tévéSmaci

Kacsaút

  • tévésmaci
  • 2018. február 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché lementek a Moszkva térre ahhoz a padhoz, egyrészt már nem volt ott, másrészt pont olyan volt, mint régen, ahogy a futúrát a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején elképzelték. De legfőként ült rajta valaki, amire végképp nem számítottak. Egy kétségbe­esett képű fiatalember, Sztupának halványan ismerős, Trochénak idegen. Nos, vegyük mindezt sorra! Persze, hogy nem volt ott, a teret rég átszabták, lett valami más neve tán, de az is lehet, hogy újra Moszkva volt, fordultak a villamosok, beborította a műételek szaga, sötétedés után villogtak neonreklámok.

A futúrát meg leginkább valami trapézalakzatban meghajlított vascsövekben érdemes elképzelni, amit sárgára kenyt lécezés fogott össze, öröméül megfáradt hátnak, ülepnek. A legényke pofájára telepedett aggodalmat pedig legkivált szavai igazolták, amint azt rebegte a barátságosabb arculatot öltő Sztupa felé, hogy: Nem működik. Nem, hiába minden. Sztupa megértőnek mutatta magát, de látszott, ahogy Trochéban megy fel a pumpa: Az nem lehet! Működnie kell. Jól csinálta? A lehangolt süvölvény még jobban elbizonytalanodott: Úgy gondolja, elszúrtam valamit? Troché már vicsorgott volna egy úgy-ot, de Sztupa pillantása megállította. Végül is nem zárhatjuk ki – mondta azután, de e közlés is felért egy taslival. Berúgott? Berúgtam. Mikor érkezett? Ha én azt tudnám! Alighanem bezárt már minden, a lányok is lekoptattak, de még nem világosodott. Télen különben is később világosodik. Leültem, elaludtam, aztán felébredtem, de nem otthon, az ágyban, másnaposan, agyamban ijedten kutatva, hogy mit is művelhettem az éjszaka, csak itt, szomjasan és fázva. Valami beszkártos hozott is egy kávét a Gombából, valószínűleg összekeverhetett valakivel: Igya meg, mérnök úr, és máskor jobban vigyázzon magára. Troché erre már tényleg csak annyit szólt: Na, jó, majd este én is kipróbálom. De maga sem hitte, amit mondott.

Pénteken (26-án) a Paramount Channelen este kilenckor egy súlyosabb giccsőr és egy e tekintetben egy sima, egy fordított csávó összeműködését látjuk. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy a Pop, csajok satöbbi az egyik leghülyébb cím a filmkultúra amúgy ilyesmiben dúskáló világában, akkor Stephen Frears legyen a talpán, aki ellent tud állni Nick Hornbynak.

Hétfőn ugyancsak este kilenckor a Mozi+ leadja a Blöff című filmet. Nem azt, amelyikben Celentano belefújja az orrát egy bőrkesztyűbe, hanem azt, amit Brad Pitt annyira széttrollkodott, hogy a híres atyja sem ismert rá. A vetítés tényét nyilván az magyarázza, amire már a múlt héten felhívtuk a nyilvánosság figyelmét, hogy ti. három csatorna tolja egyszerre e műalkotás friss tévésorozat-változatát.

Kedden ugyanitt éjjel fél 12-kor Jackie Brown, de most állítólag Sam Jackson győzni fog.

Szerdán pedig már el is érünk a nemzeti főadóra, ahol 22.35-kor leadják 1977-ből A márványembert, s ez annál is jobb muri, mivel eltelt negyven év. 1977-ben ugyanis felsikoltott mindenre az ember, de egy sztahanovistáról szóló Wajda-filmre kicsit hangosabban. A tett, a tett, az megmarad. De a film romlandóbb a málnánál vagy a halnál. Ez mérettethetik meg most, ha van reá szándék. Csak tévézni ne kéne hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.