Tévé

Ölre mennek - Ádám keresi Évát

Interaktív

Ez legfeljebb a KDNP-szavazóknak felháborító. Ők pedig nincsenek sokan.

Sallangok nélküli, tehát a túlzó cifraságokat (meg persze a népi bőrdíszművesmunkákat) mellőző, tabumentes és merész társkereső show-t ígér nézőinek a másodvonal legambiciózusabb kereskedelmi csatornája, a Viasat 3 – alighanem némiképp túlértékelve a tévés ruhátlanság felforgató és vonzerejét. Merthogy, ugye, ez lenne az Ádám keresi Évát plakátra kívánkozó újdonsága: mindkét nembeli genitáliák bemutatása szekond és premier plánban, kitakarás nélkül. Csak hát hétévadnyi Való Világ, kétévadnyi Éden Hotel és Big Brother, egysorozatnyi Összeesküvők, no meg a Trónok harca, a Tudorok és a Borgiák szériái, valamint pár Jancsó Miklós-klasszikus után néhány kendőzetlen ágyéktáj látványától nem szabad túl sokat remélnünk. Még csak zajos felháborodást sem igen válthat ki már az ilyesmi, legfeljebb talán a kereszténydemokrata törzsszavazók körében, ámde ilyenek köztudomás szerint nem fellelhetők hazánkban.

false

 

Fotó: Viasat3

Egy-két oldalpillantást azért persze így is kiérdemelhet tőlünk az új műsor, ha másért nem, hát legalább a déltengeri sziget – képeslapokat megszégyenítő – hibátlan szépségéért. Ezek a tájak azután a Hujber Ferenc által elcsemcsegett narrátori szövegben rendszerint „a szerelem szigete” és „a csábítás partja” nevezet alatt kerülnek megemlítésre. Panaszra nem lehet okunk, a panoráma igazán szépen van fotografálva, jeléül annak, hogy az operatőri munka nem éri be a derékmagasságban végzett pásztázás kihívásával. Akárhogy is, ide jó lenne elutazni egyszer, személyesen is fölkeresni „a sötétség zátonyát”.

Mert a műsor magától értetődő módon olyan gusztusos emberpéldányokat vonultat fel, akik aztán egymást teljes joggal nevezhetik „egyszerűnek”. A bemutatkozó kismonológok a „majd a sors eldönti” meg a „tökéletesek a cickóim” csúcs- és mélypontjai között oszcillálnak, legalábbis a reprezentatív mintát kínáló legelső adás tanúsága szerint. Mely első adásban az önmagának név gyanánt a Josephine becézett formáját (Josie, ejtsd: „dzsozi”) kiválasztó fiatalember mindjárt három hölggyel találkozott az édenkertben: egy római illetőségű, anyáskodó DJ-vel, egy szemérmesen visszahúzódó (habár azért váltig mezítelen) ügyintézővel és egy szoláriumi recepcióssal, aki különös büszkeséggel méltatta a fentebb már emlegetett, magas százalékban szilikont tartalmazó cickóit. Csoda-e hát, hogy Josie hármuk közül végül a „pozitív csalódást jelentő” recepcióslányt, Petrát vitte magával a szerelem szigetére? Bizony hogy kisebbfajta csoda, elvégre a kidolgozott izomzatú József első pillantásra még sorsszerűnek találta, hogy a szemérmetes Anett bőrén éppúgy olvasható egy névtetoválás, akárcsak a saját testén.

false

 

Fotó: Viasat3

A műsor persze még számtalan fordulatot hozhat, hiszen az elkövetkező adásokban újra előkerülhet „a szerelem szigetének nagy könyve” (további olvasnivaló!), szerencsésen partra sodródhatnak újabb üzeneteket rejtő palackok, továbbá ígérkezik még egy olyan „pasi” is a szigetre, akinek bevallottan „oltogatós” a stílusa! Hogy itt mi lesz még?!

Viasat 3, április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.