tévéSmaci

Oh, az a rémes hódkirály!

  • tévésmaci
  • 2018. március 15.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a varázslással bíbelődtek, nagy volt a munkamegosztás – kezdetben. Troché nézte a tájat, Sztupa pedig átalakította – szeme egy villanásával, nyilván – a környezetet: a csukott ablak valahogy kinyílott, a könyvek helyet cseréltek a polcon, a biztonsági öv kinyílott vagy éppenséggel bekapcsolódott, a csoki megevődött, vagy csak köddé vált hirtelen. Aztán fordítva. Troché megcsinálta ugyanezeket a mutatványokat, csak visszafelé, míg Sztupa nézte a tájat, vagy befogta a szemét. Kinyílott, ami becsukódott, bekapcsolódott, ablakok, könyvek, biztonsági és kockázati övek, csak valahogy a megevődött csokoládé nem evődött vissza, de amikor már mélyebben jártak benne a varázslásban, ez is megoldódott. Csak úgy nőtt ki a földből a sok csoki, mint a pelyva vagy a dudva. Egy kis tábla csoki itt (mondjuk, a polcon, az asztalon vagy sunyin meglapulva a szekreter tetején), egy nagy tábla meg amott (máshol). Egészen addig, míg a varázslások e végtelen sorát megszakította egy egészséges tüsszentés (az elefántok is a szívükhöz kaptak hallatán a manézsban, pedig játszott a zenekar is, pontosabban a dob pergett olyan cirkuszosan). Gyorsan keríteni kellett egy zsebkendőt, épp Troché varázsolt, de ő még egy nyomorult pézsét sem tudott könnyen elővarázsolni, nemhogy valami finomabb holmit. Ha pedig nem megy varázslással, jöjjenek a hagyományos módszerek, azok közül is elsőül a keresgélés. Mely keresgélés során rögtön ráakadtak Troché titkos csokoládéraktárára. Kis szekrényke volt, billenő ajtóval, alig fért el benne az a 4-5 szelet csoki, amelyek történetesen pont olyanok voltak, amilyeneket az utóbbi időben Troché elővarázsolt. Sztupa könyörtelenül, hidegvérrel csapta le a lebukást.

Pénteken (16-án) délután, háromnegyed hat körül a Szép remények 1998-as, erősen modernizált, mégis tök hagyományos kiszerelésével támad az HBO. S hát olyan ez, mint a Nagy Levin nevű ponyvafigura esete a halételekkel, minden jöhet, a rossz is mennyei belőle. Ez pedig nem is rossz, a Magwich (itt a modernizáció jegyében Lustig) szerepét gyakorlatilag széttrollkodó Robert de Nirót leszámítva még a sztárok is hozzák a jobbik pofájukat, s Kim Dickens fellép egy kisebb szerepben (majd pont őt lehetett volna kihagyni). Hasznos lehet maradni eztán is a csatornán, lévén kilenckor belefognak a Rellikbe, aminek a címét nem kell lefordítanom, csak vissza: Killer ugyebár. S ez lesz a veszte is, mindannyiunk veszte, a brit sorozat ugyanis egy rendes díszíájos krimi lenne, csak visszafelé elregélve. Úgy meg hiába is van benne Ray Stevenson vagy a szépséges Jodi Balfour, megette a fene az egészet. Este tíz után a Dunán az utolsó nagy filmrendezők egyikének elég új, 2016-os munkája kerül a közönség elé: nyilván ez a hét fő látnivalója. Az Én, Daniel Blake Ken Loach-tól.

Szombaton lesz azért még egy Hair a Film Mánián, s ha valaki nagyon belepistulna tőle Milos Formanbe, vasárnap megnézheti a Cinemaxon a Larry Flynt, a provokátort is. Ha ettől meg a csehekre kapna rá, szerdán lesz a Dunán Szigorúan ellenőrzött vonatok. Ha attól meg a filmművészetre, akkor egyfelől téved, másfelől lesz neki Az édes élet a Cinemax 2-n. Csak semmi tévé, mondta a híres Churchi.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?