„Megkapja a néző a maximális csillagot” – a Chili vagy Mango rendezőjével beszélgettünk

Interaktív

Mobilról nézed, megérinted, játszol vele, jutalmat kapsz, irányítod. Ott és akkor, ahol akarod, akár többször egymás után. Az első okostelefonra készült interaktív sorozat ötletgazdájával és egyik rendezőjével, Ipacs Gergellyel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Magyarország első, okostelefonra készült interaktív sorozata nemrég került forgalomba. Külföldön milyen hagyománya van a műfajnak?

Ipacs Gergely: Ilyen típusú kombinációban még nem készült mobilra film, úgyhogy mondhatjuk, hogy ez a produkció egyedülálló még a műfajban. Kifejezetten okostelefonra készült filmek már születtek, de ezek jellemzően nem sorozatok, hanem egyszeri, pár perces anyagok. További különlegessége a Chili vagy Mangónak, hogy amellett, hogy a néző irányíthatja a történetet, játékelemeket is tartalmaz: különböző módokon jutalmazzuk a nézőt, illetve a felhasználót. Például csillagokat kap, ha egy epizódon belül olyan válaszutat ad meg, amely eljuttatja őt a történet megfelelő befejezéséhez, teljesíti az adott epizód célját. Az első résznél az a cél, hogy a főszereplő férfi, Zénó felcsípjen egy nőt. Ha ez sikerül neki, akkor megkapja a néző a maximális csillagot. A választás egyébként úgy működik, hogy egy drámaibb helyzetnél két ikon jelenik meg a képernyőn, amelyek a szereplő gondolatait tükrözik. Ezek eléggé emocionális képek és egyfajta zsákbamacska jelleggel bírnak, hiszen ezek alapján nem lehet tudni, hogy mi fog történni, és a nézőnek csak másodpercei vannak, hogy válasszon egyet. Egyébként az applikáció még azt is jutalmazza, hogy a felhasználó milyen gyorsan döntött egy helyzetben.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepció a sorozat készítésénél?

IG: Egyszerű struktúrában gondolkoztunk, és ezért szándékos a letisztult szerkezet. Az epizódok 5-6 percesek, és ezen belül háromszor dönthet a néző a folytatásról, ami összesen 8 befejezéshez juttatja el őt. Ennek megfelelően a teljes bukástól a sikerig mindenféle módon végződhet a sztori. A Chili vagy Mango két főszereplős, romantikus komédia, ami randihelyzetekből áll. Minden epizód egy-egy találkozás: ebéd, vacsora vagy kávé. Részenként változik, hogy a néző melyik szereplőt irányíthatja: egyszer a főszereplő férfi, Zénó szemszögéből láthatjuk a történetet, következő alkalommal pedig Lili döntéseibe szólhatunk bele.

magyarnarancs.hu: Hogyan látod a műfaj jövőjét? Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben hosszabb, bonyolultabb és összetettebb sorozatok készüljenek okostelefonokra?

IG: A Chili vagy Mango az első interaktív sorozat, nem tudjuk még, hogy milyen utak következnek belőle, de abszolút érzem a műfaj jövőjét. Vannak további ötleteink az interaktív tartalmakat illetően, például egy krimisorozatot is tervezünk. Úgy gondolom, hogy meglévő igényt szolgálunk ki, hiszen azzal, hogy a film műfaját a játékkal ötvözzük, sokaknak kedvezünk, hiszen rengetegen töltenek le játékokat a telefonjukra. Ezenkívül nemcsak a Chili vagy Mangót készítettük el, hanem egy új applikációt is, a FilmDropsot, ami interaktív mobil-videó csatorna, tehát tervezünk további tartalmakat készíteni, illetve befogadni erre az appra.

magyarnarancs.hu: A munkafolyamat során mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

IG: A forgatókönyvet közösen fejlesztettük Lőrincz Nándorral, aki a sorozat másik kreátora és rendezője. Az évad megalkotása nem volt egyszerű feladat, hiszen itt nem egy lineáris szerkezetről van szó, hanem egy fastruktúráról. Az egyik nehézséget az epizódok egymásra való építkezése jelentette. Szerettük volna, hogy a történet az évad során előretartson, de az epizódonkénti nyolc befejezés ennek pont ellene ment. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az epizódokban a néző az első döntési pontig minden olyan fontos információt megkap, ami aztán az egész évadot építi. A másik kihívás maga a forgatás volt, hiszen mint mondtam, nem lineáris szerkezetről beszélünk, rengeteg benne az oda-vissza ugrálás bizonyos helyzetekhez, amelyektől aztán teljesen másfele folytatódik a történet. Ez a struktúra a színészek számára is egy újfajta kihívást jelentett, mivel a karaktereiket egy szélesebb spektrumon kellett átgondolniuk. Féltünk attól, hogy az ugrálások miatt egy epizód felvétele nem fog beleférni egy forgatási napba, de mindenki meglepően jól vette az akadályokat, és sikeresen tudtunk együtt dolgozni.

magyarnarancs.hu: Nem tartod ijesztőnek, hogy a projekt olyan új módokat nyit meg az okostelefonok világában, amely még jobban rásegít az eszközfüggőségre?

IG: Változóban vannak a fogyasztói szokások, egyre kevesebben néznek tévét, és ezzel párhuzamosan alakul ki az új irány, melynek középpontjában a mobilitás, az internet és az ezáltal kapott szabadság áll. Az egyre több internetalapú filmes tartalomnak köszönhetően ma már nem kell egy hetet várni, amíg a tv-ben leadják x sorozatnak a következő részét, hanem az ember saját időbeosztásához tudja igazítani kedvenceinek a megnézését. Azonban a mobilra készült tartalmakkal most már ennél is szabadabb módon lehet sorozatokat nézni: metrón, utcán, mozgásban. Az eszközhasználattal kapcsolatban az ember abszolút a tanulási folyamat elején van, de azt gondolom, hogy úgy, mint korábban a televíziónál, itt is megfigyelhető lesz egy evolúció, és idővel egyre többen fogják tudatosabban használni.

(A sorozat a Google Playen és Apple Store-ban ingyenesen letölthető FilmDrops nevű applikáción keresztül nézhető meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.