tévésmaci

Medvevár

  • tévésmaci
  • 2013. október 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a végtelenen, eltűntek a háttérképek. Nem szaladtak mögöttük a fák, becsukódott minden ablak. Szerencsére az egész nem tartott tovább egy-két percnél, a környezetük észre sem vette saját eltűnését. A fák úgy érezték, hogy szaladnak most is, az ablakok mindent láttak, a napot, a hegyeket, s természetesen a szaladó fákat is, épp visszafelé tartottak; láttak mindent, mintha nyitva lennének. Pedig egy nagy központi vezérlőrendszer parancsára az összes ablak becsukódott - hangtalanul, mint egy elegáns hotelban, nem hallatszott egy nyikordulás, egy surranó hang sem. Bezzeg, amikor újra kinyílottak, volt nagy recsegés-ropogás, pont úgy, ahogy az óriások ébrednek fel ezeréves álmukból, jócskán elmacskásodott végtagokkal, szörcsögve, szipákolva, akkorát nyújtózkodva, hogy a fölső polcról lepotyognak a bádogpoharak. Ám ahhoz, hogy kinyíljanak újra az ablakok, Sztupának és Trochénak át kellett vágniuk a végtelenen, ami mégis beletelt egy-két percbe. Egy-két igen nehéz, s ami azt illeti, elég hosszúnak tűnő percbe, amikor bár a közeg eltűnt, de a közegellenállás láthatatlanul is megerősödött: láthatatlan, tapinthatatlan Technocol Rapid töltötte ki hirtelen a partját vesztett teret, abban kellett előrejutniuk. Még azt a jellegzetes szagot sem érezték, ami a folyékony ragasztók között is unikálissá teszi a Technocolt. Mert a végtelenben is előre kell haladni, hátrafelé nem érdemes, s ha valami renitens mégis megpróbálná, kudarcot vallana, mert egyszerűen nem lehet. Ez köztudott. A fák például nagy bajban lennének a végtelenben, mert róluk közismert, hogy csak visszafelé tudnak szaladni. Vonat előre, fák hátra, ablak lehúz, vagy ha jön az alagút, felhúz. A végtelenben a fák tehetetlenek lennének, mert ha változtatnának a hozzáállásukon, nos, csak a vonatokkal szúrnának ki - tisztában volt ezzel Sztupa és Troché, de míg Sztupa hallgatott, Troché ki is akarta mondani, csakhogy átvágván a végtelenen, elhallgatnak a szavak is, s jobb, ha az ember befogja a száját. Tévénézés közben viszont nyugodtan jártathatjuk a pampulánkat.

Pénteken (13-án) Tim Roth lép fel a gengsztermitológia egy másodlagos fontosságú félistene, Dutch Schultz szerepében esti negyed tizenegykor az MGM-en, a meglepően sokat mondó című Gengszterben.

Szombat este jön a nagy John Wayne a Dunára, s velünk lesz vagy egy hétig. S ha már az alfélistenek szóba jöttek, Az angyal és a rosszemberben Wyatt Earp egyik haverját játssza a majsztrókám, ami - majd meglátják - az adott kontextusban már majdnem olyan, mintha ő maga lenne Wyatt. Ha kijelentjük, hogy a mai második magyarunk Csókás Márton a Film+-on 21.10-kor kezdődő xXx-ben, akkor logikusnak hathat mai találós kérdésünk is: ki volt ma az első magyar? Úgysem találják ki. (A Nagyorrú Kati, Ványadt Törpe másik haverjának, Ünnepnap főorvosnak a csaja.) Remélem, mindenki tud követni, mert Villám vagyok és Fürgeláb is, az MGM-en tíztől. Szerencsére nemcsak John Vén tölti velünk a hetet, hanem Róka J. Mihály is: Vissza a jövőbe volt a ViaSat3-on fél hét felé.

Vasárnap jön Harsányi Gábor, és átmetszi a gigádat, de szerencsére nem énekel közben: este nyolc előtt a Dunán Jó estét, nyár, jó estét, szerelem! Az milyen lenne, ha énekelne is? Mondjuk megpróbálná görögül eldalolni a Rézmozsarat vegyenek! című örökbecsű slágerét? S akkor jöjjön is a Te rongyos élet rögtön utána, ugyanazon a csatornán. Ebédre megnéztem a Cinemaxon A kém, aki a hidegből jött című lökarcsit, fekete-fehérben, a harmadik magyarral, Richard Burtonnel.

Hétfőn megyek vörösőrségbe, uh. no fuckin' tíví.

Kedden Nincs kegyelem, Róka úr visszatér a Film Mániára a Jobb ma egy zsaru, mint holnap kettő hőseként, azzal a himlőhelyes arccal, tudják. Amúgy a Film+ nem kegyelmez kora éjszaka.

Szerdán veteránok a Film Mánián: Egy gyilkosság anatómiája James Stewarttal és A Sakál napja de Gaulle tábornokkal.

Csütörtökön az MGM-en Véjn belelép a Vörös folyóba, A koppányi aga meg a Dunába. Nézzenek inkább rádiót (biztonság kedvéért: kikapcsoltat)!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."