Tévé

Maksa Zoltán köpönyege

AradiVarga Show

Interaktív

A pesti humor olyan, akár a turáni átok vagy a magyar sportnagyhatalom: olyan régóta emlegetjük az üres szófordulatot, hogy jó ideje már hiszünk is az általa leírt jelenség létezésében.

Egyszerűen megszoktuk, hogy valamiféle sajátosan fejlett humorú közegnek tekintsük boldogtalan fővárosunkat, dacolva a helyi mindennapok folytatólagos tapasztalatával. Mely tapasztalatok megszerzéséhez természetesen ki sem kell tenni a lábunkat az utcára, hanem elég, mondjuk, péntek esti főműsoridőben az ATV-re kapcsolni. Ott ugyanis legújabban a pesti kabaré (ismét egy kipusztíthatatlan fantazmagória!) hagyományát Sas József védőszárnyai alatt elsajátító két középkorú fiatalember, Aradi Tibor és Varga Ferenc József közös műsora a mintaszerű természettudományos levezetések kételyt nem hagyó bizonyosságával igazolja a fentebb emlegetett állandósult szókapcsolat megalapozatlanságát.

Persze hacsak nem azt a bizarr zárványt nevezzük a pesti humor igazi terrénumának, ahol az „Alstom – alszom” félrehallás, ez a hacseki emlékeket ébresztő izzadmány vélelmezett poén gyanánt juthat a közönség elé. Vagy ahol a „– Milyen a tanyád? – Tarlós” párbeszédrészlet a merészen kikacsintó politikai humor jelenlétét hivatott érzékeltetni a tévénézőkkel. No és persze az a nagy, bár dicstelen múltra visszatekintő helyi sajátosság is okvetlenül felemlítendő, amelynek szellemében mulatságosnak szokás tekinteni, ha egy burjánzó arcszőrzettel megáldott férfiú hosszú női parókát tesz a fejére és selypegve kezd beszélni.

Az utóbbi példa egyértelműen az Irigy Hónaljmirigy ihlető hatását illusztrálja, Sas József nevét az imént említettük már, a szándékoltan kínos szóvicceket pedig egyenesen Galla Miklós hangján tódítja Varga Ferenc József – szóval a páros igazán sokfelől merít serény működése során. Ám a legfontosabb tanítómester és példakép minden jel szerint mégiscsak Maksa Zoltán lehet Aradiék számára, hiszen a nyögvenyelősen poéntalan áltévéhíradó műfaja itthon éppúgy az ő nevéhez kötődik, akárcsak a nem létező tájszólásoknak az a szertelen parádéja, amellyel minden jel szerint hosszú évtizedeket lehet kihúzni a hazai pódiumokon. A múlt pénteki adásban a néhány suta történetkét és két verset is előadó, még itt is szerethető Csuja Imre mellett a másik vendég éppenséggel maga Maksa volt, akinek terjengős monológjával még a hosszan tűrő stúdióközönséget is sikerült elcsigáznia. „Életem legnagyobb története” – ezzel a sokat ígérő kijelentéssel indult útjára a sztori, s habár így Maksának sikerült a kelleténél feljebb srófolnia az elvárásokat, azért az egyszeri falusi bácsi öngyilkossági kísérletének taglalása alighanem a felvezető túllicitálás nélkül is éppily kiábrándító lett volna. (A slusszpoén: az öngyilkosjelölt nem a vonat elé, hanem a vonat mögé ugrott…)

Befejezésül aztán Aradi és Varga dalra fakadt, s ezzel a páros még egy izmos kabarétradíció előtt hódolt, felidézve Ayala és Brindisi, a Defekt- meg a Voga–Turnovszky-duó hajdani verítékszagú erőfeszítéseit. „Neked van nunid, igen, / ne mutasd meg, elhiszem” – legutoljára ez a sorpár csapott az arcunkba a Bad Boys Blue popslágerének (You’re a Woman) vicceskedő magyarításából. Jeléül annak, hogy elég lett volna az utolsó percre odakapcsolni az AradiVarga Show-ra, az is csakúgy reprezentatív és teljes képet kínált volna, akár a műsor egésze.

ATV, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.