Tévé

A labda gömbölyű Német–olasz az M4-en

Interaktív

A hagyományos nyári tévés uborkaszezont idén két nagy sportesemény is megszakítja: a foci-Eb és a riói olimpia, s így aztán nem csoda, ha e rendkívüli napokban, amikor politológusoktól a költőnőkig mindenki fölfedezte magában a sportrajongót, a tévé­kritikus figyelme is a futballközvetítések felé fordul.

Az M4 elemző beszélgetései például felkínálják a figyelmes szemlélő számára egyrészt a kisszerűség, sőt az irigység dúsan viruló jelenségét, másrészt az alapszintű logikaoktatás égető hiányát. (A legtöbbször mindkét észleléshez kiöregedett labdarúgók és aktív nehézatléták mondatai kínálnak biztos alapot.) Maguk a meccsközvetítések pedig a magyar sportkommentátori stílus jelenkoráról adnak mintát, s ez olykor érdekesebb, mint egy-egy hosszabbításba torkolló, világszínvonalú tili-tolizás.

Kezdetben volt Szepesi és Vitray (Pluhárig most ne menjünk vissza!): két világosan elkülönülő metódus, karakter és hanghordozás, s kettőjük közül a népszerűség sokáig köztudottan az elevenebb-lendületesebb rádiós legendát emelte magasba. A hatvanas évek magyar közönsége a tévét nézte, de a rádiót hallgatta, s beletelt jó pár év, amíg polgárjogot nyert Vitray csendesebb s a látványt sosem túlbeszélő közvetítői modora. Ám utóbb lassan, de biztosan ez lett a sportkommentátori norma, még ha a Vitray nyomdokába lépő Knézy Jenő (az idősebb) mindezt meg is tetézte az imponáló szakmai tájékozottság és az erre sajnálatosan rátelepülő csalhatatlansági tévhit mozzanataival. A sportcsatornák elszaporodásával azután a 2000-es években mindez alapvetően megváltozott. Jelentősen megnőtt a hangerő, a tévében-rádióban amúgy is mindenütt tért hódító hadarás itt is felgyorsította a beszédtempót, s érdekes új jelenség gyanánt: immár a számunkra forma szerint és ténylegesen egyaránt közömbös mérkőzéseken is érzékletessé vált a kommentátori szurkolás és lelkesedés zajos jelensége.

Az Eb közvetítéseinek első számú hazai kommentátora, Gundel Takács Gábor (vagy ahogy csatornán belül emlegetni muszáj: Gundi) maga is fokozza a hangerőt és a beszédtempót egy-egy izgalmasabb helyzet vagy helyzetszerűség láttán, de egyebekben üdvösen kerüli a túlspilázást, s általában is rokonszenves modorban közvetíti az eseményeket. A kötelező közhelybombákat persze ő is ledobja a német–olasz mérkőzést felvezetve, például elsüti az itt azután teljességgel oktalannak bizonyuló „az olasz szenvedély vagy a német precizitás?” ellentétpárját, s természetesen az ilyenkor (góllövés, egyenlítés, hosszabbítás, tizenegyesrúgások előtt-után) elmaradhatatlan vulgárpszichologizálásokat is hallhatjuk tőle. Ettől eltekintve viszont informatív, könnyed és világos Gundel Takács mondandója, s neki ráadásul még humora is van, ami egyrészt ritka sportkommentátori erény, másrészt veszélyes is, hiszen birtokosát könnyen elragadhatja egyik-másik szellemes vagy szellemesnek vélt ötlete.

Eseménytelen, unalmas meccset közvetíteni persze különösen nehéz feladat, s ez Gundel erőfeszítésein, illetve hosszabbításbeli fáradásán is érződik. A titánok harcát gólok jóval könnyebben tehetnék érdekessé, mint kommentátori kiszólások, azonban ez már jóval túlesik a tévékritika bevett tárgykörén. Franz Beckenbauer kificamodott válla 1970-ben vagy az idős Sandro Pertini olasz köztársasági elnök gólöröme 1982-ben: akadtak a mostaninál jóval érdekesebb-katartikusabb német–olasz focimeccsek a múltban. Gary Lineker agyonidézett mondásához híven ezúttal végül a németek győzedelmeskedtek, de hát a világháborúkat leszámítva ez többnyire így szokott történni.

M4, július 2.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.