tévéSmaci

Nyúlegér

  • tévésmaci
  • 2018. április 29.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché rohantak, kívülről akár menekülésnek vagy épp ellenkezőleg, üldözésnek is látszhatott a vágta, épp az inaszakadt volta miatt. Kit kergetnek ezek? Ki űzi, hajtja ezeket? Mi végre ez a rohanás? S tényleg, felrobbant körülöttük a levegő, szó szerint állva maradtak a fák, eszükbe sem jutott visszafelé szaladni, ahogy a tempósan haladó vonat ablakából érzékeli a gyerekszem, dehogy. Földbe gyökerezett a gyökérzetük, az emberek, egy piactér tömege, egy utca bámészkodói, a gyárkapun kiözönlő tömegek fájront idején, mind megálltak, megmerevedtek egy nagyon hosszú, közel végtelen pillanatra, s csak aztán mozdultak újra, jobbára tekergették a nyakukat a kozmikus erejű robbanás vélelmezett irányába. Erre futottak, arra szaladtak, ki kergeti őket, kit kergetnek? De azt senki nem mondta, hogy hová ez a rohanás. Egyből levette mindenki, hogy itt futni kell, rohanni, úgy, ahogy egy rendes ember nem is tudna, én magam bizonyosan nem, csak a rendetlenek, akiknek most ezt el kell intézniük, meg kell oldaniuk, tető alá kell hozniuk valamit. S ilyenkor okkal maradnak el a fák, okkal áll meg az idő, s hajtja a rohanás igájába a fejét, kivárva, míg elhal a robbanás zaja, eloszlik a kondenzcsík, amit hagytak maguk után. Ha hagytak egyáltalán, lehet, hogy eloszlott, lehet, hogy olyan gyorsak voltak, hogy csak holnap ér ide – mármint a kondenzcsík. És akkor Sztupa és Troché még nem voltak sehol, csak épp túl árkon-bokron, hol volt még a cél, hisz a rohanás célja nem a láb kifáradása, nem az izzadás, nem a tüdő szétrepedése, hanem a rohanás maga, a megfeszített állapot. Az ernyedetlenség. Sztupa és Troché már közel jártak hozzá, már majdnem megérintették, jól hátba vágom, megvagy, bazmeg, és megállok, kezem a térdemre támasztom és lihegek, s amint levegőhöz jutok, még jól ki is röhöglek. De a rohanás bemenekült egy házba, pontosabban a házba. S onnan kiabált tele pofával kifelé: Ház! Ház!

Pénteken (30-án) jön a kurva nagy szél, s felkap, mint egy pihét, konkrétan elröpül melletted (bőgve!) egy tehén: ez a Twister délután fél négy előtt a ViaSat3-on. Az pedig, hogy nagypéntek van, abból is tisztán látszik, hogy a Cool este háromnegyed kilenckor belefog a Micsoda nő! című feledhetetlen műalkotásba. De a nap mutatványa kétségkívül az HBO-nak jut, este kilenckor belecsapnak vadiúj, Bizalom címet viselő sorozatukba! A Bizalom arról szól, hogy Andorai Péter kemény ember, s nehezen oldódik fel, vagy valami ilyesmi. Szerencsére azonban a Bizalom című amerikai széria John Paul Getty 1973-ban megesett római elrablását tárgyalja, ami jóval ígéretesebb dolog, pláne, ha tekintetbe vesszük a szereposztást is.

Szombaton a kilencvenes évek lőorgiázásának emlékműve, a Desperado valamikor fél kettő tájt éjjel megy majd az AMC-n, de a magyarok már fél tizenkettő óta Kill Billt néznek a Paramount Channelen, leadják az egészet, tehát érdemes hajnalig rostokolni, hátha a végére jobb lesz.

Vasárnap az AMC is beszáll a magyar választási kampányba, s matinéra leadja a Boratot – feltesszük, élőben a felcsúti oroszlánbarlangból. Este tízkor a Cinemaxon Ernelláék Farkaséknál. A hét dobása viszont kétségtelenül a Film+-é: éjjel 3.10-kor adják a Stuart Little kisegér 2-t. Anyám, az egér tojja a húsvéti tojást, a gyerek meg silbakol hozzá! A tévénél nincs nagyobb hülyeség!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.