Tévé

Nincs miről tárgyalni

NEM gyenge

Interaktív

Ha öt férfi ül egy tévéstúdióban, az sajtóklubtól a heti NB I.-es összefoglalóig szinte bármi lehet, ám ha ugyanott öt nő foglal helyet, akkor bizony csakis úgynevezett „női műsorral” találkozhat a néző.

Kötelezően rózsaszínben meg ciklámenben úszó főcímmel, repkedő rúzsokkal, no és persze következetesen a sminkszobából induló adásokkal, ahogyan azt a Hír Tv balkezes címválasztású új műsorában, a NEM gyengében is láthatjuk. Ahol ráadásul még a szereplői bemutatások is vicceskedő szösszenetek, alkalmasint a Krizshow legmeddőbb ötletének továbbgondolása és a slam poetry teljes félreértése nyomán. (A stílusérzék rímes-rémes megereszkedését idézze csak egyetlen tünet: a fizimiska szó használata Karafiáth Orsolya megjelenésének leírására.)

A „Keményen, őszintén, nőiesen!” szlogent tehát rögtön az adás elején felülüti a „harsányan és csajosan!” gyakorlata, melyben szinte magától értetődően nem a műsorvezető, az enyhén, de kitartóan szerepidegen Teszári Nóra, hanem az állandó résztvevőnek tetsző Papp Réka Kinga viszi a prímet. Papp teli szájas felszabadultsága imponáló, bejáratott fordulatai majd’ mindig olajozottan siklanak, azonban önfelmutató buzgalmát könnyen túl soknak, őt magát pedig egy-egy futó pillanatra szinte már egyfajta női Puzsérnak vélheti a néző. Ám PRK legalább valamilyen: sarkos állításokat és jobb-rosszabb poénszerűségeket ereszt meg, s így okvetlenül megjegyezhetővé válik, ellentétben a hitelesen matt Szalai Krisztával, vagy éppen – a két adás után ugyancsak állandó csapattagnak tekinthető – Lampé Ágnessel. A jeles újságírónő ugyanis ilyesforma megállapításokat kockáztat meg, jelen esetben épp arról, hogy a miniszterelnök megállapodást kötne a magyar nőkkel: „Ha őszinte akarok lenni, nem tudom komolyan venni ezt a felhívását Orbán Viktornak… valahogyan nem igazán hiteles számomra.” Csak keményen!

A közéleti témák megtárgyalása, két héttel a választások után, itt is – Karafiáth találó megállapítása szerint – a gyászmunka első fázisának hangulatában zajlik. Ennek bizonyságaképp még mindig az informatikai csalás, sőt a kormányfői óvodai videó pertraktálása kerül elő, megállapítják, hogy ha az 1300 milliárdos történet után Kósa Lajos győzhetett egyéniben, akkor „onnantól kezdve nincs miről tárgyalnunk”. No, és természetesen az is elhangzik, hogy „ugye, az ellenzéki pártoknak nem volt igazán ellenszere a sorosozásra”.

Mint az már a fentiekből sejthető, nagyjából az adásidő felénél, függetlenül a műsor ivari karakterétől, a NEM gyenge sajnos menetrend szerint belefullad a terméketlenségbe. A hazai közéleti beszélgetős műsorok krónikus betegsége ugyanis hamar kiütközik itt is. Merthogy gondolatok, ha úgy tetszik, eszmék helyett az úgynevezett értelmiségiek rendre politikai taktikákat próbálnak rögtönözni a kamerák előtt, egymás mellett következetesen elbeszélve. Valaki bojkottot, sztrájkot és a szakszervezetek (?) mozgósítását javasolja, más viszont a folytatólagos tüntetések mellett érvel: itt is, ott is végeredményben mindössze a saját megszólalásainak számát gyarapítva. És persze kizárólag ennyi történik akkor is, amikor az „értelmiségi jófejkedés” ellen kelnek ki magukból egy életre-halálra jófejkedő műsorban, ahol még az inzerten is ilyen falrengető bölcsességek jelennek meg: „pár beszéd helyett párbeszéd”.

Hír Tv, április 22.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."