tévéSmaci

Oroszlánszilva

  • tévésmaci
  • 2017. június 4.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megtanultak végre rendesen röpülni, nem volt felhőtlen az örömük. Sztupa ugyanis jól repült, Troché inkább rosszul, bár a fene tudja, lehet, hogy csak az látszott rajta, hogy nagyon nem szenvedheti a dolgot. Ahhoz, hogy megértsük, miért vált ez problematikussá közöttük, először is azt kell vizsgálni, hogy hogyan is repül az ember. Nos, minden közkeletű vélekedéssel szemben távolról sem úgy, hogy elkezd veszettül csapkodni a karjával, mint a rossz színészek egy fővárosi gyerekelőadáson. A repüléshez le kell kuporodni, tisztesség ne essék szólván, úgy, mint amikor isten szabad ege alatt végez székletürítést a szükséget szenvedő. Még az is stimmel, hogy jó, ha ilyenkor egy jókora lapulevelet szorongat a jobb kezében az érintett – segít tartani a balanszot. De a gatyát határozottan nem kell letolni, mert a repülés röviddel későbbi szakaszában már zavaró lehet, elsősorban persze vizuálisan, mert hogy néz az már ki, hogy valaki elszáll felettünk pőre valaggal, másfelől viszont a repülés nem úszás, sem a karral, sem a lábbal nem kell csapkodni közben, talán ezért is lehet az, hogy a madarak többsége, leszámítva ugyebár a vízimadarakat, nem nagyon tud úszni. Senki nem hallott még olyat, hogy úszóverseny sasoknak, s még úszógatyát sem gyártanak nekik, talán csak a Speedo. Eddie, a sas sem úszó volt, épp ellenkezőleg, síugró vagy valami. Gunnyaszt tehát az ember, és számol, repülésről lévén szó természetesen visszafelé. Az űrhajósok is visszafelé számolnak, 10, 9, zéró, overkill, szevasztok, s száll is, mint a pinty. Na, Troché ezt utálta cefetül, a számolást, a kuporodást nem. Sztupa meg kifejezetten élvezte, számolt, angolul, mint Apolló, oroszul, mint Bajkonur, s dzsalt fel az égbe. Troché meg nagy kelletlenül, s marad is mélyrepülésben, állandóan beverve a térdét a magasabb kéményekbe.

Pénteken (5-én) egy rajt előtti hasra esés és egy nosztalgikus comeback részese lehet, aki szereti a rossz filmeket. A Film+ este hétkor adja az Erőnek erejévelt, melyben Schwarzenegger barátunk visszatér a kormányzóskodásból, és a maga szerény eszközeivel megállít egy gyorshajtót. Sokkal szomorúbb ennél a Nem írnek való vidék, 0.10-kor a Dunán, amit majdhogynem szó szerint is érthetünk. Titus Pullo a Róma sikerének hullámain nekifut Hollywoodnak, de Ray Stevenson már a rajt előtt nagyot hasal.

Szombaton jön a magyar Taxisofőr! A rehabilitált Páger személyesíti meg, s azonmód be is indul, amikor meglátja Kiss Manyit. Mondjuk, a címe sokkal jobb a Taxisofőrnél: Mici néni két élete. Ugyancsak magyar vonatkozású hírünk még a Stuart Little kis­egér a Film Cafén, melyben a szereplők – persze lövésük sincs róla –, de Berény Róbert Alvó nő fekete vázával c. festményének az oltalmában űzik az ipart, mint ez köztudott. Az M3 Jancsó Miklós első (különben harmadik) nyomokban Jancsó Miklóst tartalmazó filmjét, az Oldás és kötést adja este kilenc után: Latinovits átzúz az Alagúton egy pagodatetős škodával, ami tulajdonképpen Schwarzenegger kormányzóskodásának direkt előzménye, ha tetszenek érteni.

Vasárnap jön Lula Mae ebéd tájt és éjszaka is a Dunára. Az M3-on meg Római vakáció lesz, alighanem 400 éves lehet Audrey Hepburn. Csókoltatjuk. A tévét is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.