Tévé

Habos-babos

Ripost

Interaktív

„Kössenek életbiztosítást az iszlám terroristák?”, „Ájultra erőszakolta a migráns a fiatal lányt”, „Gyerekei előtt ölt meg egy nőt a Lidl előtt egy migráns Bajorországban”, „Terroristákat támogattak a gyerekek gyógyszereire gyűjtött pénzből”, „Ezért nem tudják a németek visszaküldeni hozzánk a migránsokat” – sorjáznak múlt vasárnap délután a friss hírek a nemzeti bulvár zászlós- és ezüsthajója, a Ripost internetes oldalán, miközben „a nagy újságok magazinja”, vagyis a lap tévés kiadása megkezdi heti adását.

Ahol a külvilág elborzasztó rémségeivel szemben a derűs, az önfeledt, sőt, ahogyan a krónikus beszédhibáival harmonikusan együtt élő műsorvezető, Istenes László fogalmaz: a „habos-babos” hírek uralkodnak. Mert azért van, ahol most is jó világ van.

Első körben természetesen a házassági híradások, az esküvői előkészületek és az exkluzív lakodalmi élménybeszámolók, valamint a Tv2 mára jószerint egyetlen átütően sikeres műsora, a Nagy duett zuhanyhíradójának gyorsjelentései alkotják a tévés Ripost beltartalmát. Az előbbi téma olyannyira domináns, hogy az átkötőkben még a társműsorvezető, Köböl Anita közelgő menyegzője is rendre szóba kerül az ilyenkor szokásos, sőt jószerint kötelező évődések közepette. Míg az utóbbi témában olyan frappírozó információkat ismertetnek meg velünk a műsor készítői a másik műsor készítőiről, mint például azt, hogy Mádai Vivien kikapcsolódásképpen festeget, méghozzá fogkefével, no és hogy értelemszerűen duettpartnerével, Csipával is megosztja e hobbiját! Vagy hogy Janicsák Veca „titkos doppingszer” gyanánt mindenféle finom falatokkal, most éppenséggel répatortával kényezteti Simon Kornélt.

Mindemellett a Ripost a merészen burjánzó életmódanyagoknak is valóságos melegágya. Máshonnan aligha tudhatnánk meg például, hogy Kero tanár úr – úgy is, mint autodidakta reikimester – kézrátétellel gyógyít, és most éppen a csatorna egy korábbi műsorában felfedezett Peter Sramek fejfájását kezeli. De szó esik ugyanitt a súlyfelesleggel rendelkező hölgyek rúdtáncolásáról és egyéb szabadidős testmozgási tevékenységeiről is. Méghozzá jóváhagyó, habár tagadhatatlanul erősen le­eresz­kedő modorban, merthogy Istenes apuka megállapítása szerint a nőknél „egy kis husika, egy kis combika” azért még elmegy.

„Exkluzív, bátor, sőt pimasz” – halljuk a Ripost büszke önjellemzését, azonban a Brüsszelnek cokit üzenő kormányzati hirdetések közé és egyszersmind a tényekkel oly dialektikus viszonyt ápoló Tények elé beszorított magazinműsor leginkább csak a pimasz jelző alkalmazását igazolja. És elsősorban nem is az idézett husikázással-combikázással, és még csak nem is azzal, hogy az adásban telefonos szavazásra bocsátják a kérdést, vajon hiszünk-e a Kerényi Miklós Gáboréhoz hasonló rendkívüli képességekben. Hanem mindenekelőtt azzal a szemérmetlenséggel, ahogyan a „habos-babos” bulvárhírek meg az ajándékul kisorsolt előfizetések hozzászoktatnák a közönséget a Ripost nevű sajtótermék létezéséhez.

Tv2, április 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.