tévéSmaci

Papagájok irodája

  • tévésmaci
  • 2016. március 18.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elmentek aludni, nem volt hová. Csak ilyen nagy üvegdobozok voltak a magasban. Doboznak ugyan nagyok, de alvásra alkalmatlanok. Mondjuk, két és fél méter minden irányban, fel lehetett mászni beléjük, arra voltak legfeljebb jók, hogy elbújjon az ember az eső elől, már ha elbújásnak lehet nevezni azt, amikor valaki egy teljesen átlátszó, mindenfelé üvegfalú kalickában gubbaszt. S jó, hogy nem esett ott a nyakukba az eső, de kopogott, kurvára kopogott, kopp, kopp, kopp. Trochénak úgy tűnt, hogy alulról is veri az eső, ha leült, a seggén is hallotta a kopogást. Ha nem esett, akkor sem volt alkalmas az alvásra. Nem is csak azért, mert mindenhonnan átlátszott, egy (elég rövid) idő után ki törődik az ilyesmivel, inkább szerfelett kényelmetlen volt; próbált már valaki a világtörténelemben üvegen aludni? Bizonyosan nem lehet véletlen, ha nem. Troché egy-két próbálkozás után fel is adta, Sztupának megvoltak ugyan a maga módszerei, de ő is úgy volt vele, hogy ez nem alvás, csak valami trükközés az idővel, hogy elteljen, pontosabban a térrel, hogy az végre úgy görbüljön, hogy szembejöjjön valami ágy, az otthoni lehetőleg. Troché tehát fel sem kapaszkodott, inkább megpróbálta magát beásni a kívülről elviselhetőnek látszó avarba, altalajba, csak előbb a felszereléséből valami alvóember-figurát kellett szobrászkodnia, s felcígölnie az üvegdobozba, hogyha arra jár valaki, lássa, van fenn egy ember, még ha alszik is az illető. Azt többé-kevésbé tudta mindenki, hogy aludni itt nem lehet, úgyhogy jöhetett akár ellenőrzés is, le volt ejtve. Sztupa egy blokkházra gondolt, ahová nem engedték be az indiánokat, de ezzel senkinek nem volt semmi baja, még az indiánoknak sem, mert a szépen gondozott udvarba minden további nélkül beengedték őket, s volt ott egy rézsű, azon végigdőlve, állatbőrökbe csavarván magukat aludtak az indiánok, meg kell mondani, úgy, akár a bunda. Sztupa még irigyelte is kicsikét őket, amikor bement a blokkházba, ahol egyéb természetű örömök is vártak rá. Amikor viszont sem égen, sem földön nem volt meg az a blokkház, nos, akkor segítettek igazán az indiánok, csak erősen rájuk kellett gondolni, s Sztupa nem sajnálta is rájuk a gondolatai erejét, szinte érezte, ahogy elfészkeltek, szinte hallotta, ahogy horkolnak. Valószínűleg ugyanis horkol minden indián, ami ugyan az üvegdobozban elég távolinak tűnt, de bízni éppenséggel lehetett benne. Tévé!

Pénteken (19-én) reánk köszönt a lovagkor, amiből mára csak annyi maradt meg, hogy kézzel ettek az arcok, s tetőtől talpig kályhacsőbe öltöztek. James Purefoynak persze jól áll még a kályhacső is, de nem ezért szeretjük; mi speciel azért, mert Amerikában (is) filmező nagymenő brit színészként eszébe jutott szólni, hogy ezt nem kéne Pesten csinálni (tudniillik hobbináciknak színházat adni). Mindegy, a Lovagok háborúja – Harc a végsőkig c. marhaság a Film+-on lesz este hétkor, és játszik benne Brian Cox is, amit a magunk részéről támogatunk. Az milyen lenne, ha bevennék a Barátok köztbe? Jönne, hogy ő az új házmester, s mindenki húzzon innen a vérbe.

Szombaton lesz 100 éves Quentin Tarantino és az úttörővasút, mind a ketten úttörők voltak a maguk területén. Ezért a Cool 23.20-kor a Grindhouse: Halálbiztost adja. Bezzeg az AMC éjjeli háromnegyed három előtt már elkezdi a Jackie Brownt.

Hétfőn viszont hiába lesz a Cinemaxon délután Büszkeség és bányászélet, én csak az AMC-re várok, hogy este kilenckor hozzáfogjon aktuális Le Carré-adaptációjához: The Night Manager. Juhé! Olyanok játszanak benne, mint Olivia Colman vagy Tobias Menzies, aki megküzdött Purefoyjal a Rómában.

Szerdán régi szerelmünk, Jodie Whittaker lép fel a Cinemaxon valami vígjátékban, az a címe, hogy Hello Carter.

Csütörtökön éjjel háromnegyed egy előtt befigyel a Dunára Trintignant, s konkrétan pedagógustüntetést nyomat Jean Rochefort és Fanny Cottencon csekély érdeklődésétől lekövetve a Sortűz egy fekete bivalyért c. Gion Nándor-mű filmváltozatában. Hagyjuk. Az egész tévét hagyjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.