Rádiószínház

Toxikoma

Interaktív

Öt felkonf, ötször halljuk, hogy a történet szereplői és eseményei nem a fikció részei, ez Szabó Győző valósága, amely önéletrajzi könyvének megjelenése után rádiószínházzá lett. Tíz év drogvallomásai ezek, a szerző és Morpheusa, dr. Csernus Imre előadásában. Szabó Győző mesél, mintha mellettünk ülne a kanapén, őszinte és személyes, de kicsit sem érzelgős. Könnyű dolga van, gondolhatnánk naivan, színész. De ezúttal ő az abszolút főszereplő, a téma pedig rázós - bár a 16 éven aluliaknak nem ajánlott besorolást akkor sem értenénk, ha megpróbálnánk.

Egymás után jönnek a sztorik: vidéki gyerekkor, szuper szülők és az eminens kisfiú, aki kamaszként a bűnös városba vágyott, négy év a Kisképzőben menő gyerekként - persze itt kezdődött minden -, aztán a folytatás. A kíváncsiság vonszolta bele mindenbe, az összes ajtón, hiába volt zárva, leláncolva vagy épp félig nyitva, mindig a fékezhetetlen érdeklődése lökte be. Részletesen, de nem aprólékosan mondja el, mikor mit tolt, és az milyen hatást ért el, kik vették körül, és kik nem.

A történet követi a könyv dramaturgiáját, így az én-elbeszélést Csernus rövid, velősnek nem mondható kommentárjai színesítik, amik a hangos verzióban nagyon félrementek. A fanyar őszinteségéről ismert doktor ezúttal úgy olvassa (!) szövegét, mint egy izguló kisiskolás, akadozó, túlságosan tagolt az előadásmódja, amelynek tartalma néhol Coelho-bölcsességekkel vetekszik.

Ráadásul Szabó karcos hangja és a húzós téma akkora kontrasztban áll az aláfestésként klimpírozott zenével, hogy ijedtünkben az ablakon kinézve rögtön három füvet szívó srácot pillantunk meg - a kérdés csak az, hogy az ízléstelen párosítás és a konok unalom zavarta-e össze a tudatunkat, vagy csak szertenéztünk, és találkoztunk a valósággal.

Kossuth rádió, szeptember 3-9.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."