Rádió

Mulatságos emberek - Nyári rádiókabaré-válogatás

Interaktív

Ha nem lenne elég baj, hogy kánikula van, bedugulnak az autópályák, és a strandokon egymás hasán kell lépdelnünk, hogy eljussunk a vízig, itt van még ez is: a válogatásszezon. Szinte nincs olyan rádiócsatorna, amelyik a nyaraló időszak senkinek sem kellő műsorhelyeit ne kísérelné meg ezzel feltölteni. Legjobb ez, legjobb az, tulajdonképpen minden, ami az első félévben elhangzott, számot tarthat a strandszezonbéli kiválasztottságra. Miért éppen a humorral lenne másképp?

Vida Péter házigazda két dolgot szögez le: egyrészt, hogy ez egy csokorra való lesz a tavalyi és tavalyelőtti legjobb poénokból, másrészt, hogy a legkomolyabb témákat is felszabadultan kezelik majd. Még aki egy turáni átoknak tartja is az úgynevezett klasszikus magyar humort, bizakodni kezd ilyenkor, hogy hátha arra a fajta provokatív, de okos, határfeszegető, de nem alpári, a hétköznapi életet a humor nagyítólencséjén át jobban megérteni igyekvő valamiről lesz itt szó, mint amit a mindenféle tengereken és folyókon és hegyeken túli viccmesterektől látott-hallott, mondjuk Louis C. K.-től Eddie Izzardig és vissza. De ismét, ezredszer is kiderül, hogy erről szó sincs.

false

Ami van, az általában rettenetesen ismerős: tegyél egy bunkót/vidékit/cigányt a (hangzó) színpadra, és a közönség (vagy a nevetőgép) dőlni fog az otthonos nyerítéstől. Itt van mindjárt az első best offá dicsőült jelenet: egy (vigyázat, áthallás!) Lujzaváros-drukkerből lett bróker szólal fel a vénaszkennerek és a stadionok hangulatát kiszipolyozó oligarchák ellen. És még Tóth Tibor jelenetében volt a legtöbb társadalmi-politikai muníció, de ez inkább a többiekre nézve iszonyú ciki.

Mert hát voltak itt még chatelő ifjak (Varga Ferenc József és Aradi Tibor jóvoltából), akik furán beszélnek (írnak), kicsit értelmi fogyatékosok is, és a végén ráadásul kiderül, hogy egymás melletti szobában punnyadó testvérek. Ezek a mai fiatalok! És kábé ugyanezen a nívón volt szó az anyósról és az anya-fiú kapcsolatról is (Kern András küszködött erről végig egy monológot).

A fő attrakció mégis Fábry Sándor one man show-ja volt, amely nem tudni biztosan, hogy miről szólt, de a nők és a migránsok semmiképp sem jártak jól benne. Fábry egy legenda, így vagy úgy, ekként is kezeli magát, ezért nem feltétlenül iparkodik kikövezni önmaga előtt a megújulás sugárútját. Inkább egy darálóra hasonlít, aki a nagy aprítás közben épp nem figyelt oda, amikor kiderült, hogy mondjuk a nemi erőszak áldozataival viccelni nem bevállalósság, hanem szimpla taplóskodás. Azt számolgatni például, hogy a kölni szilveszteren megtámadott egyik áldozatba „hová fért három ujj, az orrába is dugták?”. Vagy azzal poénkodni, hogy vajon Heller Ágnest kinek volt gusztusa megerőszakolni ’44-ben (a közönség hosszan nevet).

Akinek ettől lesz vidámabb a nyara, megérdemli. A Kossuth rádió mindeközben mintha ott sem lenne a produkcióban, csak hordozza, mint egy tünetet: „a műsort a Duna Média Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság megrendelésére az MTVA megbízásából készítette a TRISÓ Produkció Kft. 2016-ban” – mondja Vida az adás végén. Ez már önmagában annyira vicces, hogy azt sem kell tudnunk hozzá, a TRISÓ Fábry egyszemélyes vállalkozása. Lehet röhögni.

Kossuth rádió, július 9.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.