Tévé

Maksa Zoltán köpönyege

AradiVarga Show

Interaktív

A pesti humor olyan, akár a turáni átok vagy a magyar sportnagyhatalom: olyan régóta emlegetjük az üres szófordulatot, hogy jó ideje már hiszünk is az általa leírt jelenség létezésében.

Egyszerűen megszoktuk, hogy valamiféle sajátosan fejlett humorú közegnek tekintsük boldogtalan fővárosunkat, dacolva a helyi mindennapok folytatólagos tapasztalatával. Mely tapasztalatok megszerzéséhez természetesen ki sem kell tenni a lábunkat az utcára, hanem elég, mondjuk, péntek esti főműsoridőben az ATV-re kapcsolni. Ott ugyanis legújabban a pesti kabaré (ismét egy kipusztíthatatlan fantazmagória!) hagyományát Sas József védőszárnyai alatt elsajátító két középkorú fiatalember, Aradi Tibor és Varga Ferenc József közös műsora a mintaszerű természettudományos levezetések kételyt nem hagyó bizonyosságával igazolja a fentebb emlegetett állandósult szókapcsolat megalapozatlanságát.

Persze hacsak nem azt a bizarr zárványt nevezzük a pesti humor igazi terrénumának, ahol az „Alstom – alszom” félrehallás, ez a hacseki emlékeket ébresztő izzadmány vélelmezett poén gyanánt juthat a közönség elé. Vagy ahol a „– Milyen a tanyád? – Tarlós” párbeszédrészlet a merészen kikacsintó politikai humor jelenlétét hivatott érzékeltetni a tévénézőkkel. No és persze az a nagy, bár dicstelen múltra visszatekintő helyi sajátosság is okvetlenül felemlítendő, amelynek szellemében mulatságosnak szokás tekinteni, ha egy burjánzó arcszőrzettel megáldott férfiú hosszú női parókát tesz a fejére és selypegve kezd beszélni.

Az utóbbi példa egyértelműen az Irigy Hónaljmirigy ihlető hatását illusztrálja, Sas József nevét az imént említettük már, a szándékoltan kínos szóvicceket pedig egyenesen Galla Miklós hangján tódítja Varga Ferenc József – szóval a páros igazán sokfelől merít serény működése során. Ám a legfontosabb tanítómester és példakép minden jel szerint mégiscsak Maksa Zoltán lehet Aradiék számára, hiszen a nyögvenyelősen poéntalan áltévéhíradó műfaja itthon éppúgy az ő nevéhez kötődik, akárcsak a nem létező tájszólásoknak az a szertelen parádéja, amellyel minden jel szerint hosszú évtizedeket lehet kihúzni a hazai pódiumokon. A múlt pénteki adásban a néhány suta történetkét és két verset is előadó, még itt is szerethető Csuja Imre mellett a másik vendég éppenséggel maga Maksa volt, akinek terjengős monológjával még a hosszan tűrő stúdióközönséget is sikerült elcsigáznia. „Életem legnagyobb története” – ezzel a sokat ígérő kijelentéssel indult útjára a sztori, s habár így Maksának sikerült a kelleténél feljebb srófolnia az elvárásokat, azért az egyszeri falusi bácsi öngyilkossági kísérletének taglalása alighanem a felvezető túllicitálás nélkül is éppily kiábrándító lett volna. (A slusszpoén: az öngyilkosjelölt nem a vonat elé, hanem a vonat mögé ugrott…)

Befejezésül aztán Aradi és Varga dalra fakadt, s ezzel a páros még egy izmos kabarétradíció előtt hódolt, felidézve Ayala és Brindisi, a Defekt- meg a Voga–Turnovszky-duó hajdani verítékszagú erőfeszítéseit. „Neked van nunid, igen, / ne mutasd meg, elhiszem” – legutoljára ez a sorpár csapott az arcunkba a Bad Boys Blue popslágerének (You’re a Woman) vicceskedő magyarításából. Jeléül annak, hogy elég lett volna az utolsó percre odakapcsolni az AradiVarga Show-ra, az is csakúgy reprezentatív és teljes képet kínált volna, akár a műsor egésze.

ATV, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.