Rádió

Mulatságos emberek - Nyári rádiókabaré-válogatás

Interaktív

Ha nem lenne elég baj, hogy kánikula van, bedugulnak az autópályák, és a strandokon egymás hasán kell lépdelnünk, hogy eljussunk a vízig, itt van még ez is: a válogatásszezon. Szinte nincs olyan rádiócsatorna, amelyik a nyaraló időszak senkinek sem kellő műsorhelyeit ne kísérelné meg ezzel feltölteni. Legjobb ez, legjobb az, tulajdonképpen minden, ami az első félévben elhangzott, számot tarthat a strandszezonbéli kiválasztottságra. Miért éppen a humorral lenne másképp?

Vida Péter házigazda két dolgot szögez le: egyrészt, hogy ez egy csokorra való lesz a tavalyi és tavalyelőtti legjobb poénokból, másrészt, hogy a legkomolyabb témákat is felszabadultan kezelik majd. Még aki egy turáni átoknak tartja is az úgynevezett klasszikus magyar humort, bizakodni kezd ilyenkor, hogy hátha arra a fajta provokatív, de okos, határfeszegető, de nem alpári, a hétköznapi életet a humor nagyítólencséjén át jobban megérteni igyekvő valamiről lesz itt szó, mint amit a mindenféle tengereken és folyókon és hegyeken túli viccmesterektől látott-hallott, mondjuk Louis C. K.-től Eddie Izzardig és vissza. De ismét, ezredszer is kiderül, hogy erről szó sincs.

false

Ami van, az általában rettenetesen ismerős: tegyél egy bunkót/vidékit/cigányt a (hangzó) színpadra, és a közönség (vagy a nevetőgép) dőlni fog az otthonos nyerítéstől. Itt van mindjárt az első best offá dicsőült jelenet: egy (vigyázat, áthallás!) Lujzaváros-drukkerből lett bróker szólal fel a vénaszkennerek és a stadionok hangulatát kiszipolyozó oligarchák ellen. És még Tóth Tibor jelenetében volt a legtöbb társadalmi-politikai muníció, de ez inkább a többiekre nézve iszonyú ciki.

Mert hát voltak itt még chatelő ifjak (Varga Ferenc József és Aradi Tibor jóvoltából), akik furán beszélnek (írnak), kicsit értelmi fogyatékosok is, és a végén ráadásul kiderül, hogy egymás melletti szobában punnyadó testvérek. Ezek a mai fiatalok! És kábé ugyanezen a nívón volt szó az anyósról és az anya-fiú kapcsolatról is (Kern András küszködött erről végig egy monológot).

A fő attrakció mégis Fábry Sándor one man show-ja volt, amely nem tudni biztosan, hogy miről szólt, de a nők és a migránsok semmiképp sem jártak jól benne. Fábry egy legenda, így vagy úgy, ekként is kezeli magát, ezért nem feltétlenül iparkodik kikövezni önmaga előtt a megújulás sugárútját. Inkább egy darálóra hasonlít, aki a nagy aprítás közben épp nem figyelt oda, amikor kiderült, hogy mondjuk a nemi erőszak áldozataival viccelni nem bevállalósság, hanem szimpla taplóskodás. Azt számolgatni például, hogy a kölni szilveszteren megtámadott egyik áldozatba „hová fért három ujj, az orrába is dugták?”. Vagy azzal poénkodni, hogy vajon Heller Ágnest kinek volt gusztusa megerőszakolni ’44-ben (a közönség hosszan nevet).

Akinek ettől lesz vidámabb a nyara, megérdemli. A Kossuth rádió mindeközben mintha ott sem lenne a produkcióban, csak hordozza, mint egy tünetet: „a műsort a Duna Média Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság megrendelésére az MTVA megbízásából készítette a TRISÓ Produkció Kft. 2016-ban” – mondja Vida az adás végén. Ez már önmagában annyira vicces, hogy azt sem kell tudnunk hozzá, a TRISÓ Fábry egyszemélyes vállalkozása. Lehet röhögni.

Kossuth rádió, július 9.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.