Tévé

Napraforgó emberek

Nyerő páros

Interaktív

Az RTL Klub által két év után újra elővett Nyerő páros az álrealitybe ojtott és érzelgős taktikázással elegyített celebszívató műsorok mérhetetlenül rokonszenves famíliájába tartozik.

Méghozzá azzal a megengedő kiegészítéssel, hogy a közreműködőknek voltaképpen nem is föltétlenül kell celebeknek lenniük. Mert ha most a második évad beharangozói kilenc sztárpárt ígértek is, annyira azért mégsem tágíthatjuk ki akár a sztár, akár a celeb szó jelentéskörét, hogy azt az Operettszínház hasznos művészére, Sánta Lászlóra vagy épp Szegedi Ferenc „Fecsó” építészmérnökre kiterjeszthessük.

S ezzel nincs is semmi baj, hiszen a lényeg úgyis a párokat próbára tévő, továbbá megosztó és gyakran még meg is alázó feladatok sora. Igaz, a néző öröme kétségkívül kajánabb, amennyiben egy valóban jól ismert közéleti alakot pofoznak fel, öntenek le trutyival vagy hajtanak fel a magasba, egy roppant ingatag lengőhídra. De azért az ilyen megpróbáltatások minden jel szerint önmagukban is számot tarthatnak a közérdeklődésre, s ráadásul a feladatokat környező könnyfolyamok és hisztihegyek sokat tesznek azért, hogy megismerjük – és szenvedésre (vagy ritkább esetben győzelemre) érdemeseknek ítéljük – még a „nevesincs” résztvevőket is.

Merthogy a műsoridő tékozlóan elpazarolt másik felét a szűnni nem akaró csoportnyűglődés teszi ki. Vigyázzatok, emberek, ott van egy komplett tévéstáb a szobátokban! – a néző legszívesebben így figyelmeztetné a vetélkedő párokat, akik az adásokat indító első öt-tíz percben rendszerint a hálószobájukban sutyorognak egymással a követendő taktikáról meg persze a többi párról. S aztán ugyanez megy tovább napra nap, csak immár nagycsoportos foglalkozásban. A „miért nem szerettek minket, amikor mi sem szeretünk titeket” jellegű szemrehányások meg a nyelvújító érdemű beolvasások („napraforgó emberek”) végeredményben alighanem komolyabb megterhelést és nagyobb megaláztatást jelenthetnek az értelmesebb és szimpatikusabb játékospárok számára, mint rágcsálókkal összezárva lenni egy dobozban.

A nyitottságából ezúttal valósággal sportot űző Veiszer Alinda (és férje, László Pál) például egyenesen a nagybani önleértékelés számottevő kockázatát vállalja szereplésével. „Szerintem ennél nagyobb butaságot még életemben nem hallottam” – szakadt ki Veiszerből a nyilvánvalóan túlzó, de mégis indokolt megállapítás tévés kollégája, az ismeretlenségből épp most kiemelkedő Tokár Tomi kibogozhatatlan logikájú monológját hallgatva. Csakhogy itt rövid úton épp az észszerűség válik komikussá, elvégre nem sok szerepe lehet ott a józan észnek, ahol egy alkalmi szobacsere, s egyáltalán egy tévés vetélkedő kapcsán elhangozhat a könnyes panasz: „Nagyon nehéz így élni.” Vagy ahol a bennmaradásért korteskedő egyik pár férfi tagja azzal a sunyi érvvel kéri egyenként a többiek szavazatát, hogy ő és kedvese gyengébb ellenfelek lennének a jövőben. Ez így tiszta: „Ha játszunk, akkor játszunk!” Ezek után nem csoda, hogy Veiszer is be-beszáll a körkörös káderezésbe, és feltoluló igazságérzetének paródiáját felvillantva így kommentálja két, egymással évtizedes barátságban álló pár összetartását: „Ez egy klasszikus kirekesztés.”

Mi tagadás, ilyen helyzetekben Gáspár Laci földközelibb észjárása és embersége határozottan jobban teljesít. Neki nem esik nehezére önazonosnak tűnni, s ezért aztán nem is éri el őt a Nyerő páros belvilágának legsúlyosabb vádja, az „őszintétlenség”. Mert bizony, a műsorban, amit végigkísér Sebestyén Balázs műsorvezetői kacaja, s ahol Kefir „élete legnehezebb napjának” nevezheti a kiesését, nincs is nagyobb fétis az őszinteségnél.

RTL Klub, szeptember 5., 6. és 7.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.