Rádió

Honnan jött a darus kocsi?

Vendég a háznál: tizenévesek a forradalomban

Interaktív

Nem állítanám, hogy a Kossuth rádió legfelszabadultabb műsora a Vendég a háznál (eleve ez a cím is lehetőséget kínál némi baljóslatú értelmezésre), sőt, egy időben egyenesen mintha inkább lebeszélni szerette volna a hallgatókat a gyermekvállalásról, áradt a stúdióból a panasz.

Sírdogáló nagymamák telefonáltak be ideges apukákkal és holtfáradt anyukákkal karöltve. A válaszadással megbízott szakemberek meg hiába igyekeztek tényleg optimistán kezelni a hallgatói kérdéseket, az egésznek a végkicsengése mégiscsak az maradt, hogy a gyerekvállalás rendkívül rizikós üzem, veszélyességi pótlék nélkül. Ez a sötét múlt néha még most is kísért, egyik nap például egy katolikus óvoda bemutatásakor halálosan komolyan azt mondta egy szülő, hogy bár otthon megengedi a Minimax nézését és a legózást, ennek ellenére (!) - bizonyára az óvoda szellemisége miatt - mégis szeretik egymást a testvérek. Na, itt jó lett volna egy pszichológusi közbevetés, de hiába vártunk rá.

A jó hír viszont, hogy péntekenként a Válasz-utak című alműsorban a gyerekek ragadják magukhoz a mikrofont - és ilyenkor egy csapásra vidámabb és életszerűbb lesz az adás. Néha lehet érezni ugyan, miféle szülői, tanári vagy műsorkészítői, mindenesetre felnőttelvárásoknak igyekeznek megfelelni a fiatalok, de ez a kis modoroskodás adás közben általában hamar eltűnik. Már a szlogen is - "Felnőttek válaszút előtt - mi kérdezünk, ők válaszolnak" - életszerűbben hangzik fel, mint a hétközi mélydepresszióval elbúgdosott "Gyerekekről felnőtteknek" szokott. A legutóbbi két adás az 1956-os forradalommal foglalkozott, és - bár nem szeretném, ha elbíznák magukat - mindkettő a legélvezetesebb műsorok közé tartozott a szélesebb revolúciós dömpingben is.

A 26-i adásban Rozi, Flóra, Doma és Emese, tehát a kamasz műsorvezetők előbb röviden beszámoltak iskolai ünnepségeikről (oké, senki nem kritizálta a sajátját, ami kicsit gyanús, de legalább valamelyikük elárulta, hogy amúgy "általában" az ilyen megemlékezések unalmasak szoktak lenni), majd a szokványos kérdésen - Te mit tettél volna? - szerencsére nem túl sokat rágódva tovább is lendültek meghívott vendégeik felé. Előbb Csupor Vilmos szólal meg, foglalkozása szerint nagypapa, aki valóban nagypapás, nyugodt hangon meséli el a jól ismert eseményeket. Egy pillanatra meg is riadunk, nehogy túl tankönyvízű legyen a dolog, de végül az egykori műegyetemista jó pillanatokban hoz be személyes anekdotákat, a műsorvezetők meg jó ütemérzékkel teszik fel az újabb kérdéseket. A Sztálin-szobor ledöntésével kapcsolatban például azt, hogy mégis, honnan szereztek darus kocsit és lángvágót olyan gyorsan. Ez engem is mindig izgatott, de sajnos Vilmos bácsi kuncogva jegyzi meg, hogy mindent azért ő sem tudhat.

A másik vendég a forradalom idején jogászhallgató, nem mellesleg később az első női alkotmánybírónk, dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva. Nos, az ő nevével hallhatóan keményen harcoltak a konferálók. A bírónő kissé drámaibb, mint Csupor úr, de ő sem esik át a pátoszküszöbön, és a kérdések sem erre terelik. Különösen a november 2-i adásban oldódik fel a hangulat, megszaporodnak a személyes kérdések, és ettől egy csapásra az egész 56-os és azutáni helyzet plasztikusabbá válik: Csupor úrnak például az akkori szerelme váratlanul és családostul Olaszországba disszidált. Érdekes, hogy a kötelező kérdések - Meghalt-e valaki a közelében? Ön harcolt-e? - után az érdeklődés a forradalom utóélete felé fordult. Tehát vagy a mai gyerekek racionálisabbak, mint a korábbi generációk, vagy egyszerűen csak érzékenyebbek a velük szemben ülőkre, mint általában a felnőtt műsorvezetők, akik a hétköznapi életpillanatok kárára mindig több szaftot és több aktuálpolitikát próbálnak kisajtolni a riportalanyokból.

Milyen egyszerű, de lényegre törő kérdés: "Éva néni emlékezni vagy felejteni szeretne inkább?", vagy milyen éles, hogy "Mindezek után milyen érzés volt bírónak lenni?", de még az is jól ült mindkét alanynál, hogy "És végül miért nem mentek el?". A válaszokat mindenki megtippelheti magának, azt viszont indítványozni szeretném, hogy ne csak ezt, de, mondjuk, a műsorok felét adják oda kamasz riportereknek - lehetőleg Orbán Viktor rendes pénteki rádióinterjújával kezdve.

MR1-Kossuth rádió, október 26., november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.