Tévé

Napraforgó emberek

Nyerő páros

Interaktív

Az RTL Klub által két év után újra elővett Nyerő páros az álrealitybe ojtott és érzelgős taktikázással elegyített celebszívató műsorok mérhetetlenül rokonszenves famíliájába tartozik.

Méghozzá azzal a megengedő kiegészítéssel, hogy a közreműködőknek voltaképpen nem is föltétlenül kell celebeknek lenniük. Mert ha most a második évad beharangozói kilenc sztárpárt ígértek is, annyira azért mégsem tágíthatjuk ki akár a sztár, akár a celeb szó jelentéskörét, hogy azt az Operettszínház hasznos művészére, Sánta Lászlóra vagy épp Szegedi Ferenc „Fecsó” építészmérnökre kiterjeszthessük.

S ezzel nincs is semmi baj, hiszen a lényeg úgyis a párokat próbára tévő, továbbá megosztó és gyakran még meg is alázó feladatok sora. Igaz, a néző öröme kétségkívül kajánabb, amennyiben egy valóban jól ismert közéleti alakot pofoznak fel, öntenek le trutyival vagy hajtanak fel a magasba, egy roppant ingatag lengőhídra. De azért az ilyen megpróbáltatások minden jel szerint önmagukban is számot tarthatnak a közérdeklődésre, s ráadásul a feladatokat környező könnyfolyamok és hisztihegyek sokat tesznek azért, hogy megismerjük – és szenvedésre (vagy ritkább esetben győzelemre) érdemeseknek ítéljük – még a „nevesincs” résztvevőket is.

Merthogy a műsoridő tékozlóan elpazarolt másik felét a szűnni nem akaró csoportnyűglődés teszi ki. Vigyázzatok, emberek, ott van egy komplett tévéstáb a szobátokban! – a néző legszívesebben így figyelmeztetné a vetélkedő párokat, akik az adásokat indító első öt-tíz percben rendszerint a hálószobájukban sutyorognak egymással a követendő taktikáról meg persze a többi párról. S aztán ugyanez megy tovább napra nap, csak immár nagycsoportos foglalkozásban. A „miért nem szerettek minket, amikor mi sem szeretünk titeket” jellegű szemrehányások meg a nyelvújító érdemű beolvasások („napraforgó emberek”) végeredményben alighanem komolyabb megterhelést és nagyobb megaláztatást jelenthetnek az értelmesebb és szimpatikusabb játékospárok számára, mint rágcsálókkal összezárva lenni egy dobozban.

A nyitottságából ezúttal valósággal sportot űző Veiszer Alinda (és férje, László Pál) például egyenesen a nagybani önleértékelés számottevő kockázatát vállalja szereplésével. „Szerintem ennél nagyobb butaságot még életemben nem hallottam” – szakadt ki Veiszerből a nyilvánvalóan túlzó, de mégis indokolt megállapítás tévés kollégája, az ismeretlenségből épp most kiemelkedő Tokár Tomi kibogozhatatlan logikájú monológját hallgatva. Csakhogy itt rövid úton épp az észszerűség válik komikussá, elvégre nem sok szerepe lehet ott a józan észnek, ahol egy alkalmi szobacsere, s egyáltalán egy tévés vetélkedő kapcsán elhangozhat a könnyes panasz: „Nagyon nehéz így élni.” Vagy ahol a bennmaradásért korteskedő egyik pár férfi tagja azzal a sunyi érvvel kéri egyenként a többiek szavazatát, hogy ő és kedvese gyengébb ellenfelek lennének a jövőben. Ez így tiszta: „Ha játszunk, akkor játszunk!” Ezek után nem csoda, hogy Veiszer is be-beszáll a körkörös káderezésbe, és feltoluló igazságérzetének paródiáját felvillantva így kommentálja két, egymással évtizedes barátságban álló pár összetartását: „Ez egy klasszikus kirekesztés.”

Mi tagadás, ilyen helyzetekben Gáspár Laci földközelibb észjárása és embersége határozottan jobban teljesít. Neki nem esik nehezére önazonosnak tűnni, s ezért aztán nem is éri el őt a Nyerő páros belvilágának legsúlyosabb vádja, az „őszintétlenség”. Mert bizony, a műsorban, amit végigkísér Sebestyén Balázs műsorvezetői kacaja, s ahol Kefir „élete legnehezebb napjának” nevezheti a kiesését, nincs is nagyobb fétis az őszinteségnél.

RTL Klub, szeptember 5., 6. és 7.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.