tévéSmaci

Nyúlegér

  • tévésmaci
  • 2018. április 29.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché rohantak, kívülről akár menekülésnek vagy épp ellenkezőleg, üldözésnek is látszhatott a vágta, épp az inaszakadt volta miatt. Kit kergetnek ezek? Ki űzi, hajtja ezeket? Mi végre ez a rohanás? S tényleg, felrobbant körülöttük a levegő, szó szerint állva maradtak a fák, eszükbe sem jutott visszafelé szaladni, ahogy a tempósan haladó vonat ablakából érzékeli a gyerekszem, dehogy. Földbe gyökerezett a gyökérzetük, az emberek, egy piactér tömege, egy utca bámészkodói, a gyárkapun kiözönlő tömegek fájront idején, mind megálltak, megmerevedtek egy nagyon hosszú, közel végtelen pillanatra, s csak aztán mozdultak újra, jobbára tekergették a nyakukat a kozmikus erejű robbanás vélelmezett irányába. Erre futottak, arra szaladtak, ki kergeti őket, kit kergetnek? De azt senki nem mondta, hogy hová ez a rohanás. Egyből levette mindenki, hogy itt futni kell, rohanni, úgy, ahogy egy rendes ember nem is tudna, én magam bizonyosan nem, csak a rendetlenek, akiknek most ezt el kell intézniük, meg kell oldaniuk, tető alá kell hozniuk valamit. S ilyenkor okkal maradnak el a fák, okkal áll meg az idő, s hajtja a rohanás igájába a fejét, kivárva, míg elhal a robbanás zaja, eloszlik a kondenzcsík, amit hagytak maguk után. Ha hagytak egyáltalán, lehet, hogy eloszlott, lehet, hogy olyan gyorsak voltak, hogy csak holnap ér ide – mármint a kondenzcsík. És akkor Sztupa és Troché még nem voltak sehol, csak épp túl árkon-bokron, hol volt még a cél, hisz a rohanás célja nem a láb kifáradása, nem az izzadás, nem a tüdő szétrepedése, hanem a rohanás maga, a megfeszített állapot. Az ernyedetlenség. Sztupa és Troché már közel jártak hozzá, már majdnem megérintették, jól hátba vágom, megvagy, bazmeg, és megállok, kezem a térdemre támasztom és lihegek, s amint levegőhöz jutok, még jól ki is röhöglek. De a rohanás bemenekült egy házba, pontosabban a házba. S onnan kiabált tele pofával kifelé: Ház! Ház!

Pénteken (30-án) jön a kurva nagy szél, s felkap, mint egy pihét, konkrétan elröpül melletted (bőgve!) egy tehén: ez a Twister délután fél négy előtt a ViaSat3-on. Az pedig, hogy nagypéntek van, abból is tisztán látszik, hogy a Cool este háromnegyed kilenckor belefog a Micsoda nő! című feledhetetlen műalkotásba. De a nap mutatványa kétségkívül az HBO-nak jut, este kilenckor belecsapnak vadiúj, Bizalom címet viselő sorozatukba! A Bizalom arról szól, hogy Andorai Péter kemény ember, s nehezen oldódik fel, vagy valami ilyesmi. Szerencsére azonban a Bizalom című amerikai széria John Paul Getty 1973-ban megesett római elrablását tárgyalja, ami jóval ígéretesebb dolog, pláne, ha tekintetbe vesszük a szereposztást is.

Szombaton a kilencvenes évek lőorgiázásának emlékműve, a Desperado valamikor fél kettő tájt éjjel megy majd az AMC-n, de a magyarok már fél tizenkettő óta Kill Billt néznek a Paramount Channelen, leadják az egészet, tehát érdemes hajnalig rostokolni, hátha a végére jobb lesz.

Vasárnap az AMC is beszáll a magyar választási kampányba, s matinéra leadja a Boratot – feltesszük, élőben a felcsúti oroszlánbarlangból. Este tízkor a Cinemaxon Ernelláék Farkaséknál. A hét dobása viszont kétségtelenül a Film+-é: éjjel 3.10-kor adják a Stuart Little kisegér 2-t. Anyám, az egér tojja a húsvéti tojást, a gyerek meg silbakol hozzá! A tévénél nincs nagyobb hülyeség!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?