Rádiószínház

Toxikoma

Interaktív

Öt felkonf, ötször halljuk, hogy a történet szereplői és eseményei nem a fikció részei, ez Szabó Győző valósága, amely önéletrajzi könyvének megjelenése után rádiószínházzá lett. Tíz év drogvallomásai ezek, a szerző és Morpheusa, dr. Csernus Imre előadásában. Szabó Győző mesél, mintha mellettünk ülne a kanapén, őszinte és személyes, de kicsit sem érzelgős. Könnyű dolga van, gondolhatnánk naivan, színész. De ezúttal ő az abszolút főszereplő, a téma pedig rázós - bár a 16 éven aluliaknak nem ajánlott besorolást akkor sem értenénk, ha megpróbálnánk.

Egymás után jönnek a sztorik: vidéki gyerekkor, szuper szülők és az eminens kisfiú, aki kamaszként a bűnös városba vágyott, négy év a Kisképzőben menő gyerekként - persze itt kezdődött minden -, aztán a folytatás. A kíváncsiság vonszolta bele mindenbe, az összes ajtón, hiába volt zárva, leláncolva vagy épp félig nyitva, mindig a fékezhetetlen érdeklődése lökte be. Részletesen, de nem aprólékosan mondja el, mikor mit tolt, és az milyen hatást ért el, kik vették körül, és kik nem.

A történet követi a könyv dramaturgiáját, így az én-elbeszélést Csernus rövid, velősnek nem mondható kommentárjai színesítik, amik a hangos verzióban nagyon félrementek. A fanyar őszinteségéről ismert doktor ezúttal úgy olvassa (!) szövegét, mint egy izguló kisiskolás, akadozó, túlságosan tagolt az előadásmódja, amelynek tartalma néhol Coelho-bölcsességekkel vetekszik.

Ráadásul Szabó karcos hangja és a húzós téma akkora kontrasztban áll az aláfestésként klimpírozott zenével, hogy ijedtünkben az ablakon kinézve rögtön három füvet szívó srácot pillantunk meg - a kérdés csak az, hogy az ízléstelen párosítás és a konok unalom zavarta-e össze a tudatunkat, vagy csak szertenéztünk, és találkoztunk a valósággal.

Kossuth rádió, szeptember 3-9.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.