„Megkapja a néző a maximális csillagot” – a Chili vagy Mango rendezőjével beszélgettünk

Interaktív

Mobilról nézed, megérinted, játszol vele, jutalmat kapsz, irányítod. Ott és akkor, ahol akarod, akár többször egymás után. Az első okostelefonra készült interaktív sorozat ötletgazdájával és egyik rendezőjével, Ipacs Gergellyel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Magyarország első, okostelefonra készült interaktív sorozata nemrég került forgalomba. Külföldön milyen hagyománya van a műfajnak?

Ipacs Gergely: Ilyen típusú kombinációban még nem készült mobilra film, úgyhogy mondhatjuk, hogy ez a produkció egyedülálló még a műfajban. Kifejezetten okostelefonra készült filmek már születtek, de ezek jellemzően nem sorozatok, hanem egyszeri, pár perces anyagok. További különlegessége a Chili vagy Mangónak, hogy amellett, hogy a néző irányíthatja a történetet, játékelemeket is tartalmaz: különböző módokon jutalmazzuk a nézőt, illetve a felhasználót. Például csillagokat kap, ha egy epizódon belül olyan válaszutat ad meg, amely eljuttatja őt a történet megfelelő befejezéséhez, teljesíti az adott epizód célját. Az első résznél az a cél, hogy a főszereplő férfi, Zénó felcsípjen egy nőt. Ha ez sikerül neki, akkor megkapja a néző a maximális csillagot. A választás egyébként úgy működik, hogy egy drámaibb helyzetnél két ikon jelenik meg a képernyőn, amelyek a szereplő gondolatait tükrözik. Ezek eléggé emocionális képek és egyfajta zsákbamacska jelleggel bírnak, hiszen ezek alapján nem lehet tudni, hogy mi fog történni, és a nézőnek csak másodpercei vannak, hogy válasszon egyet. Egyébként az applikáció még azt is jutalmazza, hogy a felhasználó milyen gyorsan döntött egy helyzetben.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepció a sorozat készítésénél?

IG: Egyszerű struktúrában gondolkoztunk, és ezért szándékos a letisztult szerkezet. Az epizódok 5-6 percesek, és ezen belül háromszor dönthet a néző a folytatásról, ami összesen 8 befejezéshez juttatja el őt. Ennek megfelelően a teljes bukástól a sikerig mindenféle módon végződhet a sztori. A Chili vagy Mango két főszereplős, romantikus komédia, ami randihelyzetekből áll. Minden epizód egy-egy találkozás: ebéd, vacsora vagy kávé. Részenként változik, hogy a néző melyik szereplőt irányíthatja: egyszer a főszereplő férfi, Zénó szemszögéből láthatjuk a történetet, következő alkalommal pedig Lili döntéseibe szólhatunk bele.

magyarnarancs.hu: Hogyan látod a műfaj jövőjét? Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben hosszabb, bonyolultabb és összetettebb sorozatok készüljenek okostelefonokra?

IG: A Chili vagy Mango az első interaktív sorozat, nem tudjuk még, hogy milyen utak következnek belőle, de abszolút érzem a műfaj jövőjét. Vannak további ötleteink az interaktív tartalmakat illetően, például egy krimisorozatot is tervezünk. Úgy gondolom, hogy meglévő igényt szolgálunk ki, hiszen azzal, hogy a film műfaját a játékkal ötvözzük, sokaknak kedvezünk, hiszen rengetegen töltenek le játékokat a telefonjukra. Ezenkívül nemcsak a Chili vagy Mangót készítettük el, hanem egy új applikációt is, a FilmDropsot, ami interaktív mobil-videó csatorna, tehát tervezünk további tartalmakat készíteni, illetve befogadni erre az appra.

magyarnarancs.hu: A munkafolyamat során mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

IG: A forgatókönyvet közösen fejlesztettük Lőrincz Nándorral, aki a sorozat másik kreátora és rendezője. Az évad megalkotása nem volt egyszerű feladat, hiszen itt nem egy lineáris szerkezetről van szó, hanem egy fastruktúráról. Az egyik nehézséget az epizódok egymásra való építkezése jelentette. Szerettük volna, hogy a történet az évad során előretartson, de az epizódonkénti nyolc befejezés ennek pont ellene ment. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az epizódokban a néző az első döntési pontig minden olyan fontos információt megkap, ami aztán az egész évadot építi. A másik kihívás maga a forgatás volt, hiszen mint mondtam, nem lineáris szerkezetről beszélünk, rengeteg benne az oda-vissza ugrálás bizonyos helyzetekhez, amelyektől aztán teljesen másfele folytatódik a történet. Ez a struktúra a színészek számára is egy újfajta kihívást jelentett, mivel a karaktereiket egy szélesebb spektrumon kellett átgondolniuk. Féltünk attól, hogy az ugrálások miatt egy epizód felvétele nem fog beleférni egy forgatási napba, de mindenki meglepően jól vette az akadályokat, és sikeresen tudtunk együtt dolgozni.

magyarnarancs.hu: Nem tartod ijesztőnek, hogy a projekt olyan új módokat nyit meg az okostelefonok világában, amely még jobban rásegít az eszközfüggőségre?

IG: Változóban vannak a fogyasztói szokások, egyre kevesebben néznek tévét, és ezzel párhuzamosan alakul ki az új irány, melynek középpontjában a mobilitás, az internet és az ezáltal kapott szabadság áll. Az egyre több internetalapú filmes tartalomnak köszönhetően ma már nem kell egy hetet várni, amíg a tv-ben leadják x sorozatnak a következő részét, hanem az ember saját időbeosztásához tudja igazítani kedvenceinek a megnézését. Azonban a mobilra készült tartalmakkal most már ennél is szabadabb módon lehet sorozatokat nézni: metrón, utcán, mozgásban. Az eszközhasználattal kapcsolatban az ember abszolút a tanulási folyamat elején van, de azt gondolom, hogy úgy, mint korábban a televíziónál, itt is megfigyelhető lesz egy evolúció, és idővel egyre többen fogják tudatosabban használni.

(A sorozat a Google Playen és Apple Store-ban ingyenesen letölthető FilmDrops nevű applikáción keresztül nézhető meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.