tévéSmaci

Láttunk egy patkányt

  • tévésmaci
  • 2016. október 8.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché jöttek fel a lépcsőn, már nagy volt bennük az elhatározás. Reggeli után voltak épp, tele hassal, a konyhás gyerek a zsebükben volt, olyan volt az egész, mint egy svéd­asztal. De ki a fene tudja itt, hogy mi az a svédasztal, panaszkodott a hadtápos. Persze tokmányos pörcből nem is könnyű várat építeni, tette még hozzá a neve elhallgatását kérő konyhai dolgozó. Ha Harsányi nem lenne, nem is járnék reggelizni, sóhajtott a lépcsőn ábrándosan Sztupa. Haha, mondta erre Troché, majd később hozzátette: rsányi. Szóval, ha Harsányi nem lenne, pöff time sem lenne, illetve koma time sem. A pöff time Sztupa és Troché szótárában körülbelül ugyanazt jelentette, mint a koma time, valami csendes pihenőt, a befelé esedékes megfigyelések zárt pillájú, vízszintesben eltöltendő időszakát. Hogy melyik volt a pontosabb kifejezés, arról gyakorta folytak viták szélesebb körben is. A pöff time kifejezés egy szakszóból, a pöfiből ered, ami viszont egyszerű jelentéstévesztésből, finoman szólva jelentésmódosulásból született. Valaki azt hitte, hogy a pöffeszkedés nem azt jelenti, hogy egy ember többnek akar látszani, mint aki, s ezért felfújja magát, kidűti a mellkasát és hülyén kevélykedik, hanem az egészből csak a dülleszkedést vette le, hogy az isten szent állatja elhanyatlik az ágyán, felfújja a hasát, és egy darabig bámulja az ablakon át a Walderdőt, majd csendes, pöfögés szerű hortyogást kezdeményez. Mindez becézve pöfi, ezt megértheti mindenki. A koma time sem éppen a komázás idejét jelentette, hanem – mint azt már tudjuk – ugyanezt. Megdőlni, Walderdő, oszt’ szevasz! A fogalom eredete nyilvánvalóan a food coma kifejezésben keresendő. Bezabál, bekómál. A magyarítás során lett comából koma, mert annak van értelme is. Kóma nincs, komám van, nem is egy. Komám nekem a fél világ. Szóval Sztupa, az egyszerűbb lélek pöff time-ot tartott, Troché koma time-ot, de úgy szerette, ha megfejelheti egy kis pöff time-mal is, mert egyfelől így kettős az élvezet, másfelől meg mi a faszt csinálna különben ebédig, legfeljebb tisztacserét. Mióta nem jártak haza rendesen, mindennap tiszta ágyneműt húztak, tiszta inget vettek, de az ilyesmi nekiesteledvén vált esedékessé, mert ilyenkor a szolgálatvezető is pöf time-ot tartott. Vagy koma time-ot. Döglött valahol.

Pénteken (9-én) a Film+ délben is és hajnalban is leadja a Mackenna aranyát, ami annál is rendesebb dolog tőlük, mert abban van egy dal a vén, csúf keselyűről, aki tán magasan száll, vagy mit csinál. Ol Turkey Buzzard, Ol Turkey Buzzard / Flyin, Flyin high, / He’s just waiting / Buzzard just a-waiting / Waiting for some­thing down below the dive / Old Buzzard knows that he can wait / Cause every mother’s son has got a date, /
A date with fate… With fate…
Na, valahogy így. És már­is az elején pisztolypárbajba keveredik a hős, Gregory Peckory, ki más, egy haldokló indiánnal. Mondhatja nekem bárki, hogy ja, persze, a szegény ember Gyilkos aranya, akkor sincsen szebb film a Mackennánál, mert amikor az ember az apacsok kincse után veti magát, akkor olyan dolgok is megeshetnek vele, hogy egy tengerszemben úszkál egy szép szőke Miss, egy cégéres bandita (bizonyos Colorado) és egy tök pucér félvér jelenés társaságában, s utóbbi még le is smárolja a víz alatt. És akkor hol vannak még a katonák?

Szombaton az M3 adja a Mi lesz veled, Eszterke? című korabeli magyar vígjátékot, aminek persze csak címe ennyire jó, de nekem már az is tök elég. Ebédre az Endi Vajna főcsatorna műsorán Belmondo egyik gyengébb próbálkozása, a Szabadlábon Velencében lesz, s ha már a csatorna szóba került, szögezzük le: gyenge, gyenge, de azért egy helikopterről lelógó kötélhágcsón hesszelni a Canal Grande fölött nyilván jóravaló mulatság. Menekülés: norvég akciófilm este kilenckor a Film Mánián. A Film+2-n délután A csendőr nősül.

Vasárnap is ebédre vagyunk hivatalosak Endihez, mint már annyian a magyar történelem során, a mai menü a Piedone, a zsaru, tehát vmi pizza. A csendőr meg nyugdíjban. Csak semmi tv!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)