tévéSmaci

Ott van a pók!

  • tévésmaci
  • 2015. április 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché rendet raktak az álmokban, az éjszakai, öntudatlan álmokkal kezdték a munkát. Úgy voltak vele, hogy a sok lottóötöst, az örök életeket, a végtelen hatalmakat ráérnek elintézni a végén, ha marad még rá idejük. Sztupa fogott egy elég egyszerű álmot, és kirakta Troché elé a munkapadra, tettetett türelemmel kivárva, míg az akkurátusan visszacsomagolja a párizsit a zsírpapírba. Nézd, ez egy álom! Látom, hülye, nem vagyok vak. De azt nem látod, hogy mi van benne. Teljesen átlagos, mondhatni, mindennapi álom, arról szól, hogy a delikvens repül. Tud repülni, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy az ember csak úgy szálldogál a határ és a tavak felett. Biztos te is álmodtál már ilyet. Igen, Sztupa, álmodtam. Nos, az én tapasztalataim szerint ilyenkor tudja az ember, hogy álmodik. Mármint az álmának a része ez a tudás. Feszít a hólyagja, érzi, hogy mindjárt fel fog ébredni, de dacosan röpdös még egy kicsit, nem engedné el azt a kétségkívül remek érzést, amit akkor érzett tán egyedül az álmokon kívüli életben, amikor megtanult úszni. Még a biciklizés is más, érted, Troché? Troché értette. És tényleg repül még egy kicsit, és érzi, hogy fel fog ébredni mindjárt, és kinn megjön a kukás, és zörög, mint az istennyila, és már nem tud leszállni, felébred röptiben, és rádöbben, hogy nem sikerült. Nem sikerült kihozni magával az álomból a röpülő tudást, pedig ez volt a terve, vagy épp csak átfutott az agyán. Hogy ki kéne hozni. Minden mást otthagyni, a jó időt, a gazdagságot, a Balatonon felszedett csajokat, srácokat, mindent, a gitárszót is, csak a repülést kihozni, jól eldugni valahová. De a rohadt kukás miatt nem tudott rá sort keríteni. Nos, az lenne a feladat tehát, hogy valahogy kihozzuk. A repülni tudást? Igen, most azt, de látom, nem érted, valamit kiszedni az álomból és kihozni, most a repülést persze, de csak azért azt, mert az tűnik a legegyszerűbbnek; ez egy gyakori álom, kábé mindenki ugyanolyannak álmodja, könnyű vagy és szállsz, alattad a táj, és kész. De a táj nem érdekel, teszek a könnyűségre, csak az érdekel, hogyan lehet odabent az álomban szétválasztani a dolgokat, hogy lehet elválasztani a repülést a levegőtől. Szétszedni darabjaira az álmot és valamit áthozni belőle. Értem, Sztupa, fogjunk hozzá. Mi meg a tévézéshez.

Pénteken (20-án) tizenegy utánig kell fennmaradnunk ahhoz, hogy (ismét) bizonyságot szerezzünk afelől, hogy a nyugatnémet újhullám fiatal rendezői beérkezett korukra mindent elfelejtettek, amit valaha ők tudtak legjobban a világon. Talán az egyik pillanatról a másikra történt, vagy évek alatt alakult így, mondjuk a Bádogdob és a Palmetto közt van majdnem húsz év, de Volker Schlöndorff közben sem csillogott. A ViaSat3 persze a Palmettót adja az utóbbi időben széthájpolt Woody Harrelsonnal, ilyen ha­waii inges, izzadságszagú, panamakalapos hangulatfilmnek szánta a majsztró, de pont a hangulat nem jött össze.

Szombaton, bár én a veterános filmek közül azt szeretem nagyon, amikor a taták felzúznak az űrbe űrhajón, mert régen űrhajósok voltak, s értük már nem kár, de azért a Red sem kutya. A kivénhedt állami bérgyilkosok utolsó nagy kalandja, amit természetesen folytatás követ. Bruce Willis, John Malkovich és a többiek marháskodását kilenc után adja az RTL Klub. 22.40-kor az első nemzeti Petőfi Sándor televízió műsorára tűzi az Akvárium című, 2009-es brit filmet, ami elsősorban a szutyok kicsinyt tolakodó mutogatásával és Fassbender színész zuhanyozó felsőtestével szerzett érdemeket a maga idejében.

Vasárnap megtanuljuk, hogy egy jó cím képes halhatatlanná tenni egy rossz filmet is, mint történt ez a Szerelmes biciklistákkal, ami a Dunán csorog le, rögtön a Hyppolit, a lakáj után, délután (vaze, a magyar Downton Abbey). Este még Duna, a Rocco és fivéreit rácsomagolták kicsit a Kossuthkiflire, hátha így többen nézik majd. Lehet.

Hétfőn Szalmakutyák este tizenegykor a Film+-on, bizonyságául a címek mindenhatóságáról szőtt elméletünknek, nyilván. Tévézni felesleges.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."