Rádió

Kertmagyarország mennyország

Bozsik gazda a Kossuthon

Interaktív

Képzeljünk el egy országot, ahol a beköszöntő tavaszról nem az a legfeltűnőbb mondanivalója a közmédiának, hogy a jó időtől tulajdonképpen félni kell, mert a népvándorlók, ha nem fáznak, gyorsabban mozognak.

Ehelyett, mondjuk, olyasmik lennének a legfontosabb témák, hogy mit mikor érdemes csíráztatni, kitehetjük-e már féltve óvott muskátlinkat az ablakba, vagy hogy mivel ijesszük el a rágcsálókat veteményesünk közeléből. A jó hír, hogy ez az ország, habár erősen visszaszorulóban és elöregedőben van, létezik, a rossz hír, hogy közös térré legfeljebb minden pénteken fél tizenegy és tizenegy között válik, egyébként nagyjából láthatatlan.

A Kossuth rádió minden hétköznap délelőtt jelentkező kétórás magazinműsorának, a Napközbennek van egy állandó félórás betétje pénteken, ami a kiskerttulajdonosoknak szól. Persze ott van a Hajnal-táj is minden hétköznap pirkadatkor, ám mégis úgy tűnik, hogy ez a pénteki fél óra a hobbigazdák igazi eszmecseréjének ideje. A Hajnal-táj talán túl korán van, az ötös keléshez már profinak kell lenni, rá­adásul kevésbé közvetlen a hang­ütése is. Ehhez képest a külön címmel el nem látott pénteki műsorrész olyan, mintha csak a drótkerítésen kellene átszólni a tapasztaltabb szomszédnak, aki, Bozsik József magyar hangján, mindenre készségesen válaszol. A dolog felépítése pofonegyszerű: a hallgatók írásban vagy szóban, üzenetrögzítőre feltett kérdései az aznapi műsorvezető (leggyakrabban Banner Géza) kötetlenül és reflektáltan dilettáns felvezető kommentárjának kíséretében hangoznak el, majd Bozsik gazda válasza következik, amely szinte kivétel nélkül mindig minden kétséget eloszlat az adott problémát illetően.

Itt, úgy tűnik, rend van, de nem határrendészeti, hanem ontológiai értelemben. S még a nem kertészeti irányultságú hallgatók is együtt mormogják a babitsi kérdésre („De élet e / lárma és rángás?”) a még babitsibb választ: „Csöndben érik a csira / a föld alatt; halk a termékeny éj; a fű / növése lassú: ez az élet!” Kiderül, hogy a muskátli, amit hajlamosak lennénk magyar virágnak hinni (vagy legfeljebb németnek), valójában dél-afrikai, s az angolok talán a hollandoktól kaparintották meg a búr háborúban. Kapunk egy jó kis fokhagymaelixír-receptet, és eligazítást arra nézvést, hogy mikor érdemes meggyfát metszeni, kinek érdemes csicsókát enni, és mit lehet tenni a vakondok meg a cseresznyelegyek ellen. Ezt a pénteki fél órát recept­re is fel lehetne írni szorongás és stressz ellen. Itt a méreggel elpusztítandó nőstény cseresznyelégy: „anyuka”, a szinte semmilyen módszerrel jó modorra nem bírható vakond kiiktatására pedig az a javaslat, hogy ha elfogtuk, vigyük el egy távoli ligetbe, és ott engedjük el.

Nem viccelünk, tényleg borzasztóan kellemes ez az egész, egyszerűen jó belehelyezkedni abba az élethelyzetbe, amikor az ember telefont ragad, hogy utánakérdezzen, homokon lehet-e feketeáfonyát termeszteni, vagy hogy a bolti mandarin zöld szárából lehet-e kis mandarinkezdeményt gyökereztetni. Van egyfajta időutazás-hangulata ennek a pénteki kertészkedésnek, de főleg jó értelemben, mint­egy a klasszikus kiskertműveltségbe történő alámerülés formájában. Bozsik gazda velejéig profi megszólalásaiból pedig hiányzik a dohosság és a hamis nosztalgia is. Ismeretterjesztés ez a javából: mindig mond újat, de soha nem futtatja túl a tudományos okfejtést, mindig követhető, de soha nem engedi lebutítani a gondolatmenetét. Az egészben nincs különösebben nagy truváj és nincs különösebben látványos eredetiség sem, de hát nem is erről szólnak ezek a percek. Amikor hallgatjuk, mintha magunk is egy kiskertben állnánk, se több, se kevesebb. Lehet utánacsinálni.

Napközben, Kossuth rádió, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.