani december 1. nem kavart nagy hullámokat, itt-ott elhangzott egy-egy ünnepinek szánt adás vagy adásrész, biztos, ami biztos, mindenféle viszonyulást messziről kerülve az egykori rádióindítás lehetséges olvasataihoz. És ha nihil, akkor nihil: mi sem kutatjuk tovább, hogy ki mit gondol a gyökerekről, gondol-e bármit, arra fókuszálunk inkább, ami van. Mintegy a jelenből próbáljuk kiolvasni a jelent, ami tautológiának tűnik, viszont tanulságos lehet.

A Petőfi rádió Szabadegyetem című műsora a kortárs könnyűzene közegét mindenféle kulturális tartalmakkal igyekszik színesítgetni. Általában a fiatalok és örökifjak körében ismertebb előadó osztja meg gondolatait színházról, filmről, irodalomról és hasonló intellek­tuális huncutságokról, Babucs Krisztina műsorvezető lelkesedéstől fűtött kommentárjai és kérdései kíséretében. Az nyilvánvaló, hogy ez a szabadegyetem nem kíván a kultúra Mariana-árkába alászállni, ám a maga fecsegős-csacsogós stílusával együtt is általában kellemes adások ezek (leszámítva a kötelező elemként ide is betüremkedő elektronikus háttér­prüttyögést).

A magyar rádiózás ünnepén azonban úgynevezett szülinapi különszámmal rukkoltak elő a műsorkészítők – és ez túl nagy kihívásnak bizonyult. Mert addig még rendben van, hogy hívjanak fel pár népszerű, a csatornán is sokat játszott előadót, és kérdezzék meg őket, mit gondolnak a rádiózásról. Tényleg szükséges volna az öreg médium és a mindenkori ­fiatal hallgatók viszonya körül ezt-azt tisztázni, kezdve ott, hogy egyáltalán tudják-e, mi az a rádió. És ha igen, érdekli-e őket valamennyire még ez az egész? Vagy a bandcampok, streamek, Spotify- és YouTube-csatornák között már nincs létjogosultsága a keresőtekergetésnek és antennaállítgatásnak?

De a kérdés sajnos nem úgy hangzik el, hogy „mit gondolnak a rádiózásról?”, hanem hogy „mit gondolnak a születésnapos Petőfi rádióról?”. Szerencsétlen megkérdezettek meg ahelyett, hogy kikérnék maguknak a bértalpnyaló szerepét, hebegve-habogva, jobb esetben elviccelve a dolgot, rosszabb esetben meg eminens diákként felelve mondják fel a leckét. „Neked van személy szerint olyan élményed, hogy te hallgatsz minket, hogy csak velünk vagy?” – szegezi neki a kérdést Babucs a Magashegyi Underground énekesnőjének, amire Bocskor Bíborka nagy nehezen felidézi, hogy igen, néha, futás közben. De Rizner Dénes „Deniz” sem jár jobban: „Te hogyan köszöntenél minket a 90. születésnapunkon?”, illetve „hány kapcsolatot köszönhetsz a Petőfinek?”. Így. És mindre lelkesen válaszol is. Az egész egyórás műsor alatt nem akad senki, aki ne menne bele ebbe a fura Petőfi-tömjénezésbe. Talán még a Vad Fruttik énekese állt ehhez a legközelebb, amikor más csatornákról kezdett el beszélni, vagy amikor az egészet elviccelte, de jólneveltsége neki is megálljt parancsolt ott, ahol talán vissza kellett volna kérdeznie. A kínosan szorongó hallgató ilyenkor nem tud nem a saját iskolaéveire gondolni, amikor is a leginkább arra kapott kiképzést, hogyan tűrjön el minden blődséget, ahelyett, hogy a saját érdekében és a józan nevében szólásra merészelje nyitni a száját.

Mindezek után csak jelentéktelen villámtréfa, hogy amúgy a Petőfi biztosan nem most ünnepli a 90. születésnapját, hiszen nem 1925-ben, hanem ’32-ben indult, a Petőfi nevet pedig csak ’49-ben vette fel. Arról meg aztán végképp ne is beszéljünk, hogy a médiatörvény módosítása után az egész Magyar Rádió megszűnt önálló intézményként létezni 2015. június 30-án. Vagy nyáron ezt is megünneplik majd?

Szabadegyetem, Petőfi rádió, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.