Tévé

Nincs miről tárgyalni

NEM gyenge

Interaktív

Ha öt férfi ül egy tévéstúdióban, az sajtóklubtól a heti NB I.-es összefoglalóig szinte bármi lehet, ám ha ugyanott öt nő foglal helyet, akkor bizony csakis úgynevezett „női műsorral” találkozhat a néző.

Kötelezően rózsaszínben meg ciklámenben úszó főcímmel, repkedő rúzsokkal, no és persze következetesen a sminkszobából induló adásokkal, ahogyan azt a Hír Tv balkezes címválasztású új műsorában, a NEM gyengében is láthatjuk. Ahol ráadásul még a szereplői bemutatások is vicceskedő szösszenetek, alkalmasint a Krizshow legmeddőbb ötletének továbbgondolása és a slam poetry teljes félreértése nyomán. (A stílusérzék rímes-rémes megereszkedését idézze csak egyetlen tünet: a fizimiska szó használata Karafiáth Orsolya megjelenésének leírására.)

A „Keményen, őszintén, nőiesen!” szlogent tehát rögtön az adás elején felülüti a „harsányan és csajosan!” gyakorlata, melyben szinte magától értetődően nem a műsorvezető, az enyhén, de kitartóan szerepidegen Teszári Nóra, hanem az állandó résztvevőnek tetsző Papp Réka Kinga viszi a prímet. Papp teli szájas felszabadultsága imponáló, bejáratott fordulatai majd’ mindig olajozottan siklanak, azonban önfelmutató buzgalmát könnyen túl soknak, őt magát pedig egy-egy futó pillanatra szinte már egyfajta női Puzsérnak vélheti a néző. Ám PRK legalább valamilyen: sarkos állításokat és jobb-rosszabb poénszerűségeket ereszt meg, s így okvetlenül megjegyezhetővé válik, ellentétben a hitelesen matt Szalai Krisztával, vagy éppen – a két adás után ugyancsak állandó csapattagnak tekinthető – Lampé Ágnessel. A jeles újságírónő ugyanis ilyesforma megállapításokat kockáztat meg, jelen esetben épp arról, hogy a miniszterelnök megállapodást kötne a magyar nőkkel: „Ha őszinte akarok lenni, nem tudom komolyan venni ezt a felhívását Orbán Viktornak… valahogyan nem igazán hiteles számomra.” Csak keményen!

A közéleti témák megtárgyalása, két héttel a választások után, itt is – Karafiáth találó megállapítása szerint – a gyászmunka első fázisának hangulatában zajlik. Ennek bizonyságaképp még mindig az informatikai csalás, sőt a kormányfői óvodai videó pertraktálása kerül elő, megállapítják, hogy ha az 1300 milliárdos történet után Kósa Lajos győzhetett egyéniben, akkor „onnantól kezdve nincs miről tárgyalnunk”. No, és természetesen az is elhangzik, hogy „ugye, az ellenzéki pártoknak nem volt igazán ellenszere a sorosozásra”.

Mint az már a fentiekből sejthető, nagyjából az adásidő felénél, függetlenül a műsor ivari karakterétől, a NEM gyenge sajnos menetrend szerint belefullad a terméketlenségbe. A hazai közéleti beszélgetős műsorok krónikus betegsége ugyanis hamar kiütközik itt is. Merthogy gondolatok, ha úgy tetszik, eszmék helyett az úgynevezett értelmiségiek rendre politikai taktikákat próbálnak rögtönözni a kamerák előtt, egymás mellett következetesen elbeszélve. Valaki bojkottot, sztrájkot és a szakszervezetek (?) mozgósítását javasolja, más viszont a folytatólagos tüntetések mellett érvel: itt is, ott is végeredményben mindössze a saját megszólalásainak számát gyarapítva. És persze kizárólag ennyi történik akkor is, amikor az „értelmiségi jófejkedés” ellen kelnek ki magukból egy életre-halálra jófejkedő műsorban, ahol még az inzerten is ilyen falrengető bölcsességek jelennek meg: „pár beszéd helyett párbeszéd”.

Hír Tv, április 22.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.