„Megkapja a néző a maximális csillagot” – a Chili vagy Mango rendezőjével beszélgettünk

Interaktív

Mobilról nézed, megérinted, játszol vele, jutalmat kapsz, irányítod. Ott és akkor, ahol akarod, akár többször egymás után. Az első okostelefonra készült interaktív sorozat ötletgazdájával és egyik rendezőjével, Ipacs Gergellyel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Magyarország első, okostelefonra készült interaktív sorozata nemrég került forgalomba. Külföldön milyen hagyománya van a műfajnak?

Ipacs Gergely: Ilyen típusú kombinációban még nem készült mobilra film, úgyhogy mondhatjuk, hogy ez a produkció egyedülálló még a műfajban. Kifejezetten okostelefonra készült filmek már születtek, de ezek jellemzően nem sorozatok, hanem egyszeri, pár perces anyagok. További különlegessége a Chili vagy Mangónak, hogy amellett, hogy a néző irányíthatja a történetet, játékelemeket is tartalmaz: különböző módokon jutalmazzuk a nézőt, illetve a felhasználót. Például csillagokat kap, ha egy epizódon belül olyan válaszutat ad meg, amely eljuttatja őt a történet megfelelő befejezéséhez, teljesíti az adott epizód célját. Az első résznél az a cél, hogy a főszereplő férfi, Zénó felcsípjen egy nőt. Ha ez sikerül neki, akkor megkapja a néző a maximális csillagot. A választás egyébként úgy működik, hogy egy drámaibb helyzetnél két ikon jelenik meg a képernyőn, amelyek a szereplő gondolatait tükrözik. Ezek eléggé emocionális képek és egyfajta zsákbamacska jelleggel bírnak, hiszen ezek alapján nem lehet tudni, hogy mi fog történni, és a nézőnek csak másodpercei vannak, hogy válasszon egyet. Egyébként az applikáció még azt is jutalmazza, hogy a felhasználó milyen gyorsan döntött egy helyzetben.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepció a sorozat készítésénél?

IG: Egyszerű struktúrában gondolkoztunk, és ezért szándékos a letisztult szerkezet. Az epizódok 5-6 percesek, és ezen belül háromszor dönthet a néző a folytatásról, ami összesen 8 befejezéshez juttatja el őt. Ennek megfelelően a teljes bukástól a sikerig mindenféle módon végződhet a sztori. A Chili vagy Mango két főszereplős, romantikus komédia, ami randihelyzetekből áll. Minden epizód egy-egy találkozás: ebéd, vacsora vagy kávé. Részenként változik, hogy a néző melyik szereplőt irányíthatja: egyszer a főszereplő férfi, Zénó szemszögéből láthatjuk a történetet, következő alkalommal pedig Lili döntéseibe szólhatunk bele.

magyarnarancs.hu: Hogyan látod a műfaj jövőjét? Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben hosszabb, bonyolultabb és összetettebb sorozatok készüljenek okostelefonokra?

IG: A Chili vagy Mango az első interaktív sorozat, nem tudjuk még, hogy milyen utak következnek belőle, de abszolút érzem a műfaj jövőjét. Vannak további ötleteink az interaktív tartalmakat illetően, például egy krimisorozatot is tervezünk. Úgy gondolom, hogy meglévő igényt szolgálunk ki, hiszen azzal, hogy a film műfaját a játékkal ötvözzük, sokaknak kedvezünk, hiszen rengetegen töltenek le játékokat a telefonjukra. Ezenkívül nemcsak a Chili vagy Mangót készítettük el, hanem egy új applikációt is, a FilmDropsot, ami interaktív mobil-videó csatorna, tehát tervezünk további tartalmakat készíteni, illetve befogadni erre az appra.

magyarnarancs.hu: A munkafolyamat során mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

IG: A forgatókönyvet közösen fejlesztettük Lőrincz Nándorral, aki a sorozat másik kreátora és rendezője. Az évad megalkotása nem volt egyszerű feladat, hiszen itt nem egy lineáris szerkezetről van szó, hanem egy fastruktúráról. Az egyik nehézséget az epizódok egymásra való építkezése jelentette. Szerettük volna, hogy a történet az évad során előretartson, de az epizódonkénti nyolc befejezés ennek pont ellene ment. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az epizódokban a néző az első döntési pontig minden olyan fontos információt megkap, ami aztán az egész évadot építi. A másik kihívás maga a forgatás volt, hiszen mint mondtam, nem lineáris szerkezetről beszélünk, rengeteg benne az oda-vissza ugrálás bizonyos helyzetekhez, amelyektől aztán teljesen másfele folytatódik a történet. Ez a struktúra a színészek számára is egy újfajta kihívást jelentett, mivel a karaktereiket egy szélesebb spektrumon kellett átgondolniuk. Féltünk attól, hogy az ugrálások miatt egy epizód felvétele nem fog beleférni egy forgatási napba, de mindenki meglepően jól vette az akadályokat, és sikeresen tudtunk együtt dolgozni.

magyarnarancs.hu: Nem tartod ijesztőnek, hogy a projekt olyan új módokat nyit meg az okostelefonok világában, amely még jobban rásegít az eszközfüggőségre?

IG: Változóban vannak a fogyasztói szokások, egyre kevesebben néznek tévét, és ezzel párhuzamosan alakul ki az új irány, melynek középpontjában a mobilitás, az internet és az ezáltal kapott szabadság áll. Az egyre több internetalapú filmes tartalomnak köszönhetően ma már nem kell egy hetet várni, amíg a tv-ben leadják x sorozatnak a következő részét, hanem az ember saját időbeosztásához tudja igazítani kedvenceinek a megnézését. Azonban a mobilra készült tartalmakkal most már ennél is szabadabb módon lehet sorozatokat nézni: metrón, utcán, mozgásban. Az eszközhasználattal kapcsolatban az ember abszolút a tanulási folyamat elején van, de azt gondolom, hogy úgy, mint korábban a televíziónál, itt is megfigyelhető lesz egy evolúció, és idővel egyre többen fogják tudatosabban használni.

(A sorozat a Google Playen és Apple Store-ban ingyenesen letölthető FilmDrops nevű applikáción keresztül nézhető meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.