Tévé

Ne hagyd el a hont!

Életművész

Interaktív

Itt van az ősz, itt van újra, s ilyenkor a tévékben rendesen nem csupán a tehetségkutató műsorok, de az úgynevezett celebszívató szériák is új lendületet vesznek.

Ez utóbbi zsáner is roppant hálás, ráadásul olyan dúsan tenyészik, hogy időről időre egy-egy egészen más szándékkal életre hívott műsort is magába fogad, mint teszi ezt újabban a közszolgálati csatornák nagyralátóan kiagyalt produkciójával, az Életművésszel. Legutóbb például a színész Pindroch Csaba vállalkozott - alighanem tudtán kívül - arra, hogy két teljes adáson át részben butuska, részben méltatlan (méghozzá a néző és a résztvevők számára egyaránt méltatlan) feladatokat teljesítsen a közönség remélt szórakoztatására.

Az első adás még mértéktartóbbnak bizonyult, jóllehet a keresetlen műsorvezetői beköszönését nyalókázás közepette megejtő Földes Eszter cukros műderűje már itt sem sok jót ígért. Pindroch Csabát mindenesetre visszavitték szülővárosába, Salgótarjánba, kitették kamuijesztgetésnek, és még egy pszichiáterrel is összeültették, hogy segítsen hősünknek "kilépni a Pindroch Csaba-maszkból". A tiszta artikulációt még a színpadon megszokottnál is kevésbé erőltető színészt azután falra mászatták, leküldték a bányába, majd álbajuszos borszakértőként mókáztatták, ámde nem is hiába, hiszen az első műsor végére Pindroch az önmegismerés magaslatára hágva jelenthette ki: "már nem színésznek, hanem embernek látom magam". A néző, aki persze ez utóbbi besorolást előre vagy akár látatlanban is megszavazta volna számára, mindezek után kissé meglepődik, amikor a következő Életművész középpontjában újra csak Pindrochot találja.

Hova tovább? - kérdeznénk, ha nem válna hamar világossá, hogy e második alkalomra a műsor mintegy arculatot váltott, és a fejtörő kalandjáték maskarájában immár a világ végét vagy más megfogalmazásban "a világ vége szélét" tűzte ki célul Pindroch számára. ' aztán kap ehhez a föladathoz piros bogárhátú Fiatot, talányosan iránymutató versikéket (bennük a visszatérő fordulattal: "ne hagyd el a hont!"), valamint egy nagy tudású mentort, akit egyenesen a Földtani Intézetből hoz el neki a hajában evőpálcikákat viselő játékmester. Juhász Árpád lesz ez a mentor, akiért amúgy vajmi felesleges volt Földes Eszternek a Stefánia útra elcaplatnia: részben, mert a kiváló geológus, ugye, évtizedek óta a tévénkben lakik, részben, mivel Juhász nem tartozik a Földtani Intézet kutatói állományához. A kákán csomót keresni persze csacsiság, elvégre az abszurddal és a humorral merészen vagy inkább vaktában kísérletező műsor csak úgy szórja elénk a realitással dacoló mozzanatokat. Vasra vert ős - mormolja maga elé az egyik rejtvénytöredéket Pindroch, hogy aztán okostelefonján guglizva "első találatként" mindjárt megkapja a helyes megfejtést: Rudabánya. Egy esőkabát két vágás között viselőt cserél, Juhász és Pindroch pedig egyre-másra verseket skandál: légből kapva, a szituációtól függetlenül, de csodás összhangban, amúgy összevetésben a geológus versmondói tehetségét kidomborítva.

A kis herceg szövegét is be-bejátszó kalandtúra a legjámborabb értelmezés szerint valamiféle országismereti játéknak lehetett szánva, ám az ötlet igencsak félresiklott Krisztics Dezső forgatókönyvíró munkaasztalán, s e tényre a jelek szerint párja, a főszerkesztő Borbás Marcsi sem hívta fel a figyelmét. A nyomozás végén mindazonáltal így is megkapjuk a felbecsülhetetlen értékű választ: "A világ vége ott van, ahol éppen megtalálod benne az ürességet..." Akkor hát helyben is vagyunk.

M1/Duna World, szeptember 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.