tévéSmaci

Kutyariadó

  • tévésmaci
  • 2016. október 1.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché az életlen, szemcsés, homályos illatokkal kereskedtek, valójában az átélt és az átéletlen, épp csak megtapasztalt dolgok közi teret kutatták: magát a különbséget. Sztupa huszonötször végigment ugyanazon az éjszakai útvonalon. Először egy éjszaka alatt lejárta mind a huszonöt etapot; alig két kilométeres szakasz, sötétedéstől reggelig meg is volt vele, bár a végén már lógott kicsit a bele. Második nekifutásra éjszakánként egyszer ment végig a Napsugár kisvendéglőtől a faluvégi temetőig tartó úton: huszonöt éjszakán át pontban éjfélkor nekivágott, s ment, hogy beléivódjanak a neszek, a szagok és kanyarok. A szegélykő, amiben huszonötödször is elbotlasz. A fák lombja, ami még feketébbre festette az éj sötétjét. Merről jönnek a csillagok, hogy borul össze a Göncöl a kutyaugatással, honnan érkezik a szél, már ha van kedve hozzá. Aztán egy évig felé se nézett a környéknek, valahol egy közeli világvárosban próbálta felidézni magában lépésről lépésre az egészet. Aztán meg leírni. Elmesélni egy idegennek. Szinte napra pontosan egy év múlva pedig visszatért, s remegve várta az éjfélt. Az éjfél aznap nem jött el, de Sztupát ez nem zavarta, ő a karórájára hagyatkozott csak. Amikor a mutatói a tizenkettőn összeértek, nem kérdezte Sztupa senkitől, hogy most odakint éjfél van-e vagy nincs, nekivágott. A Napsugár kisvendéglő már rég bezárt, igazság szerint hétfőnként ki sem nyitott, az utca néptelen volt, éppen úgy, mint egy évvel azelőtt. Troché pont az ellenkezőjét csinálta. Odament, ahol még sohase járt, délután ötkor, amikor a legtöbben voltak az utcán; mentek haza az emberek a munkából, dudáltak az autók, s szekerek és biciklik akadályozták a forgalmat, igen, ő akkor vágott neki az útnak egy ismeretlen kisvendéglőtől egy ismeretlen faluvégi temetőig. Szerencsére ez a táv is úgy két kilométernyi volt. Troché szándékosan próbálta lefojtani az érzékelését, se látott, se hallott, ment csak, nézett a lába elé. A teste nem itta be a tájat, arra figyelt csak, hogy ne lökje fel egy siető gyalogos a járdán, s az úton átkelve bevárja, hogy alulról is, meg Pest felől is elhaladjanak mind a kocsik. Ment, mintha ott sem lenne. Aztán egy hétig nagyon intenzíven elfoglalta magát valamivel, schnell partikat játszott a Néphadsereg téren százforintos alapon, halmozódó nyereményalappal, ami piszok nagy pénznek számított akkoriban, s a játék is emberfeletti koncentrációt igényelt. Majd egy ilyen hét után próbálta meg elmesélni, hogy is ment ott az ismeretlen kisvendéglő és az ismeretlen faluvégi temető között.

Pénteken (2-án) Woody Allen látogat Manhattanbe, fekete-fehérben, a vonata pedig nem más, mint a hat húszas és a Cinemaxról indul. Budapesten tán ezt a filmjét előzte meg a legnagyobb várakozás, közvetlenül az elementáris hatású Annie Hall után jött, s tudta mindenki, hogy még a nőnél is nagyobb szerelméről szól majd, a városról. Ehhez képest a Manhattan annyira fekete-fehér volt, hogy az már szürke, s a szürke pedig unalmas. Határozottan úgy tűnt, hogy Woody Allennek semmi nem jutott eszébe Manhattanről, csak az, hogy szereti. Ez a legtermészetesebb érzés egy közvetlen hozzátartozónkkal kapcsolatban, a világon nem gondolok semmit róla, csak szeretem, szeretem. De tényleg nem lehet könnyű filmet csinálni belőle. A Cinemax 2 már délután benyomta mindennek az előlegét, hiszen a Szerelem és a halál Woody Allen és Diane Keaton négy évvel korábbi, méltán feledett próbálkozása.

Szombaton veszkóakció: este háromnegyed tizenegykor Django elszabadul a Tv2-n, éjjel fél kettőkor pedig a Félszemű figyel be a Paramount Channelre.

Vasárnap Pulp Fictiont nyomnak a Parák este tízkor, a Duna pedig belefog Agatha Christie Bereshfordék viselt dolgait tárgyaló ciklusának hatrészes brit sorozatváltozatába. Ezek közül tán az N vagy M a legjobb, de igazából meg sem közelítették a Poirot- vagy Miss Marple-történeteket. A sorozatokkal is ugyanez a helyzet.

Hétfőn egy 1973-as olasz krimi Alain Delonnal: Tony Arzenta este a Cinemaxon. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.