Tévé

Nagy öreg

Magyarul Balóval

Interaktív

Valamikor 2015 legelején történt, hogy fél évtizedes képernyős távollét után műsort kapott az RTL-től Baló György.

Daliás idők voltak azok, midőn Dirk Gerkens még karakán címlapinterjúkban jelentette ki: hiába minden fenyegetés, „minket nem lehet megfé­lemlíteni”. (Akkor még legfeljebb csak sejteni lehett, hogy a rettenthetetlen csatornafőnök megfelelő ajánlat esetén akár a legfőbb konkurenciához is átszerződik, ahogyan az 2015. tavaszi elbocsátása után az év végére meg is történt.) Tehát bizonyosan nem a félelem, hanem az okosan átgondolt műsorpolitika motiválta azt a döntést, hogy az új műsor, a Magyarul Balóval az egyik mellékcsatornán, a ValóVilág késő esti összefoglalói után került adásba, a közügyekről folytatandó eszmecserék számára kijelölt műsorsávot elfoglalva.

Azóta kicsit sem fordult a világ, a Magyarul Balóval változatlanul éjszakai felnőttprogramnak számít. Igaz, immár az RTL Klubon, rendszerint éjfél-egy óra körüli kezdéssel, hajnali fél ötös ismétlésekkel feszül neki egy roppant időszerű, de mégis fájdalmasan anakronisztikus műfajnak: a választási vitaműsor zsánerének. Az imponálóan kitartó Baló György és munkatársai ugyanis csodálatosképpen komolyan veszik a feladatukat, és megkísérlik egy asztalhoz ültetni a pártok képviselőit, hogy az ideális választó megtudhassa, ugyan mit tennének az elkövetkező négy évben az egészség­üggyel, a gazdasággal vagy az oktatással a voksokért versengő formációk. A vállalkozás jószerint a fantasztikum világát idézi, s miközben a kormánypártok masszív és tüntető távolmaradása estéről estére jelzi a kiábrándító realitásokat, a stúdióban mégis rendre felsejlik egy kisebbfajta csoda. No, nem egy egészséges és érett politikai élet ígérete, de legalább a kilencvenes évek békebeli hangulata! Mindenesetre egy olyan tovatűnt időszak emléke, amikor még léteztek ilyen-olyan, egyezményes hangvételű közviták, túl a 24 órás hírciklust kitöltő gumicsontbotrányok csócsálásán meg a három-, majd két-, végül immár csak egyszavas politikai üzenetek mechanikus ismételgetésén.

Az erősen hullámzó politikusi teljesítmények elemzése természetesen kívül esik a tévékritika körén, és a főérdem amúgy is magáé Baló Györgyé, aki 70 évesen is váltig a magyar televíziózás legokosabb beszélő feje. A választási műsorok levezénylése pedig, tudjuk, régóta valósággal a kisujjában van. Baló szakpolitikai felkészültsége estéről estére példásnak bizonyul, a nyugalma kibillenthetetlen, éberen figyel (méghozzá sosem csak önmagára), és a megszólalásainak, közbekérdezéseinek mindig súlya van, és korántsem csupán az eleve tekintélyesnek ható, dörmögő orgánuma okán. A valódi televíziós politikai újságírás nagyjából egyszemélyes rezervátumát képviseli, amint makacsul betartja és betartatja a játékszabályokat, és sohasem hagyja ellaposodni vagy éppen korszerű alálicitálásba fulladni a vitákat. Múlt péntek éjszaka a népesedéspolitika témakörében folytatott stúdióbeszélgetés során pedig meglepő módon rendre tőle érkeztek a leg­inkább relevánsnak ható felvetések is. Ami azért újra csak érzékeltethette az álmatlanul virrasztó tévénézőkkel a kiábrándító helyzetet. Hát akkor most szavazzunk Baló Györgyre?

RTL Klub, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.