tévésmaci

Medvevár

  • tévésmaci
  • 2013. október 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a végtelenen, eltűntek a háttérképek. Nem szaladtak mögöttük a fák, becsukódott minden ablak. Szerencsére az egész nem tartott tovább egy-két percnél, a környezetük észre sem vette saját eltűnését. A fák úgy érezték, hogy szaladnak most is, az ablakok mindent láttak, a napot, a hegyeket, s természetesen a szaladó fákat is, épp visszafelé tartottak; láttak mindent, mintha nyitva lennének. Pedig egy nagy központi vezérlőrendszer parancsára az összes ablak becsukódott - hangtalanul, mint egy elegáns hotelban, nem hallatszott egy nyikordulás, egy surranó hang sem. Bezzeg, amikor újra kinyílottak, volt nagy recsegés-ropogás, pont úgy, ahogy az óriások ébrednek fel ezeréves álmukból, jócskán elmacskásodott végtagokkal, szörcsögve, szipákolva, akkorát nyújtózkodva, hogy a fölső polcról lepotyognak a bádogpoharak. Ám ahhoz, hogy kinyíljanak újra az ablakok, Sztupának és Trochénak át kellett vágniuk a végtelenen, ami mégis beletelt egy-két percbe. Egy-két igen nehéz, s ami azt illeti, elég hosszúnak tűnő percbe, amikor bár a közeg eltűnt, de a közegellenállás láthatatlanul is megerősödött: láthatatlan, tapinthatatlan Technocol Rapid töltötte ki hirtelen a partját vesztett teret, abban kellett előrejutniuk. Még azt a jellegzetes szagot sem érezték, ami a folyékony ragasztók között is unikálissá teszi a Technocolt. Mert a végtelenben is előre kell haladni, hátrafelé nem érdemes, s ha valami renitens mégis megpróbálná, kudarcot vallana, mert egyszerűen nem lehet. Ez köztudott. A fák például nagy bajban lennének a végtelenben, mert róluk közismert, hogy csak visszafelé tudnak szaladni. Vonat előre, fák hátra, ablak lehúz, vagy ha jön az alagút, felhúz. A végtelenben a fák tehetetlenek lennének, mert ha változtatnának a hozzáállásukon, nos, csak a vonatokkal szúrnának ki - tisztában volt ezzel Sztupa és Troché, de míg Sztupa hallgatott, Troché ki is akarta mondani, csakhogy átvágván a végtelenen, elhallgatnak a szavak is, s jobb, ha az ember befogja a száját. Tévénézés közben viszont nyugodtan jártathatjuk a pampulánkat.

Pénteken (13-án) Tim Roth lép fel a gengsztermitológia egy másodlagos fontosságú félistene, Dutch Schultz szerepében esti negyed tizenegykor az MGM-en, a meglepően sokat mondó című Gengszterben.

Szombat este jön a nagy John Wayne a Dunára, s velünk lesz vagy egy hétig. S ha már az alfélistenek szóba jöttek, Az angyal és a rosszemberben Wyatt Earp egyik haverját játssza a majsztrókám, ami - majd meglátják - az adott kontextusban már majdnem olyan, mintha ő maga lenne Wyatt. Ha kijelentjük, hogy a mai második magyarunk Csókás Márton a Film+-on 21.10-kor kezdődő xXx-ben, akkor logikusnak hathat mai találós kérdésünk is: ki volt ma az első magyar? Úgysem találják ki. (A Nagyorrú Kati, Ványadt Törpe másik haverjának, Ünnepnap főorvosnak a csaja.) Remélem, mindenki tud követni, mert Villám vagyok és Fürgeláb is, az MGM-en tíztől. Szerencsére nemcsak John Vén tölti velünk a hetet, hanem Róka J. Mihály is: Vissza a jövőbe volt a ViaSat3-on fél hét felé.

Vasárnap jön Harsányi Gábor, és átmetszi a gigádat, de szerencsére nem énekel közben: este nyolc előtt a Dunán Jó estét, nyár, jó estét, szerelem! Az milyen lenne, ha énekelne is? Mondjuk megpróbálná görögül eldalolni a Rézmozsarat vegyenek! című örökbecsű slágerét? S akkor jöjjön is a Te rongyos élet rögtön utána, ugyanazon a csatornán. Ebédre megnéztem a Cinemaxon A kém, aki a hidegből jött című lökarcsit, fekete-fehérben, a harmadik magyarral, Richard Burtonnel.

Hétfőn megyek vörösőrségbe, uh. no fuckin' tíví.

Kedden Nincs kegyelem, Róka úr visszatér a Film Mániára a Jobb ma egy zsaru, mint holnap kettő hőseként, azzal a himlőhelyes arccal, tudják. Amúgy a Film+ nem kegyelmez kora éjszaka.

Szerdán veteránok a Film Mánián: Egy gyilkosság anatómiája James Stewarttal és A Sakál napja de Gaulle tábornokkal.

Csütörtökön az MGM-en Véjn belelép a Vörös folyóba, A koppányi aga meg a Dunába. Nézzenek inkább rádiót (biztonság kedvéért: kikapcsoltat)!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.