„Megkapja a néző a maximális csillagot” – a Chili vagy Mango rendezőjével beszélgettünk

Interaktív

Mobilról nézed, megérinted, játszol vele, jutalmat kapsz, irányítod. Ott és akkor, ahol akarod, akár többször egymás után. Az első okostelefonra készült interaktív sorozat ötletgazdájával és egyik rendezőjével, Ipacs Gergellyel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Magyarország első, okostelefonra készült interaktív sorozata nemrég került forgalomba. Külföldön milyen hagyománya van a műfajnak?

Ipacs Gergely: Ilyen típusú kombinációban még nem készült mobilra film, úgyhogy mondhatjuk, hogy ez a produkció egyedülálló még a műfajban. Kifejezetten okostelefonra készült filmek már születtek, de ezek jellemzően nem sorozatok, hanem egyszeri, pár perces anyagok. További különlegessége a Chili vagy Mangónak, hogy amellett, hogy a néző irányíthatja a történetet, játékelemeket is tartalmaz: különböző módokon jutalmazzuk a nézőt, illetve a felhasználót. Például csillagokat kap, ha egy epizódon belül olyan válaszutat ad meg, amely eljuttatja őt a történet megfelelő befejezéséhez, teljesíti az adott epizód célját. Az első résznél az a cél, hogy a főszereplő férfi, Zénó felcsípjen egy nőt. Ha ez sikerül neki, akkor megkapja a néző a maximális csillagot. A választás egyébként úgy működik, hogy egy drámaibb helyzetnél két ikon jelenik meg a képernyőn, amelyek a szereplő gondolatait tükrözik. Ezek eléggé emocionális képek és egyfajta zsákbamacska jelleggel bírnak, hiszen ezek alapján nem lehet tudni, hogy mi fog történni, és a nézőnek csak másodpercei vannak, hogy válasszon egyet. Egyébként az applikáció még azt is jutalmazza, hogy a felhasználó milyen gyorsan döntött egy helyzetben.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepció a sorozat készítésénél?

IG: Egyszerű struktúrában gondolkoztunk, és ezért szándékos a letisztult szerkezet. Az epizódok 5-6 percesek, és ezen belül háromszor dönthet a néző a folytatásról, ami összesen 8 befejezéshez juttatja el őt. Ennek megfelelően a teljes bukástól a sikerig mindenféle módon végződhet a sztori. A Chili vagy Mango két főszereplős, romantikus komédia, ami randihelyzetekből áll. Minden epizód egy-egy találkozás: ebéd, vacsora vagy kávé. Részenként változik, hogy a néző melyik szereplőt irányíthatja: egyszer a főszereplő férfi, Zénó szemszögéből láthatjuk a történetet, következő alkalommal pedig Lili döntéseibe szólhatunk bele.

magyarnarancs.hu: Hogyan látod a műfaj jövőjét? Elképzelhetőnek tartod, hogy a későbbiekben hosszabb, bonyolultabb és összetettebb sorozatok készüljenek okostelefonokra?

IG: A Chili vagy Mango az első interaktív sorozat, nem tudjuk még, hogy milyen utak következnek belőle, de abszolút érzem a műfaj jövőjét. Vannak további ötleteink az interaktív tartalmakat illetően, például egy krimisorozatot is tervezünk. Úgy gondolom, hogy meglévő igényt szolgálunk ki, hiszen azzal, hogy a film műfaját a játékkal ötvözzük, sokaknak kedvezünk, hiszen rengetegen töltenek le játékokat a telefonjukra. Ezenkívül nemcsak a Chili vagy Mangót készítettük el, hanem egy új applikációt is, a FilmDropsot, ami interaktív mobil-videó csatorna, tehát tervezünk további tartalmakat készíteni, illetve befogadni erre az appra.

magyarnarancs.hu: A munkafolyamat során mi jelentette számodra a legnagyobb kihívást?

IG: A forgatókönyvet közösen fejlesztettük Lőrincz Nándorral, aki a sorozat másik kreátora és rendezője. Az évad megalkotása nem volt egyszerű feladat, hiszen itt nem egy lineáris szerkezetről van szó, hanem egy fastruktúráról. Az egyik nehézséget az epizódok egymásra való építkezése jelentette. Szerettük volna, hogy a történet az évad során előretartson, de az epizódonkénti nyolc befejezés ennek pont ellene ment. Ezt úgy oldottuk meg, hogy az epizódokban a néző az első döntési pontig minden olyan fontos információt megkap, ami aztán az egész évadot építi. A másik kihívás maga a forgatás volt, hiszen mint mondtam, nem lineáris szerkezetről beszélünk, rengeteg benne az oda-vissza ugrálás bizonyos helyzetekhez, amelyektől aztán teljesen másfele folytatódik a történet. Ez a struktúra a színészek számára is egy újfajta kihívást jelentett, mivel a karaktereiket egy szélesebb spektrumon kellett átgondolniuk. Féltünk attól, hogy az ugrálások miatt egy epizód felvétele nem fog beleférni egy forgatási napba, de mindenki meglepően jól vette az akadályokat, és sikeresen tudtunk együtt dolgozni.

magyarnarancs.hu: Nem tartod ijesztőnek, hogy a projekt olyan új módokat nyit meg az okostelefonok világában, amely még jobban rásegít az eszközfüggőségre?

IG: Változóban vannak a fogyasztói szokások, egyre kevesebben néznek tévét, és ezzel párhuzamosan alakul ki az új irány, melynek középpontjában a mobilitás, az internet és az ezáltal kapott szabadság áll. Az egyre több internetalapú filmes tartalomnak köszönhetően ma már nem kell egy hetet várni, amíg a tv-ben leadják x sorozatnak a következő részét, hanem az ember saját időbeosztásához tudja igazítani kedvenceinek a megnézését. Azonban a mobilra készült tartalmakkal most már ennél is szabadabb módon lehet sorozatokat nézni: metrón, utcán, mozgásban. Az eszközhasználattal kapcsolatban az ember abszolút a tanulási folyamat elején van, de azt gondolom, hogy úgy, mint korábban a televíziónál, itt is megfigyelhető lesz egy evolúció, és idővel egyre többen fogják tudatosabban használni.

(A sorozat a Google Playen és Apple Store-ban ingyenesen letölthető FilmDrops nevű applikáción keresztül nézhető meg.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”